Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Det finnes i dag over 3000 kølappstativer i Norge som dessverre ikke tar nok hensyn til blinde og svaksyntes funksjonshemming. Dette skaper frustrasjon og bevegelsesinskrenkelse i møtet deres med kølappsystem. Qtime skal derfor utvikle et digitalt kølappsystem ved hjelp av sensorteknologi som gjør at blinde og svaksynte kan trekke kølapp fra mobilen sin uten å gå fram til kølpappsautomaten som ofte er vanskelig å finne. Et slikt system vil bidra til økt selvstendighet, livskvalitet, bevegelsesfrihet, mestring og trygghet i blinde- og svaksyntes møte med kølappsystem.
Målsetting for prosjektet
Øke blinde og svaksynte mulighet til å klare seg selv i møte med kølappsystem i butikk. Med dette menes at blinde og svaksynte i størst mulig grad skal kunne trekke kølapp og vite når det er han/hennes tur uten hjelp fra andre.
Målgruppe
Primærmålgruppen for dette prosjektet er blinde og svaksynte som i Norge estimeres til å være 180 000. Den øvrige befolkningen er også en del av målgruppen.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
100
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
All aktiviteten i prosjektet følger delmålene beskrevet under og vil foregå i Oslo innenfor tidsrammene redegjort for i prosjektbeskrivelsen. Delmålene og aktivitetene som skal gjennomføres er følgende: • Integrere sensorteknologi inn i iOS og Android mobilapplikasjon som allerede kommuniserer med kølappsystem • Utvikle mobilapplikasjonen med fokus på Voice Over og universell utforming • Utvikle sensorteknologien til å registrere en persons ankomst i butikk • Utvikle sensorteknologien for å navigere personen i retning kasse, avdeling eller andre artikler • Brukerundersøkelser og brukertesting • Lansering og distribusjon mobilapplikasjon Qtime er den parten som er ansvarlig for gjennomføring og resultatet av alle aktivitetene.
Fremdriftsplan for prosjektet
Prosjektet strekker seg over 1,5 år med startdato 01. juli 2020 og sluttdato 31.desember 2021. Fremtidsplanen er delt inn i 7 tydelig og oppnåelige milepæl som er i tråd med prosjektets størrelse. De 7 milepælene er blitt redegjort for i detalj under punkt 3.4 i prosjektbeskrivelsen.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Bakgrunnen for dette prosjektet var at ved prosjektstart var det over 3000 kølappstativer i Norge som ikke var tilstrekkelig tilrettelagt for personer med synshemming. Av blinde og sterkt svaksynte som hadde erfaring med kølappsystemer, rapporterte 98% av blinde og 95% av sterkt svaksynte problemer med å bruke kølappsystemene. Videre opplevde hver andre synshemmede situasjoner med kølappsystemer som ubehagelige (Fuglerud S., 2006). Spesielt gjelder dette personer som er helt blinde, der to av tre uttrykker et stort ubehag eller at de unngår situasjoner med køordninger helt og holdent (Norges Blindeforbund, 2015). Qtime, som en ledende aktør innen innovative kundestrømsverktøy, ønsket av overordnede grunner å samarbeide med Norges Blindeforbund for å fokusere på utfordringene som blinde og svaksynte møter i kundestrømsituasjoner.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Prosjektets oppsatte mål om effekt er oppnådd ved at produktet er ferdigutviklet og klart for implementering i butikker. Imidlertid var den planlagte måten å måle effekten å bruke spørreskjema som skulle besvares av brukergruppen både før og etter testing av det nye systemet. Dette var ment å vurdere om det nye digitale kølappsystemet førte til en signifikant økning i selvstendighet og mestringsevne for blinde og svaksynte. Dessverre var det ikke mulig å gjennomføre denne brukertesting på grunn av Covid-19-restriksjoner. Videre brukertesting må derfor gjøres i etterkant av prosjektets sluttdato.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
4
Prosjektgjennomføring/Metode
Under prosjektgjennomføringen var hovedmålet å utvikle konseptet og produktet i henhold til den planen som var satt opp. Til tross for utfordringer knyttet til covid-19 restriksjoner som begrenset muligheten til større treff og brukertesting slik som planlagt, ble alle deler bortsett fra disse treffene med brukertesting oppnådd. Prosjektet gjennomførte dette ved å utvikle prototyper, teste disse og iterere basert på resultatene fra interne tester. Etter at en fungerende prototype ble utviklet, var planen å teste produktet i et kunstig miljø med blinde og svaksynte for å evaluere effekten av produktet. Imidlertid har nasjonale restriksjoner på grunn av covid-19 gjort det ikke mulig å gjennomføre denne testingen som planlagt. Dermed har denne fasen blitt kraftig forsinket i forhold til prosjektplanen og prosjektet så seg nødt til å utføre denne delen etter at prosjektperioden er avsluttet. Likevel vil produktet fortsatt bli implementert i butikk hvor blinde og svaksynte kan teste systemet i et reelt miljø.
Resultater og resultatvurdering
Prosjektet anses å være teknisk vellykket i form av å ha ferdigutviklet samtlige deler av tiltenkt funksjoner. Dog gjenstår gjennomføring av omfattende brukertesting og implementering i butikk. Som tidligere nevnt ble prosjektet kraftig forsinket grunnet at Covid-19 restriksjonen ikke lot prosjektet kunne gjennomføre omfattende brukertesting og implementering i butikk. Denne delen er derfor planlagt å gjøres i nærmeste fremtid, innen utgangen av 2023.
Oppsummering og videre planer
Produktet er ferdigutviklet. Videre plan er at blinde og svaksynte kan prøve systemet i en pilotbutikk