Søknadssammendrag
Prosjektsammendrag
Veilederen ‘Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemning’ påpeker bl.a. at mennesker med utviklingshemning skal få opplæring og støtte til å mestre diverse livsområder. Tilsyn fra statsforvaltere i landets kommuner om etterlevelse av lovverket for tjenester til mennesker med utviklingshemning avdekket svært mange avvik. NFU og Karde har i samarbeid utviklet mange gratis e-læringsressurser for opplæring av mennesker med utviklingshemning, med støtte fra Stiftelsen Dam. Ressursene kan gi god støtte i etterlevelse av mange temaer i veilederen. Bruken av e-læringsressursene er i stor grad konsentrert rundt individuelle pådriveres innsats. Vi opplever mange positive tilbakemeldinger fra personer som har begynt å bruke ressursene på mange ulike måter. Målsettingen med prosjektet er å få langt flere brukere av e-læringsressursene, både støtteapparatet og via dem mennesker med utviklingshemning, for å bøte på utfordringene som bl.a. de nevnte avvikene tilsyn avdekket. Vi vil i prosjektet utvikle og teste ut en modell for ledelsesforankring og spredning av informasjon om e-lærings¬ressursene. Modellen vil beskrive hva som skal spres, til hvem og når, når kanalene og arenaene brukes. Ledelsesforankring vil tillegges stor vekt i arbeidet med å få utnyttet e-læringsressursene i formelle sammenhenger. I tillegg vil vi utvikle en tilhørende metode for kursing og opplæring til støtteapparatet om den praktiske bruken av ressursene. Det kan være et kursopplegg med f.eks. målgrupper, kursinnhold, praktisk organisering, motivasjonsfremmede tiltak, og en verktøykasse av kursmateriell, en inspirasjonsfilm, systematisering av opplæringsmål og utvikling av egne (lokale) opplegg for utnyttelsen av ressursene. Metodene for brukermedvirkning er semistrukturerte intervjuer og en bred spørreundersøkelse. Testvirksomheten vil foregå i to kommuner. Et ekspertpanel vil gi prosjektet faglige råd i flere omganger. Deltakere i aktiviteter i prosjektet er mennesker med utviklingshemning og deres støttepersoner, tjenesteyteres ledere og saksbehandlere i kommuner, ansatte i utviklingssentrene samt ansatte i den videregående skolen, folkeuniversiteter og vekst- og attføringsbedrifter. Støttepersoner i kommuner er først og fremst tjenesteytere, men det kan også være avlastere, støttekontakter, arrangører av fritidsaktiviteter, osv. Støttepersoner er også ansatte i kommunale dagaktivitets- og -arbeidssentre.
Sluttrapport
Bakgrunn, målsetting og metode
NFU og Karde har i samarbeid utviklet mange gratis e-læringsressurser for opplæring av mennesker med utviklingshemning, med støtte fra Stiftelsen Dam. Ressursene kan gi god støtte innen mange av dagliglivets områder. Bruken av e-læringsressursene har i stor grad vært konsentrert rundt individuelle pådriveres innsats. Det kan være foreldre, arbeidsledere i vekst- og attføringsbedrifter, lærere på folkehøyskoler med tilrettelagte kurs og fag, og på skoler med elever med utviklingshemning. Målsettingen med prosjektet er å få langt flere brukere av e-læringsressursene, både støtteapparatet og via dem mennesker med utviklingshemning. Derfor ville vi utvikle og teste ut en modell for ledelsesforankring og spredning av informasjon om e-læringsressursene. I tillegg ville vi utvikle en tilhørende metode for kursing og opplæring til støtteapparatet om den praktiske bruken av ressursene. Metodene for brukermedvirkning var semistrukturerte intervjuer av bl.a. ledere i virksomheter med/for utviklingshemmede, og to spørreundersøkelser (nærpersoner og tjenesteytere). Verktøykassen og hjelp til å benytte den ble gradvis utviklet som en strukturert PowerPoint-presentasjon for individuell bruk og for kursvirksomhet med dialog med og bistand fra de to utviklingssentre som deltok i prosjektet. Testing og utprøving av verktøykassen foregikk i to kommuner, basert på et opplegg fra prosjektledelsen. Diverse kartlegginger ble gjort som desk-top-research for informasjonsspredning i prosjektet.
Gjennomføring
Prosjektet ble i stor grad gjennomført som planlagt. Vi stokket om noen aktiviteter, og utvidet feltarbeidet til to spørreundersøkelser. De ble rettet separat mot nærpersoner til mennesker med utviklingshemning (pårørende), og tjenesteytere. Informanter i semi-strukturerte intervjuer var litt andre enn de som var skissert i søknaden, men alle var særs relevante og innspillene fra dem var verdifulle. Rekruttering til testing og utprøving av den utviklede verktøykassen ble foretatt av utviklingssentrene i Kristiansand og Bergen. Det ble både organisert en enkel testing av verktøykassen, og en mer grundig utprøving. (I søknaden ble det forespeilet kun enkel utprøving i én kommune.) Det ble foretatt ekspertintervjuer av personer med dybdekunnskap i e-læring og tjenester for mennesker med utviklingshemning. Spredning ble rettet mot relevante yrkesgrupper, kunnskapsbanker og institusjoner. Det ble holdt tre styringsmøter mellom NFU og Karde. Det er levert artikkelmanuskript til to fagtidsskrifter. Den faglige dialogen med utviklingssentrene i Kristiansand og Bergen foregikk både i fysiske møter og via Teams.
Resultater og virkninger
Hovedresultatet er en verktøykasse basert på: * konkret, faglig arbeid sammen med to utviklingssentre, bl.a. testing med utviklingshemmede * to spørreundersøkelser * semistrukturerte intervjuer * ekspertkonsultasjoner Verktøykassen er på www.karde.no/verktoykasse, lett tilgjengelig for tjenesteytere. Den består av 10 separate kapitler, og er bl.a. knyttet til den nasjonale veilederen ‘Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming’. Verktøykassen fins, sammen med tilgang til Kardes e-læringsressurser og hjelp til å bruke ressursene, på www.karde.no/produkter/e-laering. Den grafiske presentasjonen på denne nettsiden er et resultat av prosjektet, med tematiserte knapper til ressursene. Resultatene har allerede nådd sluttbrukerne via en rettet informasjonskampanje. Informasjon om ressursene er nå plassert i flere kunnskapsbanker. Vi har også levert inn manus for artikkel til Samfunn for Alle og er i dialog om ditto for SOR rapport. Den i søknaden forespeilede inspirasjonsvideoen blir, med egeninnsats, laget i 2025, etter prosjektslutt. Resultatspredning via sosiale medier er gjort og vil fortsatt gjøres, i tillegg til nærvær på konferanser for kommunale ledere.