Digital styrking av livsmestring

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Frafall i skolen har omfattende konsekvenser for individer, familier, skoler og helsevesen og påvirker vårt velferdssystem. Mye av frafallet skyldes manglende mestringsfølelse og psykiske helseutfordringer. MadeToGrow skal bidra positivt gjennom å utvikle forskningsbaserte e-læringsprogram som styrker robusthet, motivasjon og mestringsfølelse.

Målsetting for prosjektet

Hovedmål er å bedre livskvaliteten og motvirke skolefrafall gjennom MTG Mini, et tilgjengelig, gratis e-læringsprogram som skal gi målgruppen tro på og teknikker til å være mer opptatt av læring, utfordringer, utvikling og mestring, samt å se på det å feile som kilde til læring fremfor noe «farlig».

Målgruppe

Målgruppen er unge mennesker i alderen 12-25 år, samt voksne ressurser som er opptatt av unges læring, utvikling og livsmestring.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

1000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

I samarbeid med skoler og organisasjoner skal vi utvikle, teste og lansere et digitalt e-læringsprogram, MTG Mini, som skal gjøres gratis tilgjengelig for alle. Gjennom 1,5-2 år skal vi sikre at vi utvikler et program med god brukeropplevelse, solid læringsinnhold og bruk av spillifisering for å gjøre læring og utvikling engasjerende. MTG Mini skal øke motivasjon, «growth mindset» (mestringstro, robusthet og læringsinnstilling), samt livsmestring. F.eks: endring fra: «jeg er så dårlig i matte så dette kommer jeg ikke til å klare», til å tenke: «dette klarer jeg ikke – enda, men jeg vet jeg vil få det til om jeg jobber hardere, finner en bedre læringsstrategi eller samarbeider med andre». Utviklingen av MTG Mini skal skje som del av samarbeid vi har med skoler hvor vi skal utvikle, teste og forbedre mer omfattende programmer. MTG mini blir enkel å bruke og tilgjengelig på både PC, nettbrett og smarttelefon. Vi vil se både på hvordan MTG Mini kan fungere i en skole-kontekst og passe inn i skolers læreplaner og vi vil se hvordan den kan fungere som frittstående program for de utenfor skolen.

Fremdriftsplan for prosjektet

2018 Q3: Utarbeide plan for programinnhold og brukeropplevelse i MTG Mini basert på erfaring fra pilotskoler Q4: Videreutvikle og forbedre læringsinnhold 2019 Q1: Videreutvikling gjennom brukerinvolvering, plan for automatisering av funksjoner Q2: Prøvelansering med samarbeidspartnere, kostnadsvurdering av fremtidig drift Q3: Lansere og forberede formidling og tilgjengeliggjøring Q4: Markedsføre, analysere av og oppsummere

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Frafall i videregående, økende arbeidsledighet og unge med psykiske lidelser er store utfordringer og har omfattende konsekvenser for individer, familier, skoler, helsevesen og vårt velferdssystem. I tillegg opplever alle mennesker ordinære utfordringer som konsekvens av at vi lever i et samfunn med høyt fokus på prestasjoner og vellykkethet, i kombinasjon med store forventninger til individuell suksess. En stor andel av disse utfordringene kan forebygges og delvis repareres gjennom gode verktøy som mennesker kan bruke i utdanning og i livet for øvrig. MadeToGrow bidrar til å forebygge større og mindre utfordringer gjennom å utvikle forskningsbaserte e-læringsprogram som styrker robusthet, motivasjon og mestringsfølelse. Målet med prosjektet har vært å lage en gratis digitale programmer for å utvikle growth mindset og god psykisk helse. Vår hovedmålgruppe er 12-25 år. Sekundærmålgrupper er lærere, ledere, foreldre, helsepersonell og andre som vil bidra til livsmestring i andre.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Delmålene i prosjektet har vært: 1. Utviklet MTG Mini som skal være gratis og tilgjengelig for alle 2. MTG Mini viser signifikant positiv effekt på growth mindset og psykisk helse 3. Etablert samarbeid med organisasjoner for medvirkning og fremtidig bruk 4. Etablert plan for drift og vedlikehold 5. Etablert plan for formidling Vi anser at alle målene er innfridd, men vi ser at det er utfordrende å nå så mange som vi ønsket, selv om vi har brukt betydelig med tid og midler på markedsføring, samt etablert godt samarbeid med ulike partnere som har stort nettverk. Vi har fokusert både B2B (business-to-business) og B2C (business-to-customer), samt jobbet i digitale og analoge kanaler for å nå ut bredt. Vårt arbeid med å spre informasjon om appen fortsetter også etter endt prosjekt, bl.a. gjennom samarbeid med Rådet for Psykisk Helse, Psyktærlig og andre samarbeidspartnere.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

