Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Ca.80% av sykehjemsbeboere har demens og sliter med å uttrykke seg verbalt og finne kreative aktiviteter de kan mestre. De ekskluderes ofte fra sitt hverdagsliv, og risikerer dermed dårlig psykisk velvære grunnet redusert sosial kontakt. Behovet for samvær med andre og å benytte sine kreative restevner forblir imidlertid det samme. Pårørende rapporterer at redusert verbal kommunikasjon hemmer meningsfull samhandling. Det er derfor viktig å tilrettelegge for aktiviteter som både bygger opp under den kreative mestringsfølelsen og bidrar til sosialt samvær og psykisk velvære. Ifølge prof. R.G. Gjærum kan mennesker med demens, gjennom kunst, kultur og lek møtes på likefot og snakke sammen. Kunst kan bidra til at mennesker kan ha kreative og utviklende liv – uavhengig av kognitiv status, og som Prof. A.T. Lotherington understreker, skape situasjoner som beveger og berører tilsynelatende apatiske mennesker. Med prosjektet ønsker vi å motvirke ekskludering og isolasjon av personer med demens gjennom å utvikle kreative møtearenaer mellom beboere med demens, deres pårørende og lokalmiljøet. Målsetning -gi personer med demens opplevelse av å kunne uttrykke seg og kjenne mestring, gjennom kunst -skape arenaer for meningsfulle møter mellom beboere, pårørende og barnehagebarn
Aktivitet/tiltak/metode
Beboere, pårørende og barn fra den lokale barnehagen vil komme sammen for å tegne, male og forme kunst under veiledning av en kunstner. Kunstelementene vil bli bearbeidet og profesjonelt satt sammen, montert, rammet inn, og/eller støpt, for så å bli benyttet som utsmykning av skjermet avdeling og tilhørende sansehage. Eks. på tiltak er fingermaling som settes sammen til større bilder, avtrykk av hender som støpes og lages til skulpturer til sansehagen, frø som plantes hvor plantene benyttes til collager, overføring av blomstertegninger til fliser man kan trå på eller dekorere med, fargesetting av hagemøblement og trykk på stoff som kan sys til puter, duker e.l. Det er prosessen og samværet, og ikke resultatet som vektlegges. Kunstneren finner elementer fra det som er laget og sørger for at det fremstår som dekorative verk som beboere og pårørende kan ha glede av. Målgruppen er personer med demens sammen med sine pårørende og barnehagebarn. Evalueringen gjøres ved å følge opp aktivitetene med observasjon for å fange opp øyeblikkene og samhandlingen mellom aktørene, samt intervjue ansatte og pårørende om deres erfaringer. Prosjektet er tenkt presentert i en reportasje i et fagtidsskrift og deltakelse på en fagkonferanse. Sikkerheten ivaretas ved at det blir lagt opp til små grupper på maksimalt 8 pers. (+ pårørende) slik at alle kan motta nødvendig veiledning og bistand. Beboernes interesser og funksjonsnivå, både fysisk og mentalt, kartlegges i forkant for å sikre at interesser imøtekommes. Ansatte vil være sammen med barnehagebarna. Flere av beboerne har langtkommen demens og det kan det oppstå utfordringer ift uro og manglende konsentrasjonsevne. Det jobbes derfor i små gr. på 3-4 beboere, et par pårørende og to barn. Det vil være personale til stede som kjenner beboerne godt og kan fange opp om de eventuelt begynner å vise tegn på uro. Individuell tilrettelegging innad i gruppen vil bli vektlagt slik at alle får mulighet til å kjenne på mestringsfølelse.
Antall deltakere
50
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Ifølge forskning (Zilidou,2023) kan bruken av kunst bedre livskvaliteten til personer med demens da dette både er et medium for non-verbal kommunikasjon og en mulighet for å vise mestring når språk og sosiale ferdigheter er redusert. Omsorg har tidligere tilbudt tegne – og malergrupper med kunstutdannet veileder for beboere med demens, med stor suksess. Kunsten ble ett medium hvor beboere kunne finne et felles språk gjennom å uttrykke seg kreativt. De positive virkningene vil være å tilrettelegge for aktiv deltagelse i meningsfylte aktiviteter fremfor å være passive tilskuere, og at dette skjer i en sosial setting på tvers av generasjoner og i trygge og tilrettelagte rammer. Prosjektet vil foregå i små grupper hvor det ikke stilles krav og vil kunne gi en opplevelse av mestring og tilhørighet. Samspillet som oppstår mellom beboere, barnehagebarn og pårørende vil kunne gi verdifull opplevelse av samvær. Barnas tilstedeværelse vil skape en dynamisk og uformell atmosfære, noe beboerne forhåpentligvis vil oppleve som energigivende i en ellers tidvis monoton hverdag. Pårørende får i tillegg mulighet til å tilbringe verdifull tid sammen med sine nære uten å være avhengige av verbal kommunikasjon. Resultatet av prosjektet vil føre til inne- og uteområder med små og store kunstopplevelser skapt av beboere og barnehagebarn, som både vil tilføre lokalene form og farge, men også kunne benyttes terapeutisk. Man ønsker å gjennomføre en utstilling med resultatene fra prosjektet etter avtale med beboere, barnehagen og pårørende. Som et minne om prosjektet vil en gruppe velge ut 12 av verkene som inngår i en trykket kalender som skal benyttes i sykehjemmets fellesområder og kontorlokaler. Kalenderen vil også bli gitt i gave til barnehagen og de pårørende som har deltatt i prosjektet.
Plan for gjennomføring
Prosjektgruppen vil begynne planleggingen av prosjektet når søknaden sendes inn. I dette inngår mer detaljplanlegging av selve aktivitetene både ift innhold, hva som trengs av materiale, og rekruttering av beboere, barnehagebarn og pårørende. Planleggingen skjer med alle involverte parter. Det er daglig leder ved sykehjemmet som rekrutterer beboere, mens daglig leder for barnehagen rekrutterer barnehagebarn. Pårørende rekrutteres via pårørendeforeningen. Det vil bli utarbeidet en plan for tidspunkt for work-shopene. Tidspunktet tilrettelegges slik at det er optimalt både for beboere og barnehagen. Kursleder er ansvarlig for dette. Work-shopene vil bli gjennomført fire ganger i måneden. Kursleder har ansvar for alt det praktiske. Montering, trykking, støping og innramming vil bli gjort fortløpende etter hvert som resultatene av arbeidet ferdigstilles. Gjennomføring: – En gang i uken – 90 minutter per gang – 30 minutter aktivitet – 30 minutters pause – 30 minutter aktivitet – Kort introduksjon for barnehagebarn og pårørende som skal delta – Samling av deltakere i egnet lokale – Kort teoretisk introduksjon med gjennomgang av utstyr, teknikk og farger – verbalt og non-verbalt og tilrettelegges for personer med demens og yngre barn – Praktisk gjennomføring under kyndig veiledning av kursleder sammen med ansatte og pårørende – Pause med bevertning – Praktisk gjennomføring del II – Oppsummering og avslutning