Den deprimerte klovnen

Hva skjer når en klovn blir rammet av en alvorlig depresjon?

Knut har alltid vært opptatt av klovner. Han har forsket på dem og undervist om dem, og han har spilt klovn. Men som 62-åring ble han dypt deprimert og forsvant inn i sitt eget mørke . Han ble redd for å treffe folk, ingenting ga ham glede og han betraktet livet som ferdig.

Etterhvert ble han lagt inn på institusjon, medisinert og fikk elektrosjokkbehandling – uten å bli frisk. Men den dagen 69 ungdommer så tragisk mistet livet på Utøya, vendte Knut Østrådal tilbake til livet.

Livsglade Knut blir brått deprimert som 62-åring, og forsøker alt for å bli frisk – uten å lykkes. Døden virker som en fristende utvei, helt til en terrorhandling og en klovn får han på andre tanker.

Den deprimerte klovnen er en morsom, varm, sterk og inspirerende dokumentar om depresjonen og betydningen av vennskap, og om et nytt liv.

Se trailer for Den deprimerte klovnen her:


Søknadssammendrag

Bakgrunn

Depresjon og angst har nærmest blitt en folkesykdom i Norge. Det er vondt å se hvordan det ødelegger så mye for både unge og gamle. Vi har lenge ønsket å bruke film til motivere til åpenhet og gi håp til mennesker som sliter med depresjon. Derfor var det et lykketreff å møte Knut Østrådal. Han var alvorlig deprimert i over to år, og har i ettertid laget en teaterforestilling for å fortelle sin egen historie – som klovn! Forestillingen er nydelig og sterk, men vi skjønte at Knut egner seg nesten enda bedre for en dokumentarfilm, der vi bruker ham som skuespiller i rollen som seg selv.

Målsetting

Målsettingen er at depresjon ikke skal få ødelegge så mye for så mange. Filmen skal senke terskelen for å snakke om depresjon. Vi skal skape gjenkjennelse for alle som kjenner på depresjon, og vi skal hjelpe alle andre å forstå. Og aller viktigst: gi håp, og mot til å tro på en lysere fremtid.

Målgruppe

Primærmålgruppen er hele befolkningen, fra ca 15 år. Alle som selv opplever depresjon i stor eller liten grad, men også deres pårørende/venner.

Antall personer i målgruppen

600000

Beskrivelse av gjennomføring

En dokumentarfilm på 30 min: «Den deprimerte klovnen». Folk flest tenker på klovnen som en morsom og glad figur. Men en klovnemaske har også tårer under øynene. Knut Østrådal var dramalærer i 40 år, glad og utadvendt. Ingen tenkte at han skulle bli deprimert. Så hans historie ligner klovnens. Det spesielle er at klovner nå har blitt en del av livet hans: det var en gruppe klovner som hjalp ham å legge depresjonen bak seg, han har undervist på klovneskole i Barcelona og arrangert klovnefestival i Kristiansand. Filmen skildrer Knuts historie med tre hovedgrep: 1: Vanlig dokumentarisk film/intervjuer om hans historie og nåtid. 2: Utdrag fra teaterforestillingen. 3: Dramatisert virkelighet. Her forsøker vi å ta Knut med tilbake til hans mørke depresjonstid, og lar ham spille seg selv, slik det opplevdes. Samtidig lar vi ham bryte ut av rollen og forklare ting for seeren, f eks hvorfor han ikke tør å gå på butikken. En mindre, men viktig del av prosjektet er å utvikle et formidlingsopplegg for filmen, dvs egne arrangement med filmvisning og foredrag – og kanskje klovneopptreden. Manus og regi: Christian Wulff (i samarbeid med Knut selv) Kreativ produsent og foto: Rikard Amodei Link til pilot: https://vimeo.com/305927924/f20398c941

Fremdriftsplan

Utvikling av prosjektet startet nov 2018, og fortsetter til juni 2019: manusutvikling, prøveopptak, pilot og finansiering. Hovedprosjektet er i juli-des 2019. Det omfatter alle resterende filmopptak, redigering, komposisjon og innspilling av musikk, animasjoner, fargekorrigering og lyddesign. I september starter arbeidet med markedsføring og utvikling formidlingsopplegg. Premiere jan 2020, filmvisninger 2020/-21. Se også: dendeprimerteklovnen.no

Sluttrapport

Prosjektgjennomføring

Filmprosjektet er gjennomført i tråd med aktuell fremdriftsplan.Vi har fulgt hovedpersonen Knut Østrådal i over to år i ulike settinger han har vært i, med relevante og viktige personer for han og samtidig har han delt åpent fra sitt liv. “Den deprimerte klovnen” er laget med ulike fortellergrep, som dokumentarisk og iscenesatte/gjenskapte scener. Vi har jobbet parallellt med å skape de ulike sekvensene. Det er i klipperommet filmen kommer til liv, og det har vært en spennende og krevende prosess for oss alle.Det å jobbe med et sårbart emne krever stor bevissthet rundt hvordan en portretterer hovedpersonen; hvordan fremstilles han og hans historie, hvordan kan filmen og offentliggjøringen påvirke hovedperson i ettertid. Her har produksjonsteamet et stort etisk ansvar. Vi har jobbet tett sammen med Østrådal og hans nærmeste samt rådført oss med profesjonelle innenfor tematikken. Hovedpersonen vår er godt voksen, og har et brennende ønske om å bruke egen historie til fordel for andre. I etterarbeidet har vi hatt flere vurderinger om hva som skal med og hva som kan/bør utelates av hensyn til potensielle misoppfatninger blant seere som igjen kan bli vanskelig å stå i for hovedperson.

