Aktivitetssamling for barn og unge med nedsatt hørsel

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Barn og unge med nedsatt hørsel har behov for å delta på aktiviteter på lik linje som jevnaldrende. I Norge skal barn få svømmeopplæring, men vi ser at det kan være en utfordring for barn å være i bassenget og delta på aktiviteter. Dette gjelder ikke bare på skolen, men også på fritiden. Forskning, dokumentasjon og Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) sin erfaring er at hørselshemmede barn og unge sliter i skolen. Noe av det som adskiller et hørselstap fra andre handikap er at dette er et usynlig handikap. Vi har fått dokumentert utfordringene i en NTNU-rapport v/Patrick Kermit (2018) der konklusjonen er at hørselshemmede barn ikke oppnår samme læringsresultat som typisk jevnaldrende, de sliter mer sosialt og har ikke medbestemmelse på egen undervisningssituasjon. Hørselshemmede barn og unge rapporterer oftere enn andre at de føler på utenforskap. Dette påvirker deres psykiske helse, mestring, livskvalitet og sosial deltakelse. Ved å utruste de til å kunne delta mer aktivt på lik linje med andre jevnaldrende, øker deres mestringsfølelse og vil gi økt livskvalitet. Dette er godt dokumentert i prosjekt Redd Barna har gjennomført. Målet er derfor å gi de unge: Mestringsstrategier Økt livskvalitet Økt nettverk Vi vil tilby de unge forebyggende og nye tiltak i trygge omgivelser.

Aktivitet/tiltak/metode

INNHOLD 1. Vanntrening og vannlek. Forut for vanntreningen vil vi samles for å snakke om utfordringene det innebærer at man må ta av høreapparat i bassenget, og ikke hører. Hvordan samhandle og kommunisere når vi er i bassenget? Instruktøren har relevant kompetanse, foreldre bistår i vannet og ellers. 2. Mestringsteknikker i hverdagen som mindfulness og avspenningsøvelser. Personer med hørselsutfordringer bruker ekstra mye energi på å lytte og konsentrere seg for å oppfatte omgivelsene. Derfor er det viktig at de lærer seg teknikker for å koble av for å unngå hodepine, vondt i nakke/skuldre og generelt anspenthet. Dette er en aktivitet som er viktig å lære i ung alder og som alle kan være med på. 3. Redd Barna har over tid hatt et prosjekt som heter fritid for alle – uten fordommer. Vi planlegger et foredrag med erfaringer fra prosjektet. Vi bygger på dette med samtalegrupper blant foreldre og barn om utfordringer de opplever i lek og fritid og hvordan man kan møte disse utfordringene med gode mestringsstrategier. Resultat fra samtalegrupper vil legges inn i et erfaringsdokument som kan deles av alle. Spesielt viktig kan det være å dele med ledere for ulike aktiviteter som foregår på den enkeltes hjemsted. MÅLGRUPPE Målgruppen er barn og unge med nedsatt hørsel. For å kunne nå målgruppen som kommer fra hele landet må foresatte være med. Virkningen av tiltakene vil også bli best mulig når familien kan støtte opp og forstå utfordringene de unge sliter med. Og kan bidra til kompetanseoverføring til barnets deltakelse på ulike aktiviteter på hjemstedet. EVALUERING Det vil bli levert et spørreskjema for utfylling, slik at vi kan evaluere tiltakene. SIKKERHET/PERSONVERN For å sikre og trygge alle i vannet skal foresatte delta og ha ansvaret for sitt barn. Ansatte fra HLF har nylig gjennomført førstehjelpskurs. Vi vil følge gjeldende lover for GDPR. UTFORDRINGER Hvis det er barn med tilleggsutfordringer, vil vi tilrettelegge for dette så langt det er mulig.

Antall deltakere

40

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Barn og unge som deltar på aktivitetssamlingen vil kunne delta på svømming på skolen eller i fritiden med økt mestringsfølelse. De vil kunne føle seg inkludert på et område som vanligvis er utfordrende. Foreldrene vil også bli tryggere i samspillet med barna i vann. Å lære seg avslapningsøvelser i tidlig alder er viktig for helsen til alle med hørselsutfordringer. Fordi praktisering av mindfulness og avspenningsøvelser er forebyggende mot hodepine, stress osv. kan man unngå fravær fra skolen og senere i arbeidslivet. Slik at dette vil være en gevinst på både kort og lang sikt. Gjennom Redd Barna sitt foredrag samt en film om utenforskap vil deltakerne lære om andres erfaringer med utestengelse og hvordan man kan jobbe for mer inkludering. Deltakerne får en unik mulighet til å møte andre jevnaldrende som har de samme utfordringene, og kan knytte bånd for resten av livet. Dette gjelder også de voksne som kan øke sitt nettverk. Både foreldre og de unge vil få mer kunnskap om tilrettelegging som kan deles med skolen og andre fritidsaktiviteter i sitt nærmiljø. Samlet sett vil de unge kunne få bedre helse, økt selvtillit og personlig vekst.

Plan for gjennomføring

Planleggingsfasen: Januar – mars: Prosjektgruppen v/leder innhenter tilbud på hotell. Prosjektgruppen lager program og kontakter foredragsholdere til konferansen. April: En ansatt i HLF sammen med prosjektgruppen innhenter e-postadresser til målgruppen. Juni: Prosjektgruppen v/leder skriver og sender ut invitasjon med påmelding til målgruppen. September: Oppfølging av påmeldte med informasjon om aktivitetssamlingen. Gjennomføringsfasen: Oktober: Aktivitetssamling en helg. Prosjektgruppen fordeler oppgaver om hvem som tar imot deltakerne, foredragsholdere, kontakt med hotellet osv. mellom seg. Oppfølgingsfasen: Oktober: Prosjektgruppen v/leder sender ut et evalueringsskjema. Utsending av materiell/foredrag fra aktivitetssamlingen til deltakerne. November: Prosjektgruppen skriver og sender tekst/bilder om aktivitetssamlingen til HLFs nyhetsbrev, HLF Utvikling Hørselspedagogene, HLF sin Idebank og andre aktuelle mottakere. Prosjektgruppen v/leder skriver evalueringsrapport. Prosjektgruppen deler erfaringene fra prosjektet på møter og samlinger i sitt nettverk. Dette vil skje også etter prosjektets slutt.

Prosjektleder

Nina Unn Øieren

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Aktivitetssamling for barn og unge med nedsatt hørsel
Organisasjon
Hørselshemmedes Landsforbund
Beløp Bevilget
2025: kr 380 000
Startdato
01.01.2025
Sluttdato
31.12.2025
Status
Under gjennomføring