Døv/hørselshemmet med ADHD

Søknadssammendrag

Prosjektsammendrag

Vi kjenner til flere døve/hørselshemmede som har fått diagnose ADHD først i voksen alder. Et klassisk hendelsesforløp er som følgende: Den døve/hørselshemmede er forelder til et barn (med normal hørsel) som får diagnosen ADHD. Siden ADHD ofte er arvelig, kommer spørsmålet om mor eller far eller andre familiemedlemmer har diagnosen. Og så plutselig faller noen puslespillbiter på plass, og mor eller far blir utredet og diagnostisert med ADHD. Dette er en kjent og klassisk problemstilling: Alle utfordringer som døve/hørselshemmede opplever blir forklart som en konsekvens av hørselsnedsettelsen. «Hoveddiagnosen» overskygger alle andre forklaringer. Dette gjelder ikke bare ADHD, men også for eksempel dysleksi. Om man er urolig på skolen og har utfordringer med å lese og skrive, forklares det som en konsekvens av hørselsnedsettelsen. At barnet kan ha ADHD eller dysleksi uavhengig av hørselsnedsettelsen, er det få som tenker over, spesielt hvis barnet er den eneste med hørselsnedsettelse i sitt nærmiljø. Det er i viktig å øke bevisstheten rundt ADHD blant døve/hørselshemmede på generell basis, slik at flere kan bli fanget opp dersom de er udiagnostiserte eller f.eks har barn med udiagnostisert ADHD. Det vil også bidra til å gjøre det lettere å snakke om ADHD og bryte ned tabuer rundt dette. Ikke minst er det viktig for de som allerede har diagnosen eller er pårørende å forstå hva ADHD er og hvordan man kan mestre dette. Vi vil derfor lage en informasjonsfilmserie om ADHD for døve/hørselshemmede som formidles på tegnspråk, undertekster, klar tale på lydspor. Det er behov for tilpasset informasjon både på grunn av språklige og hørselsrelaterte utfordringer, og på grunn av at noe informasjon som er relevant for målgruppen mangler i generell offentlig informasjon om ADHD. I tillegg er det et stort behov for at informasjonen og blir lett tilgjengelig og kjent både for målgruppe og fagmiljøet tilknyttet målgruppen, og at temaet blir aktualisert. Filmserien skal ikke bare informere om hva ADHD er, men også gi målgruppen kunnskap om behandling og mestringsstrategier. Barn med ADHD opplever ofte å få mye mer kjeft og negative tilbakemeldinger i oppveksten enn andre barn. Personer med ADHD har også høy forekomst tilleggslidelser, som angst og depresjon. Antall selvmord blant personer med ADHD er også mye høyere enn gjennomsnittet. Å forstå hva ADHD er og hvordan man kan mestre dette i hverdagen, kan være utrolig viktig for ens livssituasjon og helse. Vi vil også vise at det er flere ulike perspektiver og forståelser av hva ADHD egentlig er for noe. Ikke alt er nødvendigvis negativt. Vi vil bidra å redusere skam og dårlig selvtillit, og avkrefte mange fordommer rundt ADHD. Mennesker med ADHD skal også kunne ha et godt selvbilde og føle livsmestring. Kunnskap og praktiske mestringsstrategier er nøkkelen her. Filmserien blir fritt tilgjengelig på flere plattformer, bl.a. HLFs prosjektsider og på nettkanalen Tegn.TV.

Prosjektleder

Finn Arild Thordarson

Detaljer
Program
Utvikling (2023)
Prosjektnavn
Døv/hørselshemmet med ADHD
Organisasjon
Hørselshemmedes Landsforbund
Beløp Bevilget
2023: kr 350 000, 2024: kr 900 000
Startdato
01.08.2023
Sluttdato
31.12.2024
Status
Under gjennomføring