Antall personer i målgruppen

1700

Oppsummering

Vi er fornøyde med filmen, og tilbakemeldinger er gode. Den deprimerte klovnen hadde premiere i januar 2021, og var den nestmest solgte filmen på NF Kino Kristiansand hele den perioden filmen ble vist (6 uker). Den har også vært vist flere andre steder i landet. Vi hadde planlagt for en stor lansering og markedsføring, og visningsplaner i flere storbyer, men koronasituasjonen har gjort det vanskelig. Vi planlegger en ny runde med markedsføring og visninger av filmen når samfunnet åpner mer opp. Filmen gjøres tilgjengelig på Vimeo og andre plattformer. RfPH vil fortsette å prioritere filmen.

Sluttrapport/artikler (pdf)

SLUTTRAPPORT 2020HE2-336944 Den deprimerte klovnen.pdf komp.pdf

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Depresjon og angst har nærmest blitt en folkesykdom i Norge. Det er vondt å se hvordan det ødelegger så mye for både unge og gamle. Vi har lenge ønsket å bruke film til motivere til åpenhet og gi håp til mennesker som sliter med depresjon. Derfor var det et lykketreff å møte Knut Østrådal. Han var alvorlig deprimert i over to år, og har i ettertid laget en teaterforestilling for å fortelle sin egen historie – som klovn! Forestillingen er nydelig og sterk, men vi skjønte at Knut egner seg nesten enda bedre for en dokumentarfilm, der vi bruker ham som skuespiller i rollen som seg selv.

Målsetting for prosjektet

Målsettingen er at depresjon ikke skal få ødelegge så mye for så mange. Filmen skal senke terskelen for å snakke om depresjon. Vi skal skape gjenkjennelse for alle som kjenner på depresjon, og vi skal hjelpe alle andre å forstå. Og aller viktigst: gi håp, og mot til å tro på en lysere fremtid.

Målgruppe

Primærmålgruppen er hele befolkningen, fra ca 15 år. Alle som selv opplever depresjon i stor eller liten grad, men også deres pårørende/venner.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

600000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

En dokumentarfilm på 30 min: «Den deprimerte klovnen». Folk flest tenker på klovnen som en morsom og glad figur. Men en klovnemaske har også tårer under øynene. Knut Østrådal var dramalærer i 40 år, glad og utadvendt. Ingen tenkte at han skulle bli deprimert. Så hans historie ligner klovnens. Det spesielle er at klovner nå har blitt en del av livet hans: det var en gruppe klovner som hjalp ham å legge depresjonen bak seg, han har undervist på klovneskole i Barcelona og arrangert klovnefestival i Kristiansand. Filmen skildrer Knuts historie med tre hovedgrep: 1: Vanlig dokumentarisk film/intervjuer om hans historie og nåtid. 2: Utdrag fra teaterforestillingen. 3: Dramatisert virkelighet. Her forsøker vi å ta Knut med tilbake til hans mørke depresjonstid, og lar ham spille seg selv, slik det opplevdes. Samtidig lar vi ham bryte ut av rollen og forklare ting for seeren, f eks hvorfor han ikke tør å gå på butikken. En mindre, men viktig del av prosjektet er å utvikle et formidlingsopplegg for filmen, dvs egne arrangement med filmvisning og foredrag – og kanskje klovneopptreden. Manus og regi: Christian Wulff (i samarbeid med Knut selv) Kreativ produsent og foto: Rikard Amodei Link til pilot: https://vimeo.com/305927924/f20398c941

Fremdriftsplan for prosjektet

Utvikling av prosjektet startet nov 2018, og fortsetter til juni 2019: manusutvikling, prøveopptak, pilot og finansiering. Hovedprosjektet er i juli-des 2019. Det omfatter alle resterende filmopptak, redigering, komposisjon og innspilling av musikk, animasjoner, fargekorrigering og lyddesign. I september starter arbeidet med markedsføring og utvikling formidlingsopplegg. Premiere jan 2020, filmvisninger 2020/-21. Se også: dendeprimerteklovnen.no

