Folkeopplysning om tidlig oppdagelse av tarmkreft

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Målet med Se, føl og lukt er å øke bevisstheten om tidlig oppdagelse av tarmkreft, som kan redde liv. Statistikken er hentet fra Kreftregisteret, som også står bak budskapet i prosjektet. Norge har en av verdens høyeste forekomster av tarmkreft, og nyere forskning viser en liten, men merkbar økning også blant yngre mennesker. Vi ønsker å opplyse om forekomsten av tarmkreft og håper at dette kan føre til økt deltakelse i Kreftregisterets nasjonale tarmscreeningprogram, som sendes ut til alle i alderen 55 år. Samtidig oppfordrer vi alle til å være mer oppmerksomme på symptomer som kan være tegn på tarmkreft, slik at de oppsøker hjelp tidlig. Prosjektet har fått støtte fra Kreftforeningen, men vi trenger ytterligere midler for å realisere kampanjens fulle potensial. Vi har produsert en informasjonsvideo i samarbeid med reklamebyrået Fuel. En viktig del av prosjektet er å dele informasjonen bredt via skjermer i bybildet i de største byene for å nå en stor del av befolkningen. Målgruppen inkluderer allmennheten, personer i risikogrupper, helsepersonell og pårørende. Ved å spre informasjon på digitale flater, treningssentre, legesentre og sykehus, vil vi bidra til å gi folk den kunnskapen de trenger for å forstå symptomer, oppsøke hjelp tidlig og ta informerte helsevalg.

Aktivitet/tiltak/metode

Se, føl og lukt er en informasjonskampanje om tidlig oppdagelse av tarmkreft, med fokus på symptomer man kan se (blod, slim, unormal avføring), føle (ubehag, slapphet, smerter, diaré, forstoppelse) og lukte (endringer). Tiltakene inkluderer: Utendørskampanje: Videoer vises på digitale skjermer i de største byene i landet, inkludert Oslo S, med anslått eksponering på 200.000 personer. Kampanjen har fått støtte fra Kreftforeningen. Informasjonskanaler: Budskap spres også via skjermer i treningssentre og legesentre. Sosiale medier og digitale plattformer: Kampanjen forsterkes gjennom innlegg og videoer på Instagram, TikTok og i NORILCOs nyhetsbrev, med mål om å nå yngre målgrupper og medlemmer digitalt. Lokale aktiviteter: Gjennom organisasjonens distriktsavdelinger arrangeres stands på sykehus, og brosjyrer deles ut for å forsterke budskapet lokalt. Målgruppen Allmennheten, risikogrupper, helsepersonell og pårørende. Evaluering Kvantitativt: Antall eksponeringer fra skjermleverandører og engasjement i sosiale medier (likes, delinger, kommentarer). Kvalitativt: Tilbakemeldinger fra distriktsavdelinger og spørreundersøkelser om symptomkunnskap. Sikkerhet og etikk Ingen personopplysninger samles inn. Informasjonen er basert på anerkjente kilder og formidles profesjonelt. Utfordringer og løsninger Lav oppmerksomhet i bymiljøer: Visuelt engasjerende materiell brukes. Kort kampanjeperiode: Suppleres med lokale aktiviteter og bred dekning i sosiale medier. Forståelse av symptomer: Enkle og konkrete budskap som Se, føl og lukt sikrer forståelse. Kampanjen, støttet av Kreftforeningen, kombinerer digitale tiltak i de største byene med lokal innsats fra distriktsavdelinger og bred distribusjon på sosiale medier og digitale plattformer for maksimal rekkevidde og effekt.

Antall deltakere

200000

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Prosjektet er ventet å gi flere positive virkninger både på kort og lang sikt. På kort sikt vil kampanjen føre til økt bevissthet om tarmkreft og dets symptomer blant målgruppen, inkludert allmennheten og personer i risikogrupper. Dette vil forhåpentligvis føre til at flere personer, spesielt de som allerede har symptomer på tarmkreft, oppsøker lege tidligere. Økt forståelse for Kreftregisterets nasjonale tarmscreeningprogram kan også bidra til at flere 55-åringer og eldre deltar i screening, noe som vil gjøre det mulig å oppdage flere tilfeller av tarmkreft på et tidlig stadie. Kampanjen vil også øke synligheten av symptomene på tarmkreft, sånn at folk lettere kan gjenkjenne tegn på sykdommen og søke hjelp tidlig. På lang sikt er det forventet at økt bevissthet og tidlig søking av hjelp vil kunne bidra til bedre helseutfall for de som får diagnosen. Økt deltakelse i tarmscreeningprogrammet kan på sikt redusere dødsfall fra tarmkreft i befolkningen, og det vil kunne lette presset på helsevesenet ved at flere sykdomstilfeller oppdages før de utvikler seg til mer avanserte stadier som krever mer omfattende behandling. Bedre kunnskap og holdninger til forebygging og tidlig diagnostisering av tarmkreft vil på lang sikt bidra til et mer informert samfunn, samtidig som det kan redusere den generelle sykdomsbyrden. Samlet sett er kampanjen ventet å ha en positiv virkning på både individer som tidlig oppdager symptomer, og på samfunnet som helhet, ved å bidra til forbedrede helseutfall og lette press på helsevesenet.

Plan for gjennomføring

Utvikling av informasjonsmateriell (desember 2024 – februar 2025). Grafisk designer har ansvaret for utforming av plakater, brosjyrer og den kortere versjonen av informasjonsvideoen. Arbeidet er allerede påbegynt og forventes ferdigstilt innen utgangen av februar 2025. Milepæl: Ferdigstillelse av informasjonsmateriell (plakater, brosjyrer, video). Reklameplass i bybildet (signering februar 2025) Ansvaret for avtaler med JCDexauc og Clear Channel ligger hos prosjektgruppen. Signering av avtaler for reklameplass i bybildet skal være ferdigstilt før mars 2025, slik at plakatene og annen informasjon kan begynne å vises på skjermer i bybildet i mars 2025. Milepæl: Signering av avtaler for reklameplass. Distribusjon av informasjonsmateriell (februar 2025 – mars 2025) Plakat med lettleselig informasjon om symptomer på tarmkreft vil vises på store skjermer i bybildet rundt om i landet. En kort informasjonsfilm vil vises på trikker i Oslo. Samme plakat skal lages som rollups og distribueres til distriktsavdelingene, som også vil motta informasjonsbrosjyrer i halv A4-format. Disse vil bli brukt på stands på sykehus og apotek, samt på egne arrangementer om tarmkreft i mars. Informasjonen vil bli delt på sosiale medier og på relevante nettsider. Prosjektgruppen vil ha ansvar for å koordinere dette arbeidet og overvåke aktiviteten. Milepæl: Kampanjen rulles ut, samtidig vil materiellet bli det på sosiale medier og nyhetsbrev. Evaluering og oppsummering (juni 2025) Etter kampanjens slutt vil prosjektgruppen evaluere dens effekt gjennom oppfølging og tilbakemeldinger fra målgruppen og samarbeidspartnere. JCDexauc kan gi oss innsikt i hvor mange som ser på skjermene. Milepæl: Ferdigstillelse av prosjektets sluttrapport og evaluering av kampanjen.

Prosjektleder

Mari Askjer

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Folkeopplysning om tidlig oppdagelse av tarmkreft
Organisasjon
Norsk Forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft
Beløp Bevilget
2025: kr 200 000
Startdato
17.02.2025
Sluttdato
30.06.2025
Status
Under gjennomføring