Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Det er svært få funksjonsvarierte synlig i norsk film og TV. Bransjen ønsker å gjøre noe med problemet, men vet ikke hvordan. Ser vi utenfor Norge ligger lande som Storbritannia foran, der Arthur Hughes har spilt Richard III for The Royal Shakespeare Company. Men det har rett og slett ikke vært et marked for funksjonsvarierte skuespillere i Norge. Det må vi gjøre noe med. Det er viktig for selvbildet til funksjonsvarierte, at de ser seg selv og historiene deres representert på film og på TV – og spilt av mennesker som dem. En del av utfordringen er, at det er en stor oppgave å være de første som skal finne de som er, eller ønske å bli, skuespillere med funksjonsvariasjon. Vi ønsker derfor å gjøre en undersøkelse av hvordan castingbyråene forholder seg til casting av roller med funksjonsvariasjon. Vi vil lage en database av (aspirerende) skuespillere med funksjonsvariasjon, som skal være tilgjengelig for Norges Handikapforbund. Det vil gjøre det lettere for filmbransjen å finne skuespillere med funksjonsvariasjon og gjøre det lettere å bli funnet. Vi vil også lage en kort dokumentar om de drømmer og utfordringer skuespillere med funksjonsvariasjon har. Som case vil vi å bruke en kinofilm vi utvikler hos Storm Films med regissør Mats Bjerknes, som har muskelsykdommen SMA-type 3.
Aktivitet/tiltak/metode
Tiltak Vi vil avdekke status quo for tilgangen i funksjonsvariert-casting hos Norges castingbyråer. Vi vil lage en database av skuespillere med funksjonsvariasjon til NHF i samarbeid med et utvalgt castingbyrå. Vi vil gjøre en kort dokumentar med et utvalg av rekrutterte til databasen om deres skuespillerdrømmer og utfordringene de møter på veien. En film som på kunstnerisk vis skal gi et ansikt til de med annerledeshet, som ellers ikke får mulighet til å bruke stemmen sin, og vise hva de drømmer om og utfordringene de møter. Vi vil skrive en rapport for å evaluere og kartlegge resultatene. I tillegg vil vi bruke som case casting til rollen som Isak (15 år) i kinofilmen Forza Oslo, som vi utvikler med Mats Bjerknes. Rollen og regissøren er rullestolbrukere med muskelsykdom. Filmen handler om toksisk maskulinitet og livet med funksjonsvariasjon, og viser en ny form for positiv maskulinitet, der de med funksjonsvariasjon har en vei å vise i tilgangen til livet og det å være mann. Målgrupper Første målgruppe er norsk film og TV-bransje. Dernæst personer med funksjonsvariasjon som drømmer om å bli skuespillere. Dokumentarfilmen, og senere i kinofilmen, vil skape bevissthet i den brede befolkningen om livet med funksjonsvariasjon. Evaluering Første mål er bevisstgjøring i norsk filmbransje særlig castingbyråene. Dernæst å skape konkrete endringer i praksis. Dette evalueres ved prosjektets avslutning. Om vi lykkes med å skape databasen blir et viktig mål. Vi vil også evaluere hvor vanskelig det blir å finne en til å spille Isak i casen. Alt vil inngå i en avsluttende rapport. Personvern Alle rekrutterte til databasen sine personopplysninger behandles etter GDPR-reglene. Utfordringer Den største potensielle utfordringen blir å få tak i nok av folk til databasen så den kommer til å bidra til en skikkelig forandring. Her er det viktig å gjøre en kvalitativ og bred rekruttering. N.B. Deltakerantall nedenfor er de som vi ønsker til databasen innenfor prosjektfasen.
Antall deltakere
100
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Film og TV-bransjen trenger at noen gjør noe med representasjon og casting av skuespiller med mangfoldserfaring og funksjonsvariasjon. Det trengs at noen gjør et grundig stykke fotarbeid, så ikke de som skal være ‘trailblazers’, skal starte fra null. Det kan gjøre det mere oppmuntrende for andre å også caste folk med funksjonsvariasjon til roller, der det egentlig kreves, i stedet for å caste folk uten funksjonsvariasjon til disse rollene. Effekten av den innledende avdekning vil være å skape bevissthet i casting-byråene, og det i seg selv, vil gi insitament og mulighet for at de kan bedre praksisen sin. Også for de byråer som ikke utvelges til det videre arbeid. Vi vil skape bevissthet om blinde vinkler, praktisk tilgjengelighet og hvilke praksiser de har som ikke er inkluderende og gjør tilgjengeligheten mindre. Og forhåpentlig vil vi da skape en endring hos dem i tillegg. Effekten av å starte en database er å gjøre det mer lavterskel for produksjonsselskaper som i fremtiden ønsker å caste folk med funksjonsvariasjon. Det vil altså gjøre det lettere for både produksjonsselskaper og for skuespillere med funksjonsvariasjon. Når vi da også får castet en skuespiller med funksjonsvariasjon i casen våres, vil det helt konkret øke representasjon – noe som er godt for både det generelle samfunn, men særlig viktig for funksjonsvarierte. Og kanskje det kan starte en drøm hos andre om å bli skuespillere. Dessuten vil dokumentaren vi gjør skape en bevisstgjøring hos casting-byråer og øvrig filmbransje om blinde vinkler og ikke-inkluderende praksiser, samt forhåpentlig skape en liten drøm hos nye skuespilleraspiranter. I tillegg kan dokumentaren også skape endring og bevisstgjøring hos den brede befolkning.
Plan for gjennomføring
Første del av prosjektet vil være å arrangere og avholde samtaler med så mange som mulig av de prominente casting-byråene. Denne delen vil utføres av regissør Mats Bjerknes og produsent Jonas Bruun. Denne delen vil bestå i å: 1. Avdekke status quo; hvordan forholder casting-byråene sig til casting av folk/roller med funksjonsvariasjon, og hvordan jobber de med det? 2. Avdekke hvordan de enkelte byråene ville jobbe med den konkrete case samt å oppstart av en database som kan komme NHF og filmbransjen til gode 3. Finne rett partner for det videre arbeid Andre del vil bestå i rekruttering til databasen, særlig gjennom den konkrete case, spillefilmen Forza Oslo. Rekrutteringsarbeidet vil gjøres i hovedsak av byrået, men i samarbeid med regissør og samarbeidsorganisasjoner for utnytte nettverk. I denne prosessen vil vi også gjøre casting av rollen som Isak, samt gjøre intervju til kort-dokumentaren. Her deltar regissør, produsent og casting-byrå i forskjellig grad. Fjerde del vil være å klippe dokumentarreportasjen. Dette gjøres av regissør og klipper med innspill fra produsent. Avslutningsvis skrives det rapport over resultatene, hvordan de gjorde tiltak og hvilke mulige fremtidige tiltak som kan bedre situasjonen.