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Filmen startet da regissør møtte Østrådal for å filme hans teateroppsetning som var basert på Østrådals egen depresjonshistorie. Regissør Wulff så raskt at det lå en større historie; Østrådal har en typisk depresjonshistorie, men har bearbeidet den på en unik måte. Depresjon er stadig et økende problem i Norge; blant unge og eldre. Det er fortsatt mye tabu og skam rundt disse plagene, og et av våre mål var å bidra til å redusere tabu rundt tematikken, og vi ønsket derfor å balansere humor og letthet inn i det alvorlige temaet. Vår overordnede målsetting for begge prosjektene har hele tiden vært å bidra til at depresjon og tungsinn ikke skal ødelegge så mye for så mange. Målgruppen er hele befolkningen, unge og eldre. Målet for visning har gått fra å skulle vises som kort tv-dokumentar, til kinoversjon. Inntil dagens dato har vi hatt 48 visninger. Koronapandemien har gitt visse begrensninger omkring visning. Første lansering var på kino, men hovedvekten av seere får vi ved strømming.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Tilbakemeldinger vi har fått vitner om at filmen treffer, og at målsettingen vår oppnås blant mange av de som har sett den. Filmen fungerer som en døråpner til samtaler om psykisk helse, personlige beretninger av pårørende og syke. Det er ikke mulig å måle konkret effekt på et slikt prosjekt, men de tilbakemeldingene vi har fått er fra personer som representerer alle våre målgrupper. De er vitner om at filmen har en ønsket effekt på de som ser den, og så kan vi håpe og anta at det igjen vil ha positive ringvirkninger i de pårørende relasjoner filmen har berørt. Vi har per i dag ikke lyktes å nå de publikumstall vi ønsket – ikke ennå. Her har koronasituasjonen med de restriksjoner som følger i Norge hatt store negative konsekvenser. Stengte kinoer, uvanlig lave besøkstall generelt på kino, og ikke mulighet for spesialvisninger og arrangementer har gjort det vanskelig å nå ønsket publikumstall de første månedene. Men vi jobber videre med visninger nå som samfunnet åpner mer opp.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

1700

Prosjektgjennomføring/Metode

Filmprosjektet er gjennomført i tråd med aktuell fremdriftsplan.Vi har fulgt hovedpersonen Knut Østrådal i over to år i ulike settinger han har vært i, med relevante og viktige personer for han og samtidig har han delt åpent fra sitt liv. “Den deprimerte klovnen” er laget med ulike fortellergrep, som dokumentarisk og iscenesatte/gjenskapte scener. Vi har jobbet parallellt med å skape de ulike sekvensene. Det er i klipperommet filmen kommer til liv, og det har vært en spennende og krevende prosess for oss alle.Det å jobbe med et sårbart emne krever stor bevissthet rundt hvordan en portretterer hovedpersonen; hvordan fremstilles han og hans historie, hvordan kan filmen og offentliggjøringen påvirke hovedperson i ettertid. Her har produksjonsteamet et stort etisk ansvar. Vi har jobbet tett sammen med Østrådal og hans nærmeste samt rådført oss med profesjonelle innenfor tematikken. Hovedpersonen vår er godt voksen, og har et brennende ønske om å bruke egen historie til fordel for andre. I etterarbeidet har vi hatt flere vurderinger om hva som skal med og hva som kan/bør utelates av hensyn til potensielle misoppfatninger blant seere som igjen kan bli vanskelig å stå i for hovedperson.

Resultater og resultatvurdering

Tilbakemeldingene vi har fått av personer som har sett filmen er utvetydig positive! Og sterke. Filmen har vist seg å være en «døråpner» for samtaler omkring psykisk helse, en trygg inngang for mange til å dele om egne utfordringer knyttet til depresjon.På bakgrunn av disse tilbakemeldingene vil vi påstå at filmen treffer slik vi ønsket da vi formulerte vår målsetting. Det sterkeste for oss er de personlige vitnesbyrdene – filmen har en umiddelbar kraft i at flere har turt å åpne opp om depresjon og tunge tanker. Første del av lansering er kino, men hovedvekten av seere vil nås ved lansering på strømmetjenester.Filmen har utvilsomt hatt en positiv effekt på de som har sett den. Blant publikummere er både personer med egne psykiske utfordringer og pårørende, gamle og unge, kvinner og menn. Tilbakemeldingene representerer også et slikt mangfold. Vi evaluerer disse tilbakemeldinger på en slik måte at filmen oppnår resultater/virkning som svarer til vår målsetting.

Oppsummering og videre planer

Vi er fornøyde med filmen, og tilbakemeldinger er gode. Den deprimerte klovnen hadde premiere i januar 2021, og var den nestmest solgte filmen på NF Kino Kristiansand hele den perioden filmen ble vist (6 uker). Den har også vært vist flere andre steder i landet. Vi hadde planlagt for en stor lansering og markedsføring, og visningsplaner i flere storbyer, men koronasituasjonen har gjort det vanskelig. Vi planlegger en ny runde med markedsføring og visninger av filmen når samfunnet åpner mer opp. Filmen gjøres tilgjengelig på Vimeo og andre plattformer. RfPH vil fortsette å prioritere filmen.

Prosjektleder

Christian Wulff

Detaljer
Program
Helse vår (2019)
Prosjektnavn
Den deprimerte klovnen
Organisasjon
Rådet for psykisk helse
Org.ledd
Amodeivisual AS, XM ekstra medium
Beløp Bevilget
2019: kr 250 000
Startdato
01.07.2019
Sluttdato
31.03.2021
Status
Under gjennomføring