Visuell støtte året rundt: Videreutvikling

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

For 10 år siden ble jeg mamma til en gutt med autisme og manglende talespråk, og familiens livskvalitet økte flere hakk da vi lærte å prate med hverandre gjennom bilder og tegn-til-tale. Men i barnehagen var det ikke mange som forstod ham, og min opplevelse var langt fra unik. Derfor utviklet jeg Ebbe Nebb-universet med fargerike ressurser som er enkle og morsomme å bruke – for ALLE. Språkutviklingen skjer jo først og fremst i fellesskapet! I 2019 ga Stiftelsen DAM tilskudd til sesong 1 av Ebbe Nebb, og siden har det blitt 100+ episoder og musikkvideoer samt analoge ressurser som omfavnes av familier, skoler, barnehager, Statped mfl. Upubliserte forskningsresultater av Redi, Erichsen og Nordahl-Hansen (publiseres i mai 2025) viser også at implementering av Ebbe Nebb i barnehage har en tydelig positiv effekt. Dessverre blir visuell støtte fortsatt nedprioritert på lek- og læringsarenaer, og dette påvirker livskvaliteten og likestilling for målgruppen vår: Barn med kognitive og/eller språklige utfordringer (inkl barn med norsk som andrespråk). Vi søker nå om å videreutvikle tiltaket Stiftelsen DAM støttet i fjor, og vi har solide resultater i ryggen som understøtter behovet. Bl.a mener 94% at portalen vi lanserte “bidrar til bedre kontinuitet i bruk av visuell støtte”.

Aktivitet/tiltak/metode

Utvikling av 20 nye digitale kurs m/tilhørende PDF-ressurser: Gratis sangkort, spill begrepskort og gåter. Kursene legges på kurs.ebbenebb.no, og alle får tilgang i minst tre mnd og subsidiert lisens videre hvis ønskelig. Det vil jobbes proaktivt med å bygge deltagerliste; fra primært barnehager, skoler, PPT og familier. Planlagte temaer per nå: Vår Sommer Påske Nasjonaldag Ramadan Blålysmåned Innelek Utelek Matlaging & måltid Farger & beskrivelser Tid & sted Bursdag & fest Hjemme Verdensrommet På skolen I skogen I svømmehallen I butikken Musikk Dyr Det kan bli justeringer som følge av innspill fra styringsgruppe/brukere. Ettersom responsen på eksisterende kurs har vært svært positive, beholdes lignende oppskrift med faste bolker: Hva/hvem ser vi? Hva sier vi? Hva spør vi om? Hva gjøres? Gjett tegnet Tips til aktiviteter med barna Refleksjonsoppgave Fjoråret lærte oss at flere ser kursene MED barna, så vi ønsker å styrke denne samlæringen ved å innlemme karakteren Ebbe Nebb i større grad. Derfor vil vi lage 20 interaktive videogåter fremført av Ebbe og utviklet i samarbeid med spesialpedagog og logoped Hilde Bjarkøy (språkhjerte.no). I sitt arbeid benytter hun ofte gåter da det er en «nyttig språktreningsaktivitet, hvor barna både får øve på å beskrive ord og å lytte til beskrivelsene av ord”. Det er mye rom for læring på tvers av begreper og ordkategorier. NB: Gåtene skal kunne gjennomføres uten skjerm, så de kan også lastes ned som PDF. Tiltaket skal føre til bedre kontinuitet i bruk av visuell støtte, mer tegnbruk og økt deltagelse i lek & samspill for barn m/språkutfordringer. Dette skal vi atter en gang måle med nettbasert spørreundersøkelse, og vi sikter på at minst 75% av deltagerne opplever positiv endring på alle punkter. Sannsynlig utfordring: Deltagere kommer sent i gang og infoskriv fra oss blir ikke lest (tidsmangel, søppelfilter mm). Ved registrering skal derfor alle legge igjen to mailadresser og et tlfnr som kan motta sms-varsel.

