Søknadssammendrag
Prosjektsammendrag
Teaterforestillinger for barnehagebarn finnes overalt i Norge med mange nye barneforestillinger hele tiden. Der får barna sjansen til å oppleve kombinasjonen av fantasilek og historiefortelling som gir dem en aktiv rolle i læringen, noe som de tar med videre i livet. I tillegg er strukturert dramatisk spill et fantastisk verktøy for deres utvikling, spesielt språkutvikling og læring i å samarbeide. “Teateraktivitet må begynne i løpet av barndommen. For barn er teater en lek, og barn på dette stadiet må leke for å lære.” (Azucena Fernández, lærer, 22.desember 2022) Slikt tilbud finnes ikke for døve og hørselshemmede barn. De eksisterende tilbudene er ikke tilpasset døve og hørselshemmede barn. Døve og hørselshemmedes behov skiller seg fra andre barn. De har behov for at barneteatre skal være mer visuelt basert enn lydbasert, at man kommuniserer på tegnspråk og så videre. Mange døve og hørselshemmede barn vokser opp uten å ha fått reelle kunst- og kulturopplevelser på tegnspråk, og enda færre har opplevd slike tilbud med profesjonelle døve og hørselshemmede kunstnere. En mor av et hørselhemmet barn og et hørende barn delte sin frustrasjon: «Det er så urettferdig å se at en av mine barn få så mange muligheter å velge av og se mange barneforestillinger, mens den andre må håpe at en tolk er tilgjengelig. Det å bli kjent med teater via en tolk er helt annerledes enn å oppleve teater på tegnspråk; på deres premisser.» Studier viser at det å delta i teater styrker døve deltakeres selvbilde og identitetsfølelse, noe som er viktige nøkler til sunn psykisk helse og velvære. Vi mener at det er viktig å begynne tidlig med teatertilbud for barn. Hovedmålet med dette prosjektet er å skape teaterglede for døve og hørselshemmede barn i barnehagealdre. Teater Manu har mangeårig kunnskap i hvordan man tar i bruk tegnspråk på scenen. Vi må anvende kunnskapen til å gjelde barneteater på tegnspråk. Vi må starte med å lære fra andre teatergrupper (ikke døve- eller tegnspråk-baserte teatre), og kombinere våre felles kunnskaper i et program som er tilpasset hørselshemmede og døve barn. Workshopsledere på Teater Manu er selv døve og/eller har jobbet lenge med døve. De behersker tegnspråk og kjenner målgruppen godt. Vi mener at de er godt skikket til å lage program som er tilpasset døve og hørselshemmede barn. De vet hva som vil fungere med døve og hørselshemmede og hva som ikke gjør det. Vi håper at dette prosjektet blir startskuddet for nye lavterskels barneforestillinger for døve og hørselshemmede på tegnspråk i alle landets deler. Barn har stor glede av teaterforestillinger, spesielt om de kan delta selv! Det er en god og stimulerende form for mestring og læring. Det kan virke lite, men alt starter i barndommen. Teaterpedagogene Schnydera, Wicob og Huber skrev det så fint i deres artikkel: «Teater identifiseres som et nyttig og lærerikt sted for å gi terapeutiske mestringsevner til småbarn som opplever motgang» (vår oversettelse).