Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Kunnskapen om psykologi er lav hos norske barn. Barn har et forhold til at vi har en kropp, men lærer lite om våre følelser og våre tanker. Heller ikke skolen hjelper til med å formidle kunnskap om psykologi. I påvente av at læreplanene for barneskolen skal endres er en av de beste måtene å nå barna på gjennom en god, gjennomarbeidet TV-serie som tar temaet på alvor og skaper interesse hos barna uten å bli messende eller over-pedagogisk. En slik serie vil i forbindelse med lansering på TV følges av aktiviteter på nett og i sosiale medier. Den vil også bli liggende på NRKs nett-TV i mange år.
Målsetting for prosjektet
Å lage Norges beste TV-serie for målgruppen som skal underholde seerne og lære de om psykologi og psykisk helse. Serien skal inspirere til videre undring og gi målgruppa viktig kunnskap for å kunne forholde seg til temaer innen psykisk helse. Den skal også være et verktøy for lærere i grunnskolen.
Målgruppe
Barn fra 8 til 12 år.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
375000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Teddy TV er i TV-bransjen kjent for å være tunge på research og faglig grundighet. Når vi jobber med faglige serier som dette, blir alle sekvenser i programmet grundig researchet, kvalitetssikret og skrevet ut i manus-form før vi går ut og gjør opptak. Denne måten å jobbe på er relativt kostbar, og forarbeidet til opptakene utgjør en stor andel av utgiftene for hele produksjonen. Midlene fra Extra-stiftelsen vil bli brukt til å legge ekstra mye ressurser inn i manus/research-arbeidet til serien bl.a gjennom å knytte til oss psykologer og andre ressurs-personer. Dette vil være viktig for å lage en serie som skiller seg ut positivt i mengden av andre tilbud på TV og nett for barn. I tillegg vil midler fra extra-stiftelsen kunne gi oss mulighet til å jobbe mer enn vanlig med de delene av prosjektet som ikke er selve programmet. Med andre ord å utvikle aktiviteter på nett og sosiale medier hvor barna selv får engasjere seg, dele og diskutere med andre barn. Det å få inn ekstra ressurser i disse leddene vil være det vi trenger for å løfte kvaliteten på serien fra en vanlig barne-TV-serie til et voksenprogram for barn.
Fremdriftsplan for prosjektet
Januar 2017: Research begynner Mars 2017: Manus begynner April 2017: Prod.planlegging begynner August 2017: Opptak begynner Oktober 2017: Klipp begynner Januar 2018: Visning med fokusgrupper Februar 2018: Klipp fullføres September 2018: Første gangs utsending på NRK Super, aktiviteter på sosiale media November 2018 ->: Alle episoder ligger tilgjengelig på nett-TV
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Prosjektet Barne-TV om psykologi, 2017-HE1151469, hadde som ambisjon å lage en høykvalitets TV-serie på NRKsuper om psykologi for målgruppen 8-12 år. Serien skulle være drevet frem av en ny, ung programleder som gjennom eksperimenter, intervjuer og møter med kjente og ukjente nordmenn ville gi barna noen gode svar og en rekke nye spørsmål om hvorfor vi er som vi er og gjør som vi gjør. Teddy TV, som står bak prosjektet, hadde kontakt med NRK før de søkte om midler fra Extrastiftelsen og prosjektet skulle i hovedsak være finansiert av NRK. Midlene fra Extrastiftelsen skulle være med på å øke kvaliteten på programmene og styrke lanseringsarbeidet for størst mulig oppmerksomhet.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Som planlagt ble noe av prosjektmidlene brukt til å utvikle prosjektet og gjennomføre en rekke møter og innsalg på NRK. Siden NRK la om rutinene for innkjøp av eksterne produksjoner, dro utviklingen av serien veldig ut i tid. På tross av positive signaler fra NRK gjennom hele prosessen, måtte prosjektet til slutt termineres i august 2018 da NRK ga et endelig nei til å finansiere serien.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
0
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektet har vært gjennomført av Teddy TV ved hjelp av både interne og eksterne fagpersoner innenfor TV-faget. Det har vært gjennomført en kontinuerlig utvikling av prosjektet i tråd med tilbakemeldinger fra NRK underveis. Programforslaget har vært presentert for eksternredaksjonen i NRK og for NRKSuper i forskjellige versjoner i perioden september 2015 til august 2018. For hver presentasjon har de involverte i Teddy TV gjort endringer på konseptet og tatt hensyn til de innspillene som NRK har kommet med. Til slutt endte man opp med en versjon som både NRK og Teddy TV var veldig fornøyd med, men som likevel ikke ble prioritert høyt nok av NRK til at det ble satt av midler til produksjon av serien. Det er ikke uvanlig at programforslag lider denne skjebnen selv om varigheten av utviklingsperioden må sies å være spesielt lang i dette tilfellet.
Resultater og resultatvurdering
Da det ikke ble noen TV-serie ut av prosjektet, kan vi ikke anse prosjektet for å ha vært vellykket. Det har vært en frustrerende og veldig lang prosess og det er alltid skuffende når utviklingsprosjekter som dette ikke ender opp i en TV-serie. Selv om prosjektet strandet har det på ingen måte vært bortkastet. Prosjektgruppa i Teddy TV sitter igjen med økt kunnskap om psykologi og om å formidle temaet for målgruppa 8 til 12 år, noe vi håper å få bruk for senere. Vi vet også at NRK har fått øynene opp for at psykologi er et underkommunisert tema og håper at de på et senere tidspunkt vil velge å prioritere temaet i en serie for barn. Aller helst sammen med oss i Teddy TV.
Oppsummering og videre planer
Prosjektet er nå avsluttet fra Teddy TVs side, men vi kommer til å fortsette arbeidet med å foreslå serier for NRKsuper som har et innhold utover det å underholde. Da vi nå vet at det er stor interesse for tema både hos eksternredaksjonen og NRKsuper håper vi å kunne få opp en serie om psykologi på et senere tidspunkt.