Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Barn med manglende hørsel kommer alt for ofte sent i gang med språkutviklingen. Det er viktig med god bimodal språkutvikling, det vil si at man lærer tegnspråk og norsk omtrent samtidig. Det ene språket, tegnspråk kan læres uavhengig av hørsel. Talespråk eller skriftspråk, avhengig av barnets funksjonsmuligheter læres samtidig. Å lære tegnspråk vil i mange tilfeller hjelpe ifbm.taleforståelse. Tegnspråk forklarer hva man hører/ eller ikke hører. Foreldre kan som regel ikke tegnspråk, og kommer for sent i gang med språket og henger bakpå. Det ønsker prosjektet å gjøre noe med.
Målsetting for prosjektet
Gi foreldre med døve barn muligheten til å lære seg tegnspråk over en lengre periode. For å opprettholde og videreutvikle sitt nye andrespråk, tegnspråk. Foreldre får i dag kurs med større varighet mellom kursene, med vansker for vedlikehold av språket uten tilgang til språkmiljø.
Målgruppe
Foreldre med hørselshemmede barn i alderen 0 – 3 år som ønsker å lære seg tegnspråk over en større periode for å være i forkant av sitt barns språkutvikling.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
40
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Prosjektet avholder kurs i to omganger. Foreldre med døve barn får mulighet til å delta på kurs. Informasjon av kursene blir viktig for å rekruttere foreldre og gi dem muligheter til deltakelse. Kursene avholdes i første omgang hjemme hos foreldre ( de som ønsker det), for så å gradvis ha kurs sammen med andre foreldre med barn. Det for å skape nettverk, men også bli kjent med tegnspråkmiljøet som befinner seg i døveforeningen. Det avholdes seminar for prosjektgruppe og kursholdere for å vurdere prosjektets fremdrift og justeringer. Et eget workshop for kursholdere gjennomføres også, for å få ideer og forslag til justering av kurs. Kursrunde 2, gjennomføres etter justeringer fra foreldre som var på kurs 1. Kursholdere vil også komme med forslag og innspill til justering av kurs slik at det blir mer tilrettelagt foreldre og barn. Prosjektgruppen skal samtidig undersøke mulighetene for permanent tilbud, dersom resultatene fra kursrunde 2 tilsier kursene er sterkt ønsket. Det vil også vurderes at kursene blir en del av et kommunalt tilbud, dialog med kommunen blir også viktig. Resultatene av tilbakemeldinger vil informeres om i øvrige døveforeninger, men også via Norges Døveforbunds tidsskrift.
Fremdriftsplan for prosjektet
Prosjektgruppen vil informere om prosjektet, åpne for påmelding, kurse kursholdere, starte opp kurs, ha tett dialog med kursholdere, ha dialog med foreldre ved tilbakemeldinger på kurs, spørreundersøkelser, seminar med kursholdere, dialog med kommune, justere kurs, følge opp videre i form av nye spørreundersøkelser, tilbakemeldinger, nytt seminar med fokus på rapport og resultater som vil deles med øvrige foreninger og kommune.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Å få et barn som er døvt kan utløse mange utfordringer og følelser, som engstelse og usikkerhet rundt barnets fremtid. Tegnspråk blir avgjørende for kommunikasjonen, men de fleste foreldre har et annet morsmål og trenger derfor å lære tegnspråk for å kommunisere med barnet sitt. Foreldre med hørselshemmede barn i alderen 0–3 år i Oslo og Viken har uttrykt behov for hyppigere opplæring, da eksisterende kurs ofte ikke har nok frekvens til å gjøre tegnspråk til en del av deres nye andrespråk. Norges Døveforbund Oslo søkte derfor midler fra Stiftelsen Dam for å utvikle kurs spesielt tilpasset denne målgruppen.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Flere av prosjektets effektmål ble oppnådd, særlig innen språkopplæring og nettverksbygging for foreldre til barn med hørselstap. 1. Språklige mål: Foreldre lærte tegnspråk med fokus på hverdagsbruk, noe støttet opp mot kommunikasjonen hjemme. Kursene skapte et støttende tegnspråkmiljø. 2. Nettverksbygging: Prosjektet styrket fellesskapet mellom foreldrene og ga dem støtte og tilknytning til døvemiljøet, noe som har vært viktig for deres trygghet og læring. 3. Kunnskapsdeling: Prosjektlederen delte erfaringer på konferanser og med andre døveforeninger, og en veileder ble utviklet for å støtte oppstart av lignende tilbud. Det er planlagt flere aktiviteter hvor prosjektleder skal dele erfaring. 4. Utfordringer: Tidlige utfordringer med oppmøte ble løst ved å flytte kurs til helger, og instruktørmangel ble håndtert til en viss grad. 5. Langsiktig mål: Varig finansiering er fortsatt et mål, men prosjektet har lagt et godt grunnlag for videre utvikling.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
48
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektet «Den første reisen i tegnspråkets verden» ble gjennomført med fokus på å tilby tegnspråkkurs til foreldre med barn i alderen 0–3 år med hørselstap. Prosjektet var basert på praktisk anvendelse av tegnspråk i hverdagslige situasjoner, med kurs som inkluderte 45 minutters undervisning etterfulgt av en måltidssesjon for å fremme uformell språkbruk. Kursene ble som regel, avholdt annenhver uke med enkelte unntak, og tilbakemeldinger fra deltakerne førte til justeringer som å flytte kursene til helger for å øke deltakelsen. Evalueringen av kurset ble gjennomført via spørreundersøkelser og dialog med foreldrene, som fremhevet at de hadde lært mye tegnspråk, men at det var utfordringer med å praktisere det i hverdagen. Prosjektet la også stor vekt på nettverksbygging blant foreldre, noe som ga trygghet og støtte. Prosjektet bidro til kunnskapsdeling, og en veileder for kursinstruktører ble utarbeidet for å støtte videreføring i andre døveforeninger.
Resultater og resultatvurdering
Prosjektet oppnådde flere viktige mål, spesielt innen språkopplæring og nettverksbygging for foreldre med barn som har hørselstap. Resultater: 1. Språkopplæring: Foreldre lærte noe grunnleggende tegnspråk, noe som støttet oppunder kommunikasjonen hjemme. Et tegnspråkmiljø under kursene støttet læring, selv om praktisering i hverdagen var utfordrende. 2.Nettverksbygging: Prosjektet skapte et fellesskap der foreldre kunne utveksle erfaringer og finne støtte. 3. Kunnskapsdeling: Erfaringene fra prosjektet ble delt gjennom presentasjoner og besøk hos andre døveforeninger, med en veileder for instruktører som bidro til å lette oppstarten av lignende kurs andre steder Til tross for utfordringer med rekruttering og instruktørmangel, la prosjektet et solid grunnlag for videreføring og permanent etablering.
Oppsummering og videre planer
Prosjektet har oppnådd flere viktige mål, inkl. språkopplæring for foreldre og etbl. av nettverk. Foreldrene lærte tegnspråk, noe som bidro til noe bedre kommunikasjon hjemme. Prosjektet bidro også til å dele kunnskap med andre døveforeninger gjennom presentasjoner og utvikling av en veileder. NDF Oslo vil fortsette dialogen med NAV og Oslo kommune, for å sikre varig finansiering og gjøre kurstilbudet permanent. Videreføring av temasamlinger og uformelle treff for å støtte foreldrenes læringsprosess og styrke fellesskapet. Samarbeid med NDF om å dele kunnskap med andre foreninger i Norge.