Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Hørselshemmede er en sammensatt gruppe. Noen er døve, andre har lett hørselstap. Noen bruker tegnspråk, andre talespråk. Utfordringene er forskjellige, men felles er at hørselshemmede ofte møter kunnskapsløshet i nærmiljøet, dessverre også hos egne pårørende. I tillegg har Ikke alle hørselshemmede god selvforståelse, gode mestringsstrategier eller klar utviklet identitet som hørselshemmet. Det medfører ofte psykisk belastning og dårlig helse. Det fins svært lite materiell til pårørende og selvhjelp for hørselshemmede. Vi ser et behov for tiltak som kan hjelpe hørselshemmede og pårørende.
Målsetting for prosjektet
Effektmål: Skape bedre sosial inkludering av hørselshemmede i sitt eget familienettverk og nærmiljø. Prosjektmål: Utarbeide en informasjonskampanje i form av små delbare videoer på nett og nedlastbare kunnskapshefter.
Målgruppe
Døve/hørselshemmede og deres familienettverk og nærmiljø. HLF anslår at antall hørselshemmede i Norge passerer 1 million i 2021, noe som gir en stor målgruppe.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
1000000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Ved prosjektoppstart opprettes en prosjektgruppe bestående av prosjektleder og utvalgte representanter fra HLF. En fokusgruppe med brukerrepresentanter opprettes. Siden prosjektets hovedaktivitet er medieproduksjon, forankres prosjektet i Supervisuell (Norges eneste mediebedrift drevet av kun hørselshemmede/døve). Prosjektet vil gå over to år, som er nødvendig for å oppnå god kvalitet i et prosjekt som innebærer mye kreativt utviklingsarbeid. Første halvår vies til å utvikle manus – altså hva som skal formidles, samt utvikle hvordan det skal formidles med dramaturgiske grep, virkemidler, dramatisering, design og utforming utvikles. Andre halvår er selve produksjonen med opptak og etterarbeid og alt det innebærer. Andre prosjektår vil være viet distribusjon, evaluering og å lage en strategiplan for videreføring. Vi mener det er minst like viktig å jobbe grundig og langsiktig med å formidle prosjektresultatet, som å utvikle materiellet. I omfang ser vi for oss ca. 10 videoer som hver er på 3‐5 minutter, samt 3‐4 informasjonshefter. Døve og hørselshemmede er en sammensatt gruppe, og vi vil ha flere alternative informasjonshefter som er tilpasset ulike delgrupper med tanke på språk og hørselsstatus.
Fremdriftsplan for prosjektet
01/2021-07/2021 Utvikle manus for filmer og informasjonshefter sammen med prosjektgruppe og fokusgruppe. 08/2021-02/2022 Produksjon av filmer og informasjonshefter. 03/2022-09/2022 Lansering og distribusjonskampanje. 10/2022-12/2022 Evaluering av prosjektet. Strategiplan for videreføring. Innhenting av statistikk fra distribusjonskampanje. Sluttrapportering.