– Toxic ble skapt ut fra et brennende ønske om å sette gutter og spiseforstyrrelser på agendaen

Ti millioner visninger på TikTok og en dobling av henvendelser til ROS er resultatet.

Toxic var en av tre finalister til å vinne Helseprisen 2023.

– Toxic er Europas aller første dramaserie på TikTok, og det er en serie som ble skapt ut fra et brennende ønske om å sette gutter og spiseforstyrrelser på agendaen, sier produsent Silje Sirnes Winje.

Kunnskapsløft

Toxic følger Aurora, som forelsker seg i TikTok-stjernen Chris. Livet hans handler om å opprettholde en perfekt fasade, og han publiserer videoer der han smilende balanserer tiden mellom venner, kosthold og trening.

Men ganske raskt blir det klart at det er noe som ikke stemmer, og Aurora mistenker at Chris sliter med spiseforstyrrelser. Etter hvert blir det klart at Chris har ortoreksi, som betyr å være å være ekstremt opptatt av å spise riktig og sunn mat.

Silje Sirnes Winje er produsent og jobber i Ramp, som står bak serien. Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten/Stiftelsen Dam

TikTok-dramaet består av 30 korte episoder med lengde inntil fire minutter. Historien er tilpasset et publikum som er vant til og forventer raske vendinger og kjappe triggere.

– Målet med Toxic er å få til et kunnskapsløft. Og ikke minst informere om hvor unge kan ta kontakt dersom de selv eller noen de kjenner er rammet av spiseforstyrrelser, sier Winje.

Én av ti har spiseforstyrrelser

En ny studie gjort av forsker Camilla Dahlgren viser at hele én av fem unge sliter med eget forhold til vekt, mat og kropp. Én av ti lider av en spiseforstyrrelse.

– Det er jo så alt for mange. Og så vet man jo også det at dette med gutter og spiseforstyrrelser er et veldig underkommunisert tema, sier Winje, og fortsetter:

– Jeg håper at Toxic kan være med på å snu oppfattelsen av at dette med spiseforstyrrelser er en såkalt jentelidelse.

Bryter myter

Marte Vigeland i ROS. Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten/Stiftelsen Dam

For Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) har Toxic vært en viktig informasjonskanal, både om spiseforstyrrelser og gutter, men også for å vise fram noe av hjelpetilbudet.

– Vi har fått vist vårt hjelpetilbud på en plattform der vi vet at unge i dag bruker mye tid. Og det aller viktigste er at vi har vært med på å bryte en myte om at spiseforstyrrelser kun rammer jenter, sier prosjekt- og kommunikasjonsrådgiver i ROS, Marte Vigeland.

Kontroversiell plattform

TikTok er en plattform som er både hyllet og utskjelt – avhengig av hvem man spør. Sikkert er det i alle fall at det er en plattform unge tilbringer mye tid på, og videoer av kropp, mat, vekt og trening florerer.

Å være en motvekt til mengden av innhold med negativ påvirkningskraft er hovedgrunnen til at valget falt på TikTok.

– For oss var det helt naturlig å velge TikTok som plattform, rett og slett fordi den er så innmari slagkraftig i målgruppa. Og så har den også noen muligheter hva gjelder det å holde kontakt med målgruppen som var viktige for oss, sier Winje, og viser til muligheten for livesendinger, stories og kommentarer.

Alle disse ble aktivt bruk for å justere innholdet i serien, slik at den best mulig skal treffe målgruppa.

Ti millioner visninger

Å lage en dramaserie på TikTok – med blant annet høydeformat – ga også en del utfordringer, men serieskaper Aleksander Dokkeberg løste dette ved å blant annet filme med delt skjerm, og en rekke andre kreative løsninger. Og publikum har ikke latt vente på seg.

– Responsen på serien har rett og slett vært over all forventning. Den har nå til sammen over ti millioner visninger, sier Winje.

Dobling av henvendelser

Også for ROS har serien gitt synlig effekt.

– Siden lansering så har vi sett en jevn økning i antall henvendelser på vår chat. Og den første måneden serien ble vist, så hadde vi en dobling i antall henvendelser fra gutter, forteller Vigeland, og legger til:

– Det Toxic lykkes med er det at de de klarer å formidle et ganske tungt og alvorlig budskap på en måte som både underholder og engasjerer. Og så klarer de å gjøre det å bare bruke TikTok som plattform på en helt ny måte.

Se video om Toxic her:

Obs! Ser du ikke videoen? Da kan det være du må endre personverninnstillingene nederst på siden vår, og velge «tillat alle cookies». Alternativt kan du se videoen på vår Youtube-kanal her.


Søknadssammendrag

Spiseforstyrrelser oppfattes og omtales ofte som en «jentelidelse» og assosieres gjerne med anoreksi. Det er et bilde som både er skjevt og ufullstendig. Antakelig er det betydelige mørketall når det gjelder spiseforstyrrelser hos gutter og menn, og inn her hører også bulimi og overspisingslidelse.

Unge med spiseforstyrrelser har blitt flere, yngre og sykere under pandemien. Den store økningen av barn og unge som sliter psykisk har gjort at flere sykehus har måttet iverksette kriseplaner.

Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) er opptatt av å bevisstgjøre barn og unge og demme opp for den uheldige utviklingen ved å snakke med og til de utsatte målgruppene, åpent, direkte og gjerne på nye måter.

Støtten fra Stimuleringsprogrammet skal brukes til å produsere og distribuere dramaserien «For deg» med skuespillere på TikTok-plattformen. Vi ønsker å speile det følelseskaos som mange unge kjenner på ved at vi skaper en fortelling som mange kan kjenne seg igjen i. Spesielt vil serien ta opp spiseforstyrrelser hos gutter og menn.

Initiativet til satsingen kommer fra den unge innholdsprodusenten Aleksander Dokkeberg (28) i produksjonsselskapet Nordic Screens. Han har utviklet ideen til dramaserien «For deg», basert på erfaringene han gjorde med med YouTube-serien «FLINK». «For deg» blir antakelig den første dramaserien på TikTok-plattformen i Europa.

Serien følger Aurora (25) som faller pladask for den sjarmerende TikTok-stjernen Leif (26). Aurora merker imidlertid raskt at noe ikke stemmer med Leif, han er uforutsigbar og oppfører seg rart. Aurora frykter at han er en «fuckboy». Det hun ikke vet er at drømmegutten sliter med spiseforstyrrelser.

Hver episode er på 1-3 minutter, serien består av 15 episoder. En, eller flere kjente TikTokere medvirker. Det er vertikal historiefortelling og vi benytter oss av aktuelle hashtags
og trender. Målsettingen er å nå 300.000 unike brukere i aldersgruppen 10-18 år, både gutter og jenter med tilsammen 850.000 videovisninger.

Prosjektleder

Ivar Steen-Johnsen

Detaljer
Program
Stimuleringsprogram for helsefrivilligheten
Prosjektnavn
For deg – dramaserie om spiseforstyrrelser hos unge menn
Organisasjon
Rådgivning om spiseforstyrrelser
Beløp Bevilget
Kr 1.000.000
Startdato
08.04.2022