”Bare et tydelig ja betyr ja”

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Å kunne gi sitt samtykke, å ha samtykkekompetanse, eller å kunne sette grenser og vite når man IKKE har gitt sitt samtykke er viktig å forstå både for voksne, ungdom og barn. Men hva betyr ”samtykke” egentlig? Hva betyr det å gi sitt samtykke til noe? Og hvordan kan man vite om andre har gitt sitt samtykke? Forskning viser at barn og ungdom ikke alltid vet når et samtykke er gitt eller når det IKKE er gitt. De to filmene gir en god innledning til temaet og gir en lettfattelig innføring i hva samtykke er. Dette kan bidra til mindre grenseoverskridende atferd og bedre selvbeskyttelse.

Målsetting for prosjektet

Overordnet målsetting med prosjektet er å bidra til å fremme seksuell helse hos barn og ungdom i Norge, gjennom kunnskap, bevissthet og handlingskompetanse, også i den samiske befolkfningen, gjennom å gi dem informasjon på en lettfattelig måte om egne grenser, rettigheter og samtykke.

Målgruppe

Barn og ungdom i alderen 6-18 år.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

100000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Prosjektet tar sikte på å oversette og tilrettelegge de to filmene ”Tea Consent” og ”Consent for kids” til norsk og nordsamisk. Dette vil skje gjennom følgende steg: – Innhenting av lisens og avtaler med lisensholder om oversettelse og tilrettelegging (kontakt er etablert) – Etablere kontakt med samisk organisasjon for oversettelse til nord-samisk – Etablere kontakt med referansegruppe for kvalitetssikring og innspill underveis – Oversettelse av tekst og voice-over. – Tilrettelegging sammen med Blue Seat Studio i Kanada om tekst i film, tilrettelegging av norsk og samisk voice-over sammen med NorDub – Testing av filmene med fokusgrupper (barn og ungdom 6-18 år) og referansegruppe – Ferdigstilling og lansering av filmene, implementering på Youtube og Redd Barnas #JegErHer verktøykasse. – Annonsering på Facebook og relevant fagtidsskrift(er)

Fremdriftsplan for prosjektet

– Jan: Engasjere prosjektleder, innhente lisenser mv, etablering av referansegruppe – Jan-april: Oversettelser. Tilrettelegging med Blue Seat Studio/NorDub – April-mai: Testing med fokusgrupper og referansegruppe. – Mai: Publisering på Youtube og http://reddbarna.no/jegerher – Mai-sept: Annonsering i fagtidsskrifter og Facebook. – Aug-sept: Rapportering, utredning av tilrettelegging for flere målgrupper, skriving av anbefaling til Redd Barn.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Seksuelle overgrep mot barn er noe som angår alle, og som har svært negative konsekvenser både på kort og lang sikt. Å gi både ungdommer og yngre barn kunnskap til hva et samtykke er og hvordan de skal kjenne igjen tegn og situasjoner der samtykke ikke er gitt, vil kunne bidra til en sterkere samtykkekompetanse og kunnskap om retten til å bli hørt når man ikke gir sitt samtykke. Målsettingen med prosjektet har vært å bidra til å fremme seksuell helse hos barn og ungdom i Norge gjennom å gi dem informasjons og bedre beskyttelse mot vold og overgrep hos barn og ungdommer. Delmål er: • Å gi barn og unge kunnskap, bevissthet og handlingskompetanse på en enkel og lettfattelig måte. • Å gi voksne som jobber med barn (lærere, helsepersonell m.fl.) en måte å snakke med barn og ungdommer om seksualitet, grenser og rettigheter og bidra til å trygge dem i dialog. Målgruppene for filmene er barn 8-18 år, justert fra 6-18 i opprinnelig søknad.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Det er blitt gjennomført flere målgrupper med barn og unge, som har sørget for bedre relevans. En referansegruppe ble etablert for å gi innspill og bidra til spredning av filmene. Effektmål: Ungdomsfilmen “Samtykke som en kopp te” er vist mer enn 3000 ganger på YouTube. Barnefilmen ble lagt ut på YouTube noe senere. Redd Barnas hjemmesider: https://reddbarna.no/jegerher/undervisning, har hatt 4000 besøkende bare i nov. 2019. Facebook: «Samtykke for barn» fikk 127.000 visninger, 1400 delinger, nesten 7000 reaksjoner og 251 kommentarer «Samtykke som en kopp te» fikk over 510.000 visninger, 26000 reaksjoner, over 4400 delinger og 753 kommentarer. Annonser i bladet Psykisk helse 24. september 2019 og på nettsiden www.altomminhelse.no ga filmene 500.000 potensielle seere. Det er ekstra viktig at ungdommer selv kan finne filmene på Youtube, da dette betyr kvalitetssikret informasjon om seksualitet. Effekten skal måles gjennom skjema til referansegruppen etter 6 mnd.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

