Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Førerhunden er et unikt hjelpemiddel som gir synshemmede muligheten til et mer aktivt og selvstendig liv. Det som skiller førerhund fra andre hjelpemidler er at den må trene og lære nye ting hele sin virketid. Fra hunden er ferdigutdannet ved ca 2 årsalder til den går av med pensjon i ca 10 årsalder er det førerhundbrukeren selv som har ansvaret for å trene hunden og som bestemmer hva som trengs av vedlikeholdstrening og ny innlæring. Slik læring og trening skjer i lokale førerhundklubber drevet av frivillige ildsjeler. Når ekvipasjen (=førerhundbruker+førerhund) skal trene er de avhengige av en treningsveileder, også kalt Hjelpetrener. Hjelpetreneren synstolker omgivelsene og hundens atferd slik at brukeren kan gi hensiktsmessige kommandoer og belønne eller korrigere hunden under treningen. For å bli Hjelpetrener kreves det spesialkompetanse men i dag finnes det ingen formalisert utdanning eller kursing. Noen førerhundklubber har erfarne hjelpetrenere som kan gi veiledning, men det er den lokale klubbens økonomi, tilgang på erfarne Hjelpetrenere eller frivillige førerhundbrukere som avgjør hva en ny Hjelpetrenere får av utdanning og praktisk trening. Her rår tilfeldighetene og det er store lokale forskjeller. Vi trenger derfor en formalisert utdanning for Hjelpetrenere.
Aktivitet/tiltak/metode
1: For å utdanne Hjelpetrenere, som førerhundbrukere er helt avhengige av, ønsker vi å lage flere kurs som skal inngå i et utdanningsløp. Kursene vil bli laget som podkast med temaer som hundehelse, hundepsykologi, lydighet, orienteringsteknikker, ledsagerteknikker, mobilitet og navigering, ruteinnlæring, synstolking m.m. 2: For å samle miljøet ønsker vi å etablere et Hjelpetrenernettverk med månedlige digitale samlinger med faglig påfyll, samtalegrupper med treningsveiledere eller idémyldring om samarbeid. Dette skjer i samråd med Norges Blindeforbunds Førerhundskole og førerhundutvalg. Blant annet vil «spør en førerhundtrener» vil være et fast innslag. 3: Vi vil også arrangere to fysiske samlinger for hjelpetrenere, en kurshelg og en konferanse helt i slutten av prosjektet. Målgruppen er landets førerhunbrukere, personer som ønsker å bli treningsveiledere og personer som omgås førerhunder. Personer som er nær førerhund har også en innvirkning på hvordan førerhunden fungerer og vil følgelig trenge faglig påfyll. Måloppnåelse måles ved antall avspillinger av podkastene, hvor mange som deltar på og består kursrekka som Hjelpetrener, samt aktiviteter i klubbene og tilbakemeldingene fra disse. Her er det i utgangspunktet ingen personvernhensyn å ta, det verken utveksles eller lagres sensitive opplysninger. Om noe kan det være at podkastprodusentene ønsker å bruke en case i sin opplæring. Anonymisering er vanskelig da dette er et lite og gjennomsiktig miljø, men det å være førerhundbruker betyr at man er synlig og eksponert til stadighet. De aller fleste ønsker å bidra til informasjon til samfunnet, men vi innhenter selvfølgelig informert samtykke fra vedkommende til en eventuell case og sørger for at hen forstår at det er vanskelig å være anonym. Sannsynlige utfordringer er få nok erfarne treningsveiledere til å veilede nye hjelpetrenere, men her kan vi støtte oss noe på førerhunskolene samt erfarne førerhudnbrukere.
Antall deltakere
800
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
En standardisert og landsdekkende utdanning vil føre til et mer tydelig og samkjørt treningsmiljø i hele landet, noe som innebærer et likeverdig tilbud for førerhundbrukerne og at klubbene lettere kan dele på de ressursene som Hjelpetrenerne er. Ved å få et nettverk vil kompetanse nå ut samtidig til Hjelpetrenerne fremfor at kompetanseheving skjer enkeltvis i hver klubb. Et samlet miljø vil også gjøre det mye lettere å både rekruttere og beholde Hjelpetrenere fordi det da blir mulig å tilhøre et miljø hvor man kan søke råd, veiledning og få erfaringsutveksling i, samt at alle kontinuerlig kan få inspirasjon, faglig påfyll og bistand til problemløsning. Det vil også bli mye lettere å koordinere et samarbeid med skolene som trener førerhundene og Hjelpetrenerne som skal bistå med trening i etterkant. Et samarbeide om å utfylle hverandre vil være en meget stor fordel med tanke på at det er ca 20 førerhundtrenere i hele Norge som trener ca 50 nye førerhunder hvert år. Videre vil et mer samlet førerhundmiljø bidra til å påvirke kvaliteten til vilkår for utdanning og trening av førerhunder som hjelpemiddel i NAV sine anbud. Innføring av anbud har ført til kriterier som merkbart favoriserer kvantitet over kvalitet, noe som bidrar kraftig til at faget stagnerer og ikke videreutvikles. Et eksempel er navigering med førerhund og GPS noe brukere i dag ikke får tilbud om opplæring i selv om vi vet at dette øker mobilitetsmulighetene for ekvipasjene. Vi tror at dette prosjektet både vil bidra til interessepolitisk påvirkning inn til NAV og tilhørende departement. Samtidig vet vi at Hjelpetrenerne kan bidra til at en mer smidig overgang til livet ammen som ekvipasje ved at både hund og bruker har tilgang til kyndig kompetanse i lokalmiljøet helt fra starten av.
Plan for gjennomføring
Prosjektgruppen har oppstartsmøte i januar og lager en plan for gjennomføring og fordeler oppgaver. Planen forelegges Førerhundutvalget som kvalitetssikrer og bidrar med brukermedvirkning. Prosjektgruppen vil ha møte ca 1 gang i måneden for å planlegge møtene i nettverket. Det digitale nettverket har oppstart i april og skjer en gang i måneden utenom juli og desember. Prosjektgruppen og Førerhundutvalget samarbeider med Førerhundskolen. Planleggingen av podkasten skjer fra januar av, publiseringen skjer fortløpende og første episode skal skje innen juni 2024. . Prosjektgruppen planlegger og gjennomfører kurshelgen i løpet av høsten 2024, samt sluttkonferansen innen november 2025. Førerhundutvalget står for oppsummering, sluttrapportering og plan for videreføring.