Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Betydningen av et balansert og helsefremmende kosthold er godt dokumentert i samfunns-, medisinsk- og helseforskning. I mange deler av helseoppfølging til personer med psykiske lidelser og rus overses deres ernæringsutfordringer, og ernæringsoppfølging prioriteres ikke. Somatisk sykdom kan forebygges med godt kosthold, noe som personer med psykiske lidelser og/eller rusutfordringer trenger støtte og veiledning i. Psykiske lidelser og/eller rusbruk hindrer personer i å ta gode valg innen mat og måltider. Det er ikke bare å lage mat fra bunnen av, planlegge måltider eller å prioritere å spise grønnsaker når man har en depresjonslidelse eller bruker rus for å fungere i det daglige. Et digitalt læreverk vil gi helsepersonell og fagfolk som skal støtte og bistå denne brukergruppen økt ernæringskompetanse. Dette vil bidra til at personer med psykiske lidelser og/eller rusbruk kan ta bedre valg for seg selv i en krevende hverdag, og redusere risiko for somatisk sykdom. Læreverket skal bygge på hva personer med psykiske lidelser og/eller rusbruk ønsker å lære seg, være oppnåelig for dem å få til i praksis slik at de opplever mestring og forbedring av helse, og være praktisk rettet slik at de raskt og enklere kan ta andre valg innen mat og måltider med kunnskapsbasert støtte fra fagfolk.
Aktivitet/tiltak/metode
Vi vil utvikle et digitalt læreverk om ernæring som vil bidra til å gi bedre helse til personer med psykiske lidelser og/eller rus. Læreverket blir åpent og tilgjengelig for alle, men primærmålgruppen er helse- og sosialfag utdanninger ved OsloMet, og alle som jobber innen helse-, rus- og omsorgstjenester i Norge. Dette kan være sosionomer, miljøarbeidere, vernepleiere, sykepleiere, leger, erfaringskonsulenter, NAV-ansatte med flere. Det skal ta 2 timer å gjennomføre læreverket. Sluttbruker er personer med psykiske lidelser og/eller rus, de som får veiledning, med mål om at disse personene skal få den ernæringsbistanden de er i behov av. Innholdet i læreverket skal speile ernæringskunnskapen personer med psykiske lidelser og/eller rusbruk er i behov av (svar fra spørreundersøkelse) og kunnskap og forskning som finnes. Et anonymt spørreskjema utviklet sammen med referansegruppen sendes ut til personer som følges opp av i spesialisthelsetjenesten, i institusjoner og i kommunehelsetjenesten, med ønske om 50-70 svar. Arbeidsgruppen har et stort kontaktnett og vil benytte dette for spredning av undersøkelsen. Det kan være en utfordring å få inn nok svar på spørreundersøkelsen, men i denne perioden vil arbeidsgruppen følge opp de som har fått i oppgave å spre spørreundersøkelsen tett, undersøkelsen vil også kunne gjøres på nett. Svarene former innholdet i det digitale læreverket. Læreverket vil inneholde: – korte informasjonsvideoer om hvordan få til bedre valg for bedre helse – intervjuer med fagfolk og brukere (med tillatelse/samtykke)- hva er opplevde utfordringer og hva kan hjelpe, suksesshistorier – oppsummert faktainformasjon – lenker til relevant forskning – praktiske råd (matlaging, matvarevalg, tur i butikken) – refleksjonsoppgaver etc. Evaluering vil gjøres ved å undersøke økt ernæringsoppfølging av brukergruppen på steder der fagfolk har benyttet læreverket i form av en spørreundersøkelse til brukere og ansatte.
Antall deltakere
100
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
En positiv virkning for fagfolk er at læreverket vil gi dem spisset og riktig ernæringskompetanse for å kunne støtte brukergruppa i endring av måltidsvaner og matvalg. Læreverket skal være presist og vil føles aktuelt siden brukergruppen har vært med på å forme innholdet og at forskning, retningslinjer og veiledere om ernæring knyttes opp til det som er viktig for brukergruppen. Da er det lettere å tenke seg at det vil føles meningsfylt og veilede i noe som kan gi resultater. Det finnes ikke et tilsvarende læreverk/e-læring om ernæring rettet mot denne brukergruppen, men mener det å øke ernæringskunnskapen for studenter og ansatte som jobber innen rus og psykisk helse vil kunne gi bedre somatisk helse, som igjen påvirker psykisk helse og øke mestring hos personer med psykiske lidelser og/eller rus, det kan være økt inntak av frukt og grønnsaker, mer fiberholdig mat, magrere matvarer og mat med mindre sukker og salt. For brukergruppen vil læreverket bidra til at de vil kunne få ernæringskunnskap som treffer dem, og at det skal gjøres på den måten som brukergruppen ønsker det. Det vil øke sjansen for at de vil ta bedre valg for seg og at de får bistand til å ta valg som faktisk er gjennomførbare og tilpasset. Det tar tid å endre vaner, og man kan komme langt med små skritt som kan gi store forbedringer og mestring i hverdagen, som handlerutiner, billig og sunn mat og mer fiber i kosten. Om helsepersonell og andre fagfolk lærer at ernæring er viktig for personer med psykiske lidelser og/eller rus, så vil det være en økt sjanse for at ernæringskunnskapen vil bli mer integrert i behandlingen av psykisk helse og/eller rusproblematikk, samtidig som brukergruppa vil få mer likeverdige helsetjenester, noe som kan være et virkemiddel til å redusere risiko for somatisk sykdom.
Plan for gjennomføring
Referansegruppen møtes i august for å utarbeide spørreskjemaet. Det vil distribueres til alle Oslos bydeler og på Lovisenberg Diakonale sykehus. For brukere som ikke kan besvare det selv, vil det legges opp til at man kan gjøre det sammen med personalet. Svarene vil bli knyttet til relevante fagdokumenter slik at det brukere ønsker å lære mer om, også knyttes til aktuelle dokumenter som er førende for pasient/brukeroppfølging. Dette arbeidet gjøres av arbeidsgruppen. Dette vil danne grunnlaget for kapittelinndeling, og hvordan det i læreverket skal fremstilles. Utkast til kapittelinndeling og annet innhold presenteres for referansegruppen. Prosjektleder holder i disse møtene. Filmmateriell planlegges med ekspertintervju for det «større» bildet, på lavterskelsted med kostholdskurs for brukere, filming i butikk av hva som er rimelige og gode matvarer, som flettes inn i kapitlene sammen med tekst, refleksjonsoppgaver og linker man kan benytte for å få mer inngående kunnskap. Om mulig vil intervju av noen fra brukergruppen bli inkludert. Prosjektleder sammen med stab fra OsloMet innen film vil organisere filmingen. Vi vil vise visuelt det at fagpersoner ikke skal gape for vidt, men at man skal tenke seg at de små skrittene er helt sentrale å få med, det er faktisk en stor forbedring om man går fra 0 til 1 grønnsak om dagen, eller at man lærer seg å tilsette frosne grønnsaker i en Toropose. Utprøving av læreverket vil bli utført av studenter ved OsloMet, og fagfolk ute i tjenestene, både i spesialisthelsetjenesten og i kommunehelsetjenesten, med tilbakemeldingsfunksjon (tidsbruk, utforing etc).