Bevegelsesglede og mestring

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Ungdataundersøkelsen i Ålesund kommune viser økt frafall i organisert fysisk aktivitet fra barneskolen til ungdomsskolen. Det kan se ut til at denne tiden blir erstattet med økt skjemtid og inaktivitet. Flere deltar også ikke i kroppsøving, noe som for mange er den eneste fysiske aktiviteten gjennom uken. Det er gjennomført et pilotprosjekt på Spjelkavik ungdomsskole med fysioterapeut tilgjengelig for elevene. Vi har gjennom pilotprosjektet sett at fysioterapeuten kan bidra med fagkunnskap om kropp, helse og aktivitet for å ivareta elevenes fysiske og psykiske helse i et helhetsperspektiv.

Målsetting for prosjektet

Hovedmålet for prosjektet er at elevene skal tilegne seg grunnleggende forståelse av hva fysisk aktivitet er, og hvor viktig det er for den fysiske og psykiske helsen sin. I tillegg skal elevene lære å anvende dette i praksis for å ta vare på seg selv nå og senere i livet. Delmål: se vedlegg side 2

Målgruppe

Primærmålgruppen for prosjektet er ungdomsskoleelever på 8. til 10. trinn på Spjelkavik- og Blindheim ungdomsskole. Dette tilsvarer ca 1000 ungdomsskoleelever.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

2000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Vi planlegger et treårig prosjekt i Ålesund kommune da problemstillingene ungdommene står ovenfor krever et langsiktig arbeid. Arbeidet med å etablere tilbudet om fysioterapeut i skolen er ikke i mål etter pilotprosjektet, og det er behov for å utforske og utvikle tilbudet ytterligere. Vi tror det er potensiale til å utnytte fysioterapeutens fagkunnskaper i mye større grad i skolen, og samtidig nå ut til enda flere i målgruppen. Metodene som ble brukt i pilotprosjektet er trefftider hvor elevene kommer uten avtale, individuell oppfølging, grupper og observasjon og oppfølging i kroppsøvingstimer. I det nye prosjektet ønsker vi å bygge videre på erfaringer fra pilotprosjektet, samt utvikle nye metoder. Eksempler på metoder er å lage rutiner for fravær i kroppsøving, der fysioterapeuten blir koblet på raskere. Utvikle gode undervisningsopplegg i samarbeid med lokale kroppsøvingslærere og høgskolen i Volda med fokus på sammenhenger mellom fysisk aktivitet og helse. Utvikle samarbeid med andre pågående prosjekt i kommunen. Vi ser også at en del av elevene trener veldig mye, og at det er behov for mer kunnskap og økt fokus på overtrening, feilbelastning, skadeforebygging og restitusjon for ungdommene.

Fremdriftsplan for prosjektet

I løpet av det første året planlegger vi å opprette et tilbud på de to største ungdomsskolene i kommunen – Spjelkavik- og Blindheim ungdomsskole. Med de ressurser vi søker om, ser vi at det realistiske er å få til et fullverdig tilbud på disse skolene. Dersom prosjektet blir godt etablert her, vil vi i tillegg utforske mulighetene for å utvide prosjektet til å gjelde en-to ungdomsskole til i denne prosjektperioden.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Hensikten med dette prosjektet har vært å forebygge inaktivitet, helseplager og skader hos ungdom, ved å bruke fysioterapikompetanse både på individ- og systemnivå. Fysioterapeutens rolle i det tverrfaglige arbeidet i skolen, hvilke tiltak som treffer elevene og hvordan fysioterapeuten kan bidra i undervisning er noe av det man har undersøkt. Primærmålgruppen for prosjektet har vært elever på 8. til 10. trinn på tre ungdomsskoler i Ålesund. Fysioterapitjenesten i Ålesund kommune fikk for en del år tilbake flere henvisninger på diffuse plager hos elever i ungdomsskolen. Dette, sammen med resultater fra ungdataundersøkelsen i kommunen førte til et prøveprosjekt om bruk av fysioterapeut på skolene. Bakgrunnen for dette prosjektet er erfaringer fra et prøveprosjekt med fysioterapi på en av ungdomsskolene i kommunen (2018-2019), resultater fra Ungdata 2017 og 2020, samt kunnskap om inaktivitet og helseplager.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Elevene er den viktigste målgruppen. Effektmålene er utfordrende å måle, da flere av målene har et lengre tidsperspektiv enn prosjektets varighet. Undervisning, tiltak og informasjonsarbeid har bidratt til at elevene har fått kunnskap om hva fysioterapeuten kan bidra med og hvordan fysisk aktivitet påvirker helsen. I kroppsøvingsfaget har prosjektet sammenfalt med fagfornyelsen, slik at læreplanen også vektlegger bevegelsesaktiviteter, lek og mestring. Lærerne og helsesykepleierne har fått god kjennskap til hva fysioterapeutene kan bidra med i skolen. Når fysioterapeutene har satt seg inn i kompetansemål og tilbudt undervisning som treffer, oppnår man en felles forståelse av temaer. Fysioterapeutene har i varierende grad lykkes med å være faglig støtte for kroppsøvingslærere, da kompetansen hos lærerne i faget har variert mye. Fravær i kroppsøving har ofte sammensatte årsaksforhold, men fysioterapeutene sitt bidrag, sammen med fagfornyelsen, kan gjøre at færre har fravær i kroppsøving.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

