Bruk av VR i redningstjenesten

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Norsk Folkehjelp har over 2000 frivillige mannskaper innen redningstjeneste og frivillig helseberedskap. I 2023 løste de over 450 søk- og redningsoppdrag, i tillegg til et stort antall helserelaterte oppdrag. Trenden de siste årene er at antall oppdrag øker, og vi forventer at denne utviklingen fortsetter også i årene som kommer. I kombinasjon med dagens sikkerhetspolitiske situasjon, klimaendringer og økende forventninger fra publikum, ser vi at oppdragene blir mer krevende og medfører økt risiko. God kompetanse på risiko og risikovurdering er dermed svært viktig for en trygg innsats. Å fasilitere gode, reelle ferdighetstreninger på situasjoner som kan medføre høy risiko, er av flere grunner krevende både for deltakere og instruktører i den frivillige redningstjenesten. Dette prosjektet skal derfor benytte VR til å sette kursdeltakere i situasjoner med tilsynelatende høy risiko for å kunne bygge erfaring med risiko- og sikkerhetsvurdering i trygge omgivelser. Dette prosjektet vil være ett av flere tiltak som Norsk Folkehjelp ønsker å gjennomføre for å øke sikkerheten til de frivillige mannskapene i redningstjenesten, slik at vi er forberedt på morgendagens utfordringer.

Aktivitet/tiltak/metode

Prosjektets mål er å utvikle et interaktivt læringsspill med VR-teknologi (virtuell virkelighet) hvor mannskaper fra frivillig redningstjeneste kan øve på scenarier med potensielt høy risiko i et virtuelt miljø, for å oppnå bedre sikkerhet, læring, kostnadseffektivitet og fleksibilitet. Målgruppen er frivillig mannskaper i Norsk Folkehjelp, med fokus på situasjoner hvor personellet utsettes for høy risiko (eksempelvis gå inn i bolig til pasient med rus eller søk i risikoområder). Måloppnåelse måles gjennom casetrening med kontrollgrupper, intervjuer med instruktører og deltakere, samt spørreskjema. Prosjektets aktiviteter er: – Behov og innsikt: Sikre god forståelse av behovene til brukerne, med intervjuer, observasjon/feltstudier og dataanalyse – Design: Bruke moderne spill- og interaksjonsdesign og pedagogikk til å utforme skisser og brukervennlige løsningsforslag – Utvikling: Programmering, 3D-modellering, animasjon, lyddesign og spilldesign for å skape alt innhold, logikk og interaksjoner i spillet – Testing: Teste prototyper, utkast og ferdige løsninger på en ekspertgruppe av instruktører og reelle brukere, for å få deres innspill og sikre at behovene løses Prosjektet bruker metodikkene smidig utvikling og designtenking, slik at aktivitetene gjøres i flere iterasjoner i tett samarbeid mellom prosjektteam og brukere, for å oppnå mest mulig brukerverdi til lavest mulig kostnad og risiko. Følgende risikoer er identifisert og imøtegås: – Feil løsning: Prosjektet bruker smidig metodikk, faglig ekspertise, solid forståelse av behov og tett og hyppig involvering med brukere – Forsinkelse: Prosjektet deles opp i flere faser med smidig metodikk og regelmessige brukertester av løsninger – Universell utforming: Løsningen har fokus på brukervennlig og tilgjengelighet som et fundament fra starten – Personvern og informasjonssikkerhet: Løsningen vil ikke samle inn personopplysninger og data som medfører risiko

Antall deltakere

400

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Deltakerne (mannskaper som tester produktet under prosjektperioden): De som tester programmet underveis vil gi tilbakemeldinger som bidrar til at sluttproduktet blir relevant og gir ønsket effekt. Målet med en slik løsning med VR-caser vil muliggjøre øvelser på en mer engasjerende, sikker, fleksibel og kostnadseffektiv måte. Langsiktig vil dette være en mer effektiv og standardisert måte for frivillige instruktører å lære opp nye mannskaper på, med tanke på hvor utfordrende det er å planlegge og tilrettelegge for denne type læring med fysiske caser. Målgruppe (mannskaper som bruker sluttproduktet): Mannskapene vil få erfaring med risikovurderinger som ellers ville vært vanskelig å trene på. Vi ønsker at denne typen opplæring, sammen med andre tiltak vi gjør for å øke bevisstheten rundt risiko og sikkerhet, vil gjøre hvert enkelt mannskap bedre rustet til å handle trygt og riktig når de står overfor risiko i et reelt oppdrag. Befolkning/samfunn Våre mannskaper rykker ut på 450 aksjoner hvert år, og mange av disse oppdragene omfatter pasienter i svært sårbare situasjoner, som blant annet sykdom eller alvorlig skade. Vårt ønske er å kunne gi hver enkelt av disse pasientene best mulig hjelp og samtidig ivareta sikkerheten for alle involverte i hendelsen. Trening på risikoidentifisering- og vurdering vil gi gjøre mannskapene bedre i stand til å håndtere disse situasjonene.

Plan for gjennomføring

Prosjektet starter 1. september 2024, og vi vil gjenbruke og tilpasse i VR-programmet SnowXR har begynt å utvikle i samarbeid med ambulansetjenesten. Vi skal gjennom dette prosjektet levere et tilpasset scenario som vil bidra til å bedre forståelse for risikoidentifisering- og håndtering. Den faktiske utviklingen av programmet vil gjøres av utviklere fra SnowXR. Prosjektgruppen vil stå for faglig forankring i programmet. Programmet skal være av god nok kvalitet til å kunne brukes som en del av grunnopplæringen i Norsk Folkehjelp. Innen fjerde kvartal i 2024 vil vi ha en prototype klar for testing hos instruktører i Norsk Folkehjelp. Helt spesifikt vil vi benytte instruktørsamlingen i Norsk Folkehjelp til å teste programmet på erfarne og nye instruktører. Denne samlingen er en årlig fagsamling for instruktører innen førstehjelp, og søk og redning. Her forventer vi å få tydelige tilbakemeldinger på prototypen, som vi vil jobbe videre med frem til neste milepæl som er vår nasjonale fagkonferanse våren 2025. Dette er en årlig konferanse for alle frivillige mannskaper i Norsk Folkehjelp, med tilhørende utstillersal. Dette er en god mulighet til å få tilbakemeldinger fra erfarne mannskaper, og vi kommer til å ta med oss disse videre i utviklingen. I andre kvartal 2025 vil instruktører i Norsk Folkehjelp holde en rekke førstehjelpskurs for både nye medlemmer og eksterne deltakere. Kursdeltakere uten tidligere førstehjelpskompetanse har andre forutsetninger for å ta imot og forstå kunnskap og vi ønsker også å ha med oss deres perspektiver og tilbakemeldinger. Fordi dette er et forprosjekt for å undersøke mulighetsrommet for bruk av VR i redningstjenesten så vil prosjektgruppen jobbe parallelt med videre finansiering (f.eks. Stiftelsen Dam, utvikling).

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Bruk av VR i redningstjenesten
Organisasjon
Norsk Folkehjelp
Beløp Bevilget
2024: kr 210 000, 2025: kr 190 000
Startdato
01.09.2024
Sluttdato
01.09.2025
Status
Under gjennomføring