Sjela for faen!

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Sjela for faen! er et helsepedagogisk pilotprosjekt initiert av Vega Scene. Det er bygd opp av seminar, teaterforestilling og workshop for ungdom og lærere i Osloskolen og på Østlandet. Det pågår debatt blant fagfolk og politikere om psykisk helse blant unge. Skolen er en av de viktigste arenaene for å forebygge at elever dropper ut. Medelever og lærere trenger nye og konstruktive måter å snakke om psykisk helse på. Gjennom samtale om teater skapes dialog om dette tema. Flere VGS i Oslo ønsker allerede å gjennomføre prosjektet i 2017-2018, gitt at prosjektet blir finansiert.

Målsetting for prosjektet

-Skape debatt og refleksjon om psykisk helse blant ungdom og lærere -Bidra til økt livsmestring blant unge -Gi elever og lærere verktøy som de kan ta med seg videre i sitt arbeide med skolens helseplan -Være en inspirerende og kunnskapsrik formidler av teater og film med helseforebyggende effekt

Målgruppe

Elever og lærere på VGS trinn 2. Sosiale og identitetsmessige problemer dukker ofte opp sammen med økte krav til prestasjoner i dette trinnet.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

3000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Teaterpedagog i samarbeid med kunstnerisk team skal utvikle: INSPIRASJONSSEMINAR FOR LÆRER OG LÆRERVEILEDNING Et seminar for lærere og annet personell der vi tester ut ulike foredragsholdere fra brukerorganisasjoner, kunstneriske innslag og utprøving av øvelser fra lærerveiledningen. Rådet for psykisk helse og bipolarforeningen vil bidra med foredrag. Lærerveiledningen vil inneholde praktiske øvelser som kan brukes opp mot kompetansemål fra læreplaner i helsefag, samfunnsfag, mediefag og musikk/dans/drama. TEATERFORESTILLING Foregår i klasserommet med nærhet til publikum. Effekter er lysvegg som skifter farge, en mikrofon med ledning, en portabel forsterker og en benk fra et venteværelse. Ungdom vil delta og gi tilbakemeldinger underveis. WORKSHOP FOR ELEVER Teaterpedagogen utvikler øvelser som skaper trygghet gjennom lek og deltakelse. Elevene skal selv reflektere over forestillingen de nettopp har sett sammen med pedagogen. Varighet 50 minutter. ETTERARBEID FOR LÆRERE Lærerne reflekterer over sin opplevelse, trekker det inn i eget arbeid, og til helseplan på skolen. EVALUERING Elever og lærere evaluerer som en del av workshop muntlig og skriflig. Vi følger opp med rektor 6 uker etter gjennomføring.

Fremdriftsplan for prosjektet

Bygge videre nettverk skoler og PP-tjeneste Oslo jan-mars 2017 Produsere lærerveiledning, nettside, sosiale medier feb-mars 2017 Utvikling forestilling og workshop kunstnerisk team, pedagoger feb-april 2017 Ressursgruppe besøker prøver feb-april 2017 Avtaler på plass skoler Oslo og Akershus juni 2017 Avtaler på plass Buskerud Buskerud okt 2017 Gjennomføring skoler Oslo høst 2017 Gjennomføring Akershus vår 2018 Gjennomføring Buskerud høst 2018

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Sjela for faen! er et to-årig helsepedagogisk pilotprosjekt med seminar, teaterforestilling og workshops for ungdom og lærere i Osloskolen og på Østlandet. Vega Scene har utvikle og gjennomført prosjektet i samarbeid med Rådet for Psykisk Helse og Den Kulturelle Skolesekken i Oslo. Bakgrunnen for prosjektet var økt utfordring for ungdom med psykisk helse og behovet for å aktualiserer dette for skoler og ungdom. Målsetting med pilotprosjektet var å skape debatt og refleksjon om psykisk helse blant ungdom og lærere med teater som metode. Vi satte som mål å undersøke hvordan vi kunne bidra til økt livsmestring i klasserommet. Vi ville gi elever og lærere verktøy som de kan ta med seg videre i sitt arbeid med mental helse i klasserommet. Med teater som metode har ungdom sett forestilling om Ann som har bipolar ledelse type 2. Elevene har medvirket i workshop om utfordriinger i skolehverdagen.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Med teater som metode har vi på en effektiv måte å aktualisert livsmestring i klasserommet. Forestillingen om Ann Heberleins hverdagskamp med bipolar lidelse type 2 er virkelighetsnær og gripende for målgruppen. Med erfaringsbaserte verksted undersøkte vi gjenkjennelig situasjoner knyttet til karakteren Ann fra skolehverdagen. Vi har gitt elever og ansatte enkle verktøy for arbeid med livsmestring i klasserommet med teater som metode. Verktøy som gir lærere og elever felles erfaring, øvelser og språk. Piloten har resultert i et helhetlig opplegg tilpasset ulike studiespesialiseringer.Prosjektet har vært kompetansebyggende for Vega Scene innen helsepedagogiske prosjekter og psykisk helse for ungdom. Noen skoler har tatt øvelsene inn i sine rutiner for arbeidet med mental helse. Prosjektet har vist seg å være mest effektivt på skoler som har hatt flere besøk slik at elever og lærer på tvers av klasser kunne diskutere og snakke om prosjektet på lærerværelse etter skolegård.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

457

Prosjektgjennomføring/Metode

Prosjektet ble utviklet av et team bestående av to teaterpedagoger, to psykologer, en skuespiller, en scenograf, regissør og prosjektleder. I utviklingen bidro DKS Oslo og Unga Klara Teater i lang erfaring i turnevirksomhet på skoler i Norge og helsepedagogiske prosjekt Sverige. Inspirasjonsseminar ble gjennomført på hver enkelt skole for at alle lærere skulle føle eierskap og forberede sine elever. De fikk lærerveiledning til bruk i eget klasserom før og etter forestilling og verksted. Vi tilpasset forestillingen i form og lengde. Vi utførte både forestilling og verksted i klasserom. Verkstedet åpnet for medvirkning og refleksjon med elevene med teater om metode om livsmestring i klasserommet. Midtveis i prosjektet gjorde vi noen justeringer i verkstedet slik at alle oppgaver gikk ut fra hovedkarakteren Ann som ung i et klasserom/skole. Vi aktualiserte situasjoner fra elevenes skolehverdagen og arbeidet med ulike problemstillinger fra skole til skole. Vi har evaluert opplegget underveis i piloten. Vi har etterspørsel etter prosjektet i 2019 og 2020

Resultater og resultatvurdering

Pilotprosjektet har vist at teater som metode og Sjela for Faen! er et effektivt verktøy som aktualiserer og levendegjør et fagstoff om psykisk for målgruppen. Dette finner vi i tilbakemeldingene fra både lærere og elever. På skoler med gode rutiner og fokus på psykisk helse fungerer Sjela for Faen! som et nytt bidrag til eksisterende opplegg. For skoler med lite fokus fungerer prosjektet som en igangsetter og inspirasjon. Fordi prosjektet er erfaringsbasert og utviklet som et møte mellom tematikken og deltakerne treffer vi i øyehøyde og jobber kun med de problemstillingene som dukker opp i møte med teaterforestillingen. Sjela for faen! treffer derfor elever, lærere og skolehelsetjenesten fordi det er forankret i en opplevelse av teater som alle deltar i som individer. Teater som metode har størst effekt når mange klasser deltar. Skolene ønsker prosjektet tilbake i 2019 og 2020 for å nå nye klasser. Vega Scene bygger nye pedagogiske prosjekter på erfaringer fra Sjela for Faen!

Oppsummering og videre planer

Vega Scene har bygget viktig kompetanse i egen organisasjon, utviklet et unikt helsepedagogisk prosjekt med teater som metode som treffer elever, lærere og skolehelsetjenesten i øyehøyde. Prosjektet videreføres som en fast del av reportoiert på Vega Scene i 2019 og 2020

Prosjektleder

Katinka Rydin Berge

Detaljer
Program
Helse høst (2016)
Prosjektnavn
Sjela for faen!
Organisasjon
Rådet for psykisk helse
Org.ledd
Vega Scene Utvikling og Drift AS
Beløp Bevilget
2017: kr 262 000, 2018: kr 238 000
Startdato
01.01.2017
Sluttdato
31.12.2018
Status
Avsluttet