Empower Bergen
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Vi står overfor en stadig økende etterspørsel etter å tilby digital kompetanse til eldre. Samtidig er det en utfordring å opprettholde et høyt nivå av digital kompetanse blant frivillige veiledere i Seniornett. Denne diskrepansen mellom økende behov og begrensede ressurser skaper et press og fører til redusert kvalitet i tilbudet i Seniornetts lokale foreninger. Samfunnet blir stadig mer digitalisert, noe som gjør det nødvendig for eldre å ha grunnleggende digitale ferdigheter for å kunne delta i dagliglivet. Digital kompetanse kan bidra til å forbedre eldres helse og livskvalitet ved å gi dem tilgang til helsetjenester, støtte og informasjon om fysisk aktivitet og kommunale aktivitetstilbud. Digitale verktøy kan redusere ensomhet og isolasjon ved å gjøre det lettere for eldre å kommunisere med andre og delta i sosiale aktiviteter. Det er veiledere som lærer opp de eldre i digitale verktøy, og i dette prosjektet ønsker vi å styrke våre foreninger slik at eldre og veiledere finner et felleskap, en mening og tilhørighet som gir positive ringvirkninger. Ved å gi veiledere opplæring vil de oppleve en følelse av empowerment og kan derved hjelpe mange flere eldre å bli digitalt selvstendig. Prosjektets målgruppe er eldre innbyggere, spesielt de som bor i Fana, Arna og Åsane.
Aktivitet/tiltak/metode
Praktisk gjennomføring av opplæring i prosjektet vil skje over 3 dager: Dag 1: Prinsipper for veiledning Fokus på grunnleggende prinsipper for voksenpedagogikk, etikk og personvern. Veilederne får innføring i hvordan veilede eldre i digitale verktøy og tjenester. Diskutere ulike undervisningsmetoder og hvordan bygge opp kurs til eldre. Kursmateriale inkluderer penn, t-skjorte, kursmanual og «En guide for veiledere». Dag 2: Observasjon Veilederne observerer et kurs for eldre for å erfare hvordan teorien brukes i praksis. Kurset ledes av mentor fra Seniornett, og veiledere bidrar som assistenter/observatører. Mentor og veiledere drøfter gjennomføringen og observasjoner av kurset etter dag 2. Dag 3: Praktisk øvelse Veileder forbereder og holder deler av kursdagen. Mentor og veiledere evaluerer kurset i sin helhet etter dag 3. Mentor gir tilbakemelding på veilederes fremgang og gir tips til videre utvikling. Alle veiledere får en individuell oppfølgingssamtale med sin mentor 2-4 måneder etter endt kurs. Samtalen vil dreie seg om hvordan veileder har tatt i bruk nye ferdigheter hen har tilegnet seg i opplæringen, og hvordan disse er brukt i praksis i foreningen. Sammen med mentor vil de utforske muligheter for videre utvikling og eventuelle utfordringer som krever ytterligere støtte. Frivillige har begrenset med tid, og det kan være utfordrende å få alle til å delta alle dager. Det kan også bli utfordrende å holde motivasjonen og kontakt mellom veileder og mentor over tid. Vi er forberedt på at noen veiledere kan falle fra underveis, men det blir det en viktig oppgave at mentor vektlegger motivasjon i dialog med veiledere. Noen veiledere kan ha begrensede digitale ferdigheter før kursstart, noe som kan gjøre det utfordrende for mentor å lære bort digitale verktøy. Det blir viktig med en forventningsavklaring mellom mentor og veileder, hvor mentor må være forberedt på å tilpasse opplæring til veileders styrker. Totalt 30 veiledere og 60 eldre innbyggere på kurs
Antall deltakere
90
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
For veilederne vil denne opplæringen gi økt kompetanse. Både teknisk kompetanse relatert til digitale ferdigheter, men også pedagogisk kompetanse. I møte med eldre må veiledere ha pedagogiske egenskaper og verktøy som kan gjøre dem i stand til å være digitalt selvstendig. I dette prosjektet gir Seniornett veilederne disse verktøyene gjennom en solid teoretisk og praktisk forståelse av digital veiledning, inkludert voksenpedagogikk, etikk og tekniske ferdigheter. I tillegg vil de få muligheten til å utvikle seg personlig og faglig gjennom erfaringsutveksling og mentorordningen. Dessuten vil dette bidra til økt engasjement. Veiledere vil mestre opplæring bedre og føle tilhørighet. Ved å tilegne seg nye ferdigheter og kunnskap opplever veilederne en økt følelse av selvtillit og mestring. Dette gjør dem mer i stand til å ta på seg nye utfordringer. Veiledere får større ansvar og frihet til å utforme og gjennomføre aktiviteter i foreningene. Dette gir dem en følelse av eierskap og øker deres engasjement som igjen styrker foreningenes bidrag og posisjon i lokalsamfunnet. Langsiktige virkninger kommer fremtidige kursdeltagere og eldre i Bergen til gode. Økt deltagelse fra nye veiledere åpner opp for nye muligheter og aktiviteter for sosial deltakelse, læring og underholdning. Flere innbyggere vil kunne delta på kurs fra flere veiledere. Økt digital kompetanse blant eldre fører til å redusere det digitale skillet og skaper et mer inkluderende samfunn for alle. Gjennom empowerment og komponentene som personlig vekst, mestring og selvstendighet bidrar dette prosjektet til økt livskvalitet og sosiale deltagelse blant flere eldre i Bergen.
Plan for gjennomføring
Forberedelser i prosjektet (mars): Gjennomføre møte med alle mentorer og prosjektleder og fastsette: – Dato for opplæring. – Kursinnhold og faglige læringspunkt. – Planlegge reise til Bergen. Klargjøre undervisningsopplegg, både teoretisk og praktisk. Klargjøre design, print og kursmateriale. Bestille buttons, t-skjorter, penner, print av kurshefter. Få bekreftet bruk av lokaler til kursene (hos foreningene). Rekruttering av veiledere (mars-april): – Bruk de etablerte samarbeidspartnerne (frivilligsentraler, kulturhus, bofelleskap) for å rekruttere nye veiledere. – Eventuelt kontakte andre, eksterne for å rekruttere (pensjonistforeninger, Røde Kors, Bibliotek, frivilligkoordinator i kommunen). Rekruttering av kursdeltagere (mars-mai): – Klargjøre og distribuere plakater/annonse. – Utnytte sosiale medier og lokale aviser for å nå ut til et bredere publikum. – Sende ut personlige invitasjoner til medlemmer. – Bruke de etablerte samarbeidspartnerne og foreningene (frivilligsentraler, kulturhus, bofelleskap) til å spre informasjonen om kurs. Gjennomføring av opplæring (mai-juni): – Reise til Bergen – Gjennomføre tre dager med opplæring Oppfølgingssamtaler (august): Oppfølgingssamtaler med veilederen skal gjennomføres. Mentorer skal ringe veiledere og kartlegge: – Har veileder holdt eller planlegger å holde kurs i etterkant av opplæringen? – Hvilke nye ferdigheter har veileder brukt i etterkant av opplæringen? – Hvordan vurderer veileder utbytte av opplæringen? – Hvilken støtte fra Seniornett trenger veileder fremover? Evaluering og sluttrapport (1.september).