Hvor skal du bror?

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

De fleste vil oppleve demens på nært hold i årene fremover gjennom egne familiemedlemmer/vennekrets. Økningen i antall rammede byr på store samfunnsmessige utfordringer. Det finnes ingen kur eller helbredelse for demens og Alzheimer. Stig fikk selv diagnosen i ung alder og valgte tidlig å fortelle om livet med sykdommen. Denne filmen er en forlengelse av dette og har som mål å vise at det går an å finne de positive sidene i hverdagen og hvordan utnytte den rest-verdi Stig har tross gradvis svekket helse. Gjennom Stigs hverdag vil tabuer brytes og seeren får et unikt innblikk i sykdommen.

Målsetting for prosjektet

Målet for filmen er ”folkeopplysning” og å gå løs på myter og tabuer gjennom en dokumentar om Stigs Alzheimer. Målet er å vinkle til en positiv historie til tross for de dystre utsiktene og et liv inn i tåkedisen. Dette skal bli en historie om den ”rest-evne” Stig selv har vært så opptatt av.

Målgruppe

o Befolkningen generelt gjennom en god historiefortelling. o Pårørende o Politikere o Helse/omsorgssektoren o Teknