Ungdommen leverer!

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

«Ungdommen leverer» gir ungdom mellom 14 og 19 år deres første jobb, samtidig som de lærer å lage mat og formidle matkultur gjennom publikumsarrangementer. Prosjektet er rettet mot ungdom som mangler praktisk arbeidserfaring og som faller utenfor vanlige fritidstilbud. Mange unge har utfordringer med å komme seg inn i arbeidslivet. Dette tiltaket gir verdifull erfaring, fremmer tilknytning til lokalsamfunnet og øker sjansen for videre jobbmuligheter. Fra april 2025 til desember 2025 vil 50 ungdommer formidle matkultur i Oslo til over 8.000 barn og barnefamilier, gjennom åpne verksteder og arrangementer sentrert rundt mat. Prosjektet er viktig fordi det skaper muligheter for ungdom til å bygge ferdigheter innen matlaging og utvikling av kulturtilbud i lokalsamfunnet, samtidig som de også formidler kunnskap om gode matvalg. Prosjektet er allerede delfinansiert fra Oslo kommune, og søker ytterligere midler for å sikre full gjennomføring. Målsetninger: 1. Fremme matkultur og bærekraft: Øke kunnskap om lokalmat, bærekraftige matvalg og ulike matkulturer. 2. Ungdomsengasjement: Gi 50 ungdommer ferdigheter innen matlaging og formidling. 3. Skape fellesskap: Forene generasjoner gjennom mat ved å fylle byens gater med læring og smakfulle munnfuller.

Aktivitet/tiltak/metode

Prosjektet «Ungdommen leverer!» er et initiativ fra Geitmyras juniorkokker, hvor ungdom mellom 14 og 19 år lærer å lage mat og får sin første jobb. Geitmyras juniorkokker, drives som et ikke-kommersielt aksjeselskap, heleid av Stiftelsen Geitmyra matkultursenter for barn. Med lang erfaring innen matformidling og jobbskaping for ungdom, tilbyr Geitmyra en unik arena for å lære nye ferdigheter og engasjement in samfunnsliv, Gjennom prosjektet vil vi arrangere 15 unike matopplevelser i bydelene St. Hanshaugen, Sagene og Grünerløkka. Pop-up-arrangementer: Finner sted på Vulkan, Mathallen, Dronning Ingrids hage (demenslandsbyen) og Gråbeinsletta. Arrangementene varer 2-3 timer og lar publikum lære, smake og utforske, alt planlagt og utført av ungdommene. Vi forventer mellom 200 og 300 deltakere på hvert arrangement. Målet er å skape en sosial møteplass hvor alle kan delta. Åpen gård-arrangementer: Disse holdes på Geitmyra gård og Geitmyra skolehage i bydel St. Hanshaugen. Her kan man oppleve gårdsliv ,urban dyrking og mataktiviteter ledet av ungdom. Arrangementene holdes søndager fra kl. 12-15, og vi forventer mellom 600 og 1.500 besøkende hver gang. Arrangementene er rettet mot barnefamilier, men alle er velkomne. Rekruttering og samarbeidspartnere: Ungdom rekrutteres bredt gjennom egne kanaler og i samarbeid med offentlige, og humanitære organisasjoner. Geitmyra har blant annet rekrutteringsamarbeid med bydeler, OT Ulven, Bymif og Barnas stasjon, Blåkors. Aspelin Ramm og Vulkan Eiendom støtter med ressurser, og Sykehjemsetaten (SYE) er sentral i gjennomføringen ved Dronning Ingrids Hage. Evaluering: Vi evaluerer sammen med ungdommene, basert på tilbakemeldinger fra deltakere (ungdom) og samtaler med publikum. Dette bidrar til læring og forbedring av arrangementene. Sikkerhet: Vi følger strenger rutiner for matlaging og hygiene, gir god opplæring, personvern sikres gjennom kontrakter og samtykke og vi velger lokasjon med fokus på trygghet og gjennomførbarhet.

Antall deltakere

8000

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Prosjektet «Ungdommen leverer!» har som mål å ungdom verdifull arbeidserfaring, ny kunnskap og fremme matkultur. Fra april 2024 til desember 2025 planlegger vi 15 matarrangementer som vil samle og engasjere 8.000 deltakere i alle aldre. Gjennom prosjektet ønsker vi å bidra til et mer inkluderende bymiljø, fremme bærekraftige matvalg og øke kunnskapen om matkultur. Vi håper å inspirere til positive endringer, både på kort og lang sikt. På kort sikt vil ungdommene utvikle ferdigheter innen matlaging, formidling og organisering og vil være aktivt involvert i planlegging, gjennomføring og evaluering av arrangementene. Gjennom prosjektet lærer de å samarbeide, ta ansvar og håndterer ulike oppgaver – egenskaper som er viktige for å lykkes i arbeidslivet. I tillegg kan ungdommene bli gode rollemodeller for andre barn og unge gjennom engasjert formidling på arrangementene. På lengre sikt kan den første arbeidserfaringen være øke muligheter for andre jobbtilbud. Ungdommene tilegner seg praktiske ferdigheter og verdifull erfaring som gjør dem attraktive for fremtidige arbeidsgivere. Prosjektet kan også øke motivasjonen for skolegang og inspirerer til videre utdanning og karrierevalg, og utvikle dem til å bli ansvarlige og engasjerte samfunnsborgere som tar ansvar og bidrar positivt i lokalmiljøet. Arrangementene er også sosiale møteplasser der generasjoner samles rundt mat og matkultur, og bidrar til et levende bymiljø der ungdomsengasjement, smak, læring og bærekraft står i sentrum.

Plan for gjennomføring

Milepæler: Utvikling av tiltak og markedsføring (april 2024- nov 2025): Planlegge og utvikle alle arrangementer i samarbeid med ungdommene. Ansvar: Prosjektleder og ungdomsrepresentanter. Rekruttering av ungdommer (april – juni 2025): Rekrutter ungdommer til prosjektet i samarbeid med offentlige og ideelle partnere. Ansvar: Prosjektleder og ungdomsrepresentanter. Gjennomføring av aktiviteter (april 2024 – des 2025): Arrangere pop opp verksteder og Åpen gård med fokus på bærekraft og kulturformidling. Ansvar: Ungdommene leder aktivitetene under veiledning fra Geitmyras ansatte. Rapportskriving og evaluering (nov- des 2025): Samle inn erfaringer fra hvert arrangement for evaluering. Ansvar: Prosjektleder og ungdomsrepresentanter. Tentative arrangementer: Vaffelens dag (April 2025): Vaffeloppskrifter. Forventet: 300. Gulrotdagen (April 2025): Dyrkefestival. Forventet: 500. Verdens helsedag (April 2025): Stand for sunne alternativer. Forventet: 300. Årets første grilldag (Mai 2025): Grilling av grønnsaker. Forventet: 300. Verdens melkedag (Juni 2025): Topping til yoghurt. Forventet: 300. Sjømaten dag (Juni 2025): Filetering av fisk. Forventet: 1.300. Sommerens matmarked (Juli 2025): Smaksprøver. Forventet: 300. International Youth Day (Aug. 2025): Sunne matpakker. Forventet: 300. Elvelangs i fakkellys (Sept. 2025): Gresskarsuppe. Forventet: 800. Oslo kulturnatt (Sept. 2025): Småretter med krydder fra hele verden. Forventet: 1.000. Høsttacofest (Okt. 2025): Tacos med økologiske råvarer. Forventet: 1.500. Ombruksuka (Nov. 2025): Byttemarked for kjøkkenutstyr og rødbetsuppe. Forventet: 400. Spiselig juleverksted (Des 2025). Lag smakfulle julegaver med juniorkokkene. Forventet: 400. Kakaoens dag (Des. 2025): Varm kakao. Forventet: 300. Totalt antall besøkende: 8.000

Prosjektleder

Brita Nummedal

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Ungdommen leverer!
Organisasjon
Norsk Forening for Folkehelse – Folkehelseforeningen
Beløp Bevilget
2025: kr 400 000
Startdato
01.04.2025
Sluttdato
31.12.2025
Status
Under gjennomføring