50000

Prosjektgjennomføring/Metode

I samarbeid med skoler og organisasjoner har vi utviklet, testet og lansert et digitalt e-læringsprogram, MTG Mini, som nå er tilgjengelig gratis for alle. Gjennom prosjektet har vi utviklet en app hvor MTG Mini inngår. Vi har lagt stor vekt på god brukeropplevelse som gir intuitiv forståelse av bruken av appen. Vi har laget mye godt og forskningsbasert innhold i hele appen og har til sammen ca 40 programmer lansert. Programmene er fordelt under de 8 temaene; Mindset, Motivasjon, Mestring, Mening, Læring, Selvfølelse, Relasjoner og Helse – altså med fokus på livsmestring i breddeperspektiv. MTG Mini er Mindset temaet som har hovedfokus på growth mindset. Det er i dag 7 programmer under temaet Mindset, altså det som er gratis. Vi har i prosjektperioden hatt tett samarbeid med målgruppen, gjennom bl.a. skolepiloter, samt samarbeid med Psyktærlig, som selv er i målgruppen, samt har mange følgere i mågruppen. Appen ble lansert for alle våren 2019 basert på utvikling i sammen med spesielt skolene og er tilgjengelig på telefoner og nettbrett. Vi har kartlagt effekter underveis i skolepiloten, i samarbeid med Universitetet i Oslo.

Resultater og resultatvurdering

Vi har lykkes godt med utviklingen av en app som får svært gode tilbakemeldinger. MTG Mini er en del av appen og gratis for alle som ønsker å bruke appen. Vi har forskningsmessige kartlegginger som viser signifikant positiv effekt på growth mindset, selv om det er for tidlig å påvise langtidseffekter på psykisk helse. Vi vet dog at de faktorene vi har fokus på å utvikle har vitenskapelig hold for å vise sammenhenger med psykisk helse. Vi har etablert samarbeid med ulike aktører som kan være med på å bringe appen ut til svært mange over tid, både mennesker i skolen/utdanning, arbeidslivet og de som har falt utenfor. Vi har gjennomført omfattende markedsføring for å spre informasjon om appen til folk generelt, men vi har lært at det er stor konkurranse og generelt krevende å nå ut. MTG Mini er utviklet i appen sammen med det som ikke er gratis og dermed inngår i drift og vedlikehold. Det er derfor ingen risiko for at MTG Mini ikke skal bli videreført, så lenge appen er tilgjengelig.

Oppsummering og videre planer

Appen utvikles kontinuerlig, både når det gjelder brukeropplevelse, design og innhold. Vi lanserer regelmessig nye programmer under alle de 8 temaene, og vil også fortsette å lage programmer under Mindset (MTG Mini), selv om dette Helseprosjektet er avsluttet. Vi har stort fokus på at appen skal tilpasses stadig bedre til ulike målgrupper så den effektivt kan brukes og komme til nytte både i skolen, arbeidslivet og andre. Vi fortsetter forskningsarbeidet og vil over tid får mye spennende data knyttet til alle de 8 temaene i appen og hvordan dette påvirker livsmestring og psykisk helse.

Prosjektleder

Sissel Naustdal

Detaljer
Program
Helse vår (2018)
Prosjektnavn
Digital styrking av livsmestring
Organisasjon
Rådet for psykisk helse
Org.ledd
MadeToGrow AS
Beløp Bevilget
2018: kr 510 000, 2019: kr 590 000
Startdato
01.07.2018
Sluttdato
27.02.2020
Status
Under gjennomføring