1500

Prosjektgjennomføring/Metode

Prosjektet har gått over ca. tre skoleår med to fysioterapeuter som prosjektgruppe (150 % stilling). Prosjektet ble forankret med en styringsgruppe og en prosjektplan, og etter hvert en arbeidsgruppe for å sikre tverrfaglighet. Prosjektgruppen som bestod av to fysioterapeuter etablerte seg på skolene og brukte sin kompetanse som en del av det tverrfaglige apparatet rundt elevene på skolene. Ved sin tilstedeværelse på skolene, fikk elevene mulighet til å oppsøke fysioterapeut på skolen for å få hjelp med små og store helseplager. Fysioterapeutene gjennomførte også enkelte tiltak rettet mot kroppsøving for å sikre deltagelse, avspenningsgrupper, undervisning og aktivitetstilbud rettet mot de elevene som var i faresonen for å være inaktive. Fysioterapeutene hadde også samarbeid med frivilligheten med mål om å finne tiltak der de bidrar til at elever i ungdomsskolen skal oppleve bevegelsesglede og mestring. Prosjektet har også et samarbeid med en forskergruppe fra Høgskolen i Volda som har fulgt prosjektet med forskning og kommet med evaluering av prosjektet.

Resultater og resultatvurdering

I løpet av prosjektperioden har rollen som fysioterapeut blitt bedre kjent og definert. Denne rollen knyttes til det forebyggende arbeidet for barn og unge i kommunen og må skilles fra det behandlende systemet. Tilstedeværelse på skolene var avgjørende for å sette i gang andre tiltak. Fysioterapeutene kunne etter hvert ha tiltak som fokus på deltagelse i kroppsøving for 8. trinn, avspenningsgrupper, undervisning og aktivitetstiltak for inaktive elever. Det siste ble til et godt samarbeid med det lokale helselaget. Fysioterapeutene ble en del av det tverrfaglige teamet rundt elevene og traff mange elever, over 400 (ca. 300 elever på de to siste prosjektårene). Både elever, lærere og foreldre tok kontakt, noe som viser at tilbudet om fysioterapi i ungdomsskolen både med trefftid og andre tiltak har en plass i det tverrfaglige teamet rundt elevene i denne sårbare alderen. Prosjektet har gitt nyttig kunnskap om hva som kan fungere i en kommune som Ålesund.

Oppsummering og videre planer

Det er gjennom prosjektet banet vei for å ha fysioterapeuter på ungdomsskoler i Ålesund kommune. Skolene er nå kjent med rollen til fysioterapeuten i skolen og ser hvordan fysioterapeuten kan jobbe for å forebygge inaktivitet og helseplager hos ungdom. Det er potensiale for å utvikle samarbeidet med helsesykepleiere og fysioterapeuter. Fysioterapitjenesten i Ålesund kommune vil bruke erfaringene fra prosjektet sammen med ekstern evaluering og to forskningsartikler fra forskerne ved Høgskolen i Volda, og har mål om å få ressurser nok til å drifte et slikt tilbud videre.

Prosjektleder

Sissel Lervåg Sæther

Detaljer
Program
Helse vår (2020)
Prosjektnavn
Bevegelsesglede og mestring
Organisasjon
Nasjonalforeningen for folkehelsen
Beløp Bevilget
2020: kr 1 000 000, 2021: kr 1 000 000, 2022: kr 1 000 000
Startdato
01.08.2020
Sluttdato
31.08.2023
Status
Avsluttet