Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Ungdata rapporten viser skyhøyt antall deprimerte tenåringer, og det er mye snakk om psykiske lidelser. Vi ønsker å lage en positiv festival for ungdom der fokuset er hva man har – og ikke hva man ikke har. Målet er å igangsette en internasjonal festival, der vi én uke om sommeren vil vi invitere 100 ungdommer (som alle har ytret et ønske om å delta) for å bli litt mer bevisste på det de har rundt seg og hvordan de ønsker å leve fysisk og mentalt. Vi lagde en nettside selv i fjor, se – panoramacamp.no. Denne og konseptet vil vi utvide og videreutvikle til festivalen.
Målsetting for prosjektet
Skape en trygg og inspirerende arena der ungdom kan bli litt mer bevisste på hvem de ønsker å være – for seg og sine og i samfunnet. Hvilke verdier har de, hva er meningsfylt for de og hvordan kan de bruke dette til noe positivt. Vi ønsker å fremme mental helse og fysisk aktivitet hos ungdom.
Målgruppe
100 ungdom til overnatting pluss 150 på dagtid, som kan fungere som viktige spredere av teknikker om en sunn kropp, tilstedeværelse og et positivt mentalt sinn.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
100
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Vi har hver morgen Yoga, meditasjon før frokost, også et obligatorisk Young Happy Minds (YHM) kurs i livsmestring (Younghappyminds.com). På ettermiddagen er det valgfritt hvilke aktiviteter man ønsker å gjennomføre – men totalt sett spiller alt sammen. Et eksempel på den dag kan f.eks være at vi lærer litt om fokus og tilstedeværelse i yoga og meditasjonen, vi snakker om hva som faktisk skjer i hjernen når man er mediterer i YHM-kurset og på ettermiddagen har vi matlagingskurs der man med bind for øynene smaker seg gjennom ulike ingredienser og må gjette hvilke i etterkant. Vi lærer de her litt om ernæring og lager sjokoladeboller uten sukker, samtidig som de opplever tilstedeværelse i praksis. Ikke mange gjettet at det f.eks var gjemt et blåbær inni bringebæret. Vi snakker også om positiv feiling i YHM-kurset, og på ettermiddagen prøver vi fysiske aktiviteter – der målet ikke er ytre validering av de andre, men flyt, glede og mestring. Vi fasiliterer også en dialog om samfunn, felleskap, integrering og empati. Hvem vil du være i samfunnet og hvordan vil du være mot andre? Vi har også arkitekturworkshop der ungdommene kan lage sitt drømme-modell-hus. Hvor skal det være? Hvordan bør det spille sammen med miljøet? Osv.
Fremdriftsplan for prosjektet
Vi ønsker å begynne markedsføringen for prosjektet allerede like etter jul 2017 og vil trappe opp dette i en periode før sommeren. Vi igangsetter logistikk og planlegging fra mars og festivalen vil gjennomføres i august 2017. Se minnefilm laget som en overraskelse av deltakerne etter endt pilot-uken i 2016 her: https://vimeo.com/181215889 Og se den lille filmen vi lagde fra leieren her: https://vimeo.com/181218261
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Panorama Camp er til for at barn og unge skal få stå sterkere i møte med en hverdag i ekstrem utvikling. Den nye medievirkeligheten er noe alle kjenner til, men få vet at det bare fra 2014 til 2016 var like stor teknologisk utvikling som de 70 årene før. En av konsekvensene er at man i dag vokser opp i en digital virkelighet som får større og større innvirking på valgene man tar og mulighetene man har. Dette har en enorm effekt på både kropp, sinn og samfunn. Derfor fokuserer Panorama Camp på mental mestring og har daglige kurs i positiv psykologi for å gi deltakerne gode verktøy å ta med seg tilbake i skolen og hverdagslivet. De opplever både seg selv og naturen med nye øyne gjennom veiledning fra anerkjente instruktører innen en rekke mentale, sosiale og fysiske aktiviteter. Hvor er vi? Nøsen Yoga Retreat Center, 905 moh. mellom Hemsedal og Fagernes. Stedet er for mange kalt Norges aller vakreste fjellandskap.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Vi forventet en positiv tendens gjennom et komprimert 6-dagers program av YHM sitt kurs i positiv psykologi. Vi forventet også effekt av den “magien” som kan skapes ved å kombinere YHM livsmestrings-kurs sammen med nye venner, eventyr, yoga, fotokurs, fjellklatring, musikk, bålkvelder osv., i et fantastisk naturlandskap. Vi endte med å ha enda mer innhold og flere fantastiske foredragsholdere og kursholdere enn antatt da vi sendte inn søknaden, men likevel sa omtrent 90 % anonymt etter uken at det var YHM-kurset som hadde gitt de mest. Alt det andre «krydderet» av aktiviteter var mest for å lokke ungdommene til campen, men vår opplevelse etter det første året med campen var nettopp det samme. Vi hørte historier fra noen av ungdommene og dere foreldre som var helt utrolige i etterkant. F.eks et spesielt tilfelle med en gutt som ikke har hatt en venn i sitt liv og lider av diverse diagnoser. Ifølge moren hans har hun aldri sett han blomstre som han gjorde etter denne campen!
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
40
Prosjektgjennomføring/Metode
Young Happy Minds sin metode er PERMA-modellen utviklet av Martin Seligman ved Penn State University er en av de mest systematiske forsøkene på å sammenfatte 50 års psykologisk forskning til et intervensjonsprogram for ungdommer. I tillegg til YHM sine kurs, fulgte vi opp med blant annet yoga, meditasjons-kurs fotokurs (oppmerksomt nærvær i praksis), kurs om samfunnsansvar (Nassima Dzar – Interbridge) og entreprenørskap (Maiuran Loganathan -Young Sustainable Impact), matlagingskurs med kjendiskokken Christopher Haatuft og mange flere.
Resultater og resultatvurdering
Vi fikk ikke like mange deltakere som vi håpet, men endte opp med ca. 40 deltakere under uken. Fra Norge, Singapore, Skotland, USA og tom. en flyktning fra Syria egentlig skulle komme, men han trakk seg i siste liten. Uansett – var det en salig blanding av ungdom i ulik alder og med ulik bakgrunn. Ikke alle var betalende og boende på Nøsen – men noen av ungdommene var lokale. Vi hadde over 300 søkere om gratis-plassene og involverte gjennom våre partnere som spredde budskapet om campen. Telia var en av disse, Young Sustainable Impact var en annen.
Oppsummering og videre planer
Interesse fra Norge og utland har vært stor! Vi hører stadig: «Når settes ny camp opp?» Og vi har fått en rekke henvendelser i år. Men vi lærte fra i fjor at måten vi gjorde det da, dessverre var altfor mye jobb til for få ungdom. Så vi har en pause i år før vi kommer til å revurdere vår forretningsmodell for å se på videre skalering og vekst. Vi ser f.eks at YHM-kurset bærer så godt alene at en mulig mer bærekraftig modell har enklere logistikk og fære aktiviterer.