Antall deltakere

20000

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Her skal vi la deltagere fra 2024 selv beskrive virkninger ettersom tiltaket er en direkte forlengelse: Ser at Ebbe Nebb er med på å gjøre det enklere og mer konkret for de ulike avdelingene å jobbe med tegn og bildestøtte. Dette er også med på å løfte fokus på hvor viktig visuell støtte er – ikke bare for de som har vansker, men hele barnegruppa. Personalet er mer bevisst. Barna synes det er spennende og lærer fort. Dette er akkurat det vi treng for å ha èin plan for tegninnlæring både for eleven og dei vaksne rundt. Men dette har òg gjort det lettare å inkludera klassen. No har me èin time i veka der me har tegntime saman med klassen. Brukar songar, lotto, lek og konkurransar. Det har har gjort at elevane brukar meir tegn og det blir ei naturleg inkludering i klassen. (…) Neste steg blir å få foreldra til å få lisens heime. De ansatte syns det var både morsomt, inspirerende og lærerikt. Veldig gøy at det er lagt inn litt oppgaver og gjetteleker innimellom. Veldig nyttig for alle i vår spesialavdeling 1.-7 klasse. Vi bruker kursrekken, ett og ett tema hver tirsdag i vår utviklingstid, og går rett på workshop etterpå hvor vi lager opplegg til dagen og uken etter. Det lamineres, synges og øves og alle tre klassene samarbeider om tema. Har aldri hatt så bra julesamlinger med tegn og farger som i desember. Det smitter også over på ordinær skole og rektor. Veldig fornøyd med å endelig få noe gøy og fargerikt som gir motivasjon til å bruke enda mer tegn. Det har lettet min jobb som lærer noe helt enormt. Supert med ressurser som en kan skrive ut, skulle gjerne hatt flere. Synes dette opplegget er veldig inspirerende, og det har ført til at jeg har blitt mye modigere på å kaste meg uti situasjoner der jeg kan bruke visuell støtte til mer inkluderende kommunikasjon.

Plan for gjennomføring

PL = Prosjektleder PG = Prosjektgruppe Mars/april – Prosjektmøte med Styret i ISAAC Norge (PG) – Skrive manus for de mest tidskritiske kursene + videogåtene (PL med råd fra PG) – Lage/bestille illustrasjoner til både PDF-ressurser og videoinnhold (PL) – Informere bredt om tiltaket i samarbeid med relevante organisasjoner (PL i samarbeid med PG) – Bygge deltagerliste med to epostadresser per deltager og mobilnummer (PL) – Ideelt sett: Innspilling og publisering av de første kursene (PL) Mai/juni – Kontakte barnehage.no for intervju eller kronikk (PL) – Kontakte 50+ kommuner med tilbud om deltagelse (PL) – Skrive manus for minst 10 nye kurs (PL med råd fra PG) – Lage/bestille illustrasjoner (PL) – Designe/utforme PDF-ressurser (PL) – Innspilling og publisering av minst 10 nye kurs (PL og deler av PG) – Deltagelse Barnehagekonferansen i Trondheim (Deler av PG) Juli/august – Skrive manus for de resterende kurs (PL med råd fra PG) – Lage/bestille resterende illustrasjoner (PL) – Designe/utforme PDF-ressurser (PL) – PR/annonsering før skole- og barnehagestart. Vektlegge forskningsrapport og respons fra brukerne av kursplattformen (PL og deler av PG) September/oktober – Innspilling og publisering av resterende kurs og videogåter (PL) – Videre markedsføring (PG) Nov/desember – Spørreundersøkelse blant de nye som har testet plattformen (PL) – Sluttrapport til støttespillere (PL) Innleide samarbeidspartnere: Henrik Horgen – Klipp/animasjon Sandaruwani Dassanayake – Grafisk design Mark Balita – Illustrasjoner Meraki Marketing – Betalt markedsføring

Prosjektleder

Cathrine Solheim Amarloui

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Visuell støtte året rundt: Videreutvikling
Organisasjon
ISAAC Norge
Beløp Bevilget
2025: kr 400 000
Startdato
24.03.2025
Sluttdato
31.12.2025
Status
Under gjennomføring