600000

Prosjektgjennomføring/Metode

Prosjektet har vært gjennomført over en lengre periode, med ulike faser: Før søknad ble sendt, ble kontakt med NorDubb studio etablert. Mai 2018: Etablering av referansegruppe, som har gitt innspill på tekster til begge filmene: begrepsbruk, kunnskap om barns forståelse av begreper Juni 2018: Oversetting og tilrettelegging av tekst til filmene ved prosjektleder før høring hos referansegruppen, før disse ble sendt til Blue Seat Studios i Canada for integrering i animasjonene. Prosjektleder oversatte deretter teksten til voice-over før innspill fra referansegruppen. Når filmene kom tilbake fra Blue Seat Studios, ble midlertidige voice-over gjort for å teste filmene på målgruppene Januar-april 2019: Testing på målgrupper: «Tea consent» ble testet med elever fra en ungdomsskole i Oslo, og referansegruppen og Redd Barna testet også filmene. «Consent for kids» ble testet med elever fra en barneskole på Sørvestlandet. Også denne ble testet av Redd Barna og av enkelte av medlemmene av referansegruppen. September 2019: rekruttering og innspilling av voice-over: Jonis Josef og Ellinor Vandvik ble rekruttert til innspilling av voice-over November 2019: lansering med markedsføring

Resultater og resultatvurdering

Filmene har hatt svært god spredning bare siden november 2019. Filmene inngår som en del av Redd Barnas undervisningsopplegg om vold og seksuelle overgrep, som er veldig mye brukt. JegErHer-sidene ble besøkt av 4000 personer bare i november 2019, og Redd Barnas materiell er ettertraktet nettopp fordi det er testet på målgrupper og kvalitetssikret. På lang sikt er det forventet at filmene vil bli brukt av lærere og andre som underviser i seksuell helse på skoler og gjennom organisasjoner i hele Norge. Et viktig tilleggselement er at ungdommene selv kan finne frem til filmene på YouTube, som særlig er et behov for gutter som har opplevd seksuelle overgrep. Ved å tilby kvalitetssikret informasjon om seksualitet på nett kan filmene bidra til å utfylle og balansere annen informasjon om seksualitet og grenser de søker etter, slik som pornografi.

Oppsummering og videre planer

Vi håper at filmene på sikt vil bidra til å fremme god fysisk og psykisk helse og større forståelse om andres grenser, motvirke antisosial atferd og bidra til sosial deltakelse for de som føler seg utrygge. Oversetting filmene til samisk og til personer med funksjonsnedsettelser og på minoritetsspråk vil sees i sammenheng med oversetting og kvalitetssikring av annet Redd Barna-innhold som skulle tilrettelegges på samisk og eventuelt som et mulig oppfølgingsprosjekt. «Samtykke som en kopp te» er testet på ungdommer med minoritetsbakgrunn, og utformet for bla. å treffe disse ungdommene.

Prosjektleder

Pia Kristine Lang-Holmen

Detaljer
Program
Helse høst (2017)
Prosjektnavn
”Bare et tydelig ja betyr ja”
Organisasjon
Redd Barna
Org.ledd
Pia Lang Consulting AS
Beløp Bevilget
2018: kr 190 000
Startdato
01.01.2018
Sluttdato
30.12.2019
Status
Under gjennomføring