Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Andelen unge som bruker eller har prøvd narkotika har vært relativt stabil siden midten av 1990-tallet, men bruken av sterke stoffer, som heroin, har fordoblet seg siden 2013 (FHI, 2020). Sosiale medier har medført en enorm endring i hvordan ungdom mottar impulser, også på rusfeltet. Tilgang på illegale stoffer er et tastetrykk unna, og utforskning av rusmidler skjer ofte i en virtuell arena, der følgere med likes og kommentarer kan være en forsterkende faktor for å tøye grenser. De 16 år gamle tvillingene som døde av overdoser i januar 2023, viser hvilken tragisk utgang omgang med udefinerte rusmidler i en slik «tiktok-kontekst» kan få. 7 av 10 ungdommer mellom 15-20 mener undervisningen om rus i skolen er mangelfull (Actis / Sentio 2019). Selv om Fagfornyelsen 2020 har psykisk helse i sin overordnede del, er det svært få kompetansemål i de ulike fagene som har rus som tema – og de som finnes fremstår diffuse (Gjære / Larsen, forebygging.no 2020). Lærere er positive bruke undervisningen til slike temer, men at de etterspør flere ressurser, særlig når det gjelder undervisning rundt sensitive temaer (V. G. Heimdal, NTNU, 2022). Denne ressursen vil gi lærere faglig påfyll om temaet rus, og danne grunnlag for relevant og oppdatert undervisning i temaet fra 10. trinn og oppover.
Aktivitet/tiltak/metode
Primærmålgruppen er lærere og elever på ungdomstrinnet og vgs. Sekundære målgrupper er skolehelstetjenesten, frivilligheten og folk flest. Høy! vil bli publisert på Fagfilmforlagets nettsider under fanen «Mestre livet». Modulen vil bygges opp på samme måte som andre moduler i portalen: 3-4 intervjuer (case+fagpersoner), én novellefilm (3-6 minutter), undervisningsopplegg og faktaark. Filmene har følgende overskrifter: 1) Intervjuer med fagperson og ungdom: Hvordan snakker vi om rus? 2) Intervju med fagperson: Rus blant unge – før og nå. 3) Intervjuer med fagperson og ungdom: Sosiale medier og rusmidler. 4) Intervju med ungdom (egenerfaring): Om eksperimentering, SoMe, ambivalens og det å miste (og gjenvinne) kontroll. 5) Novellefilm: Fortellingen baseres historier fortalt av ungdom med egenerfaring. Innholdet generaliseres og gjøres uidentifiserbart i en kortfilm på rundt 5 minutter. Filmen skal brukes som katalysator for samtaler om rus i klasserom eller andre grupper. Filmene 1 – 3 er rettet mot lærere for å gi oppdatert og relevant faglig påfyll før undervisning om temaet. Innholdet baseres på klinisk erfaring, forskning og egenerfaring. Film nr. 4 er ment for undervisning, enten i klasserom eller som omvendt undervisning der elevene ser filmen hjemme i forkant av av timen. Film nr. 5 kan brukes som innledning til temaet i klassen, med påfølgende samtale. Alt innhold utvikles og kvalitetssikres i samarbeid med prosjektgruppa, der bla. RPH sin lange erfaring med utvikling av skolemateriell vil utgjøre et viktig bidrag. Alle deltagere i prosjektet vil ivaretas iht. faglige råd og etiske vurderinger, og spesielle hensyn tas til elever (mindreårige) som er deltakere. Vi har har allerede ungdom med egenerfaring som vil stille til anonymisert intervju. Ressursen utvikles, forbedres og oppdateres i samråd med brukernes innspill gjennom hele prosjekt perioden, og vi samarbeider med utvalgte skoler i en betaperiode, der både innhold og funksjonalitet vil prøves ut.
Antall deltakere
5000
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
I en undersøkelse utført av Sentio research på oppdrag fra Actis, oppgir bare 12 prosent av elever i 10. klasse at undervisning om temaet rus i skolen gir nok informasjon, til tross for at undervisning om emnet er en del av den universelle forebyggingen mot rusbruk (rusinfo.no: «Hvordan forebygge rusbruk»). Mangelen på læremidler stiller store krav til lærerens egen kunnskap og evne til selv å sette sammen et relevant opplegg, og en lærer som skal forholde seg til kompetansemål og nasjonale prøver i de «tunge» fagene, skyver ofte undervisning knyttet til de tverrfaglige temaene generelt, og psykisk helse spesielt, ned på lista. Læremiddelet «Høy!» vil gjøre det enklere og mer attraktivt for lærere sette rus og psykisk helse på timeplanen. Et dynamisk, relevant og oppdatert læremiddel som både gir læreren faglig påfyll og trygghet og samtidig gir elevene viktig læringsutbytte om rus og avhengighet, vil fylle et tomrom i undervisningen om psyksk helse. I tillegg vil ressursen være en trygg kilde til relevant informasjon for alle andre som har behov for slik kunnskap – for eksempel pårørende, skolehelsetjenste og frivillighet. Alle målgruppene savner nøkterne og faglig forankrede kilder som både gir faktakunnskap OG konkrete verktøy for hvordan man skal møte unge for eksempel ved mistanke om rusbruk. Denne ressursen er mao. ikke bare læremiddel, men en ressurs som kan benyttes av alle som trenger oppdatert og forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om rus og avhengighet. Unge etterlyser oppdatert kunnskap om temaet, særlig knyttet opp mot sosiale medier. Gjennom å inkludere unge med egenerfaring og elever i utviklingen av læremiddelet sikrer vi eierskap til informasjonen, som er viktig for god læring. Vi har som mål at minst 5000 elever skal få læringsutbytte av ressursen.
Plan for gjennomføring
Utvikling av tiltaket: Innledningsvis vil prosjektgruppa jobbe med å finne egnede intervjuobjekter fra fagmiljø. Deltakere i prosjektgruppa kan også stille til intervju. Personer med egenerfaring rekrutteres gjennom ulike nettverk, og denne prosessen er i gang allerede, med én deltaker sikret. Prosjektgruppa vil videre utarbeide en liste med temaer / spørsmål for bruk i de ulike intervjuene basert på intervjuobjektenes kompetanse eller personlige erfaringer, og utarbeide rammeverk for etiske hensyn. Intervjuer: Intervjuene utføres i studio eller på location. Intervjuene gjennomføres etter «NRK-standard», med to kameraer og ellers state of the art utstyr. Fotograf er Trond Høines, som har over 20 års erfaring fra spillefilm, fjernsynsdrama og dokumentar. Utvikling av manus for novellefilm: Basert på intervjuer med personer med egne erfaringer, vil vi utarbeide manus for novellefilmen – hente stoff fra virkeligheten og bearbeide for dramaproduksjon. Casting novellefilm: Casting til novellefilmen vil foregå blant annet på Hartvig Nissens dramalinje. Produksjon novellefilm: Forarbeid, opptak, klipp og etterarbeid. På samme måte som intervjuene vil produksjonen ha svært høy produksjonsverdi og utføres med state of the art utstyr. Teamet vil bestå av fotograf (Høines), regissør (Bjerke), lydperson, lysperson, tre produksjonsassistenter samt 2-4 skuespillere på location. Utvikling av annet innhold til nettsiden: Faktaark, forslag til undervisningsopplegg, lærerveiledning osv. Publisering: Innholdet publiseres under fanen «Mestre livet» på Fagfilmforlagets nettside, og vil lanseres gjennom ulike tiltak rettet mot lærere, skoleledere og skoleeiere. Videre vil ressursen promoteres gjennom RPH sitt nettverk. Vi vil knytte lanseringen opp mot Verdens overdosedag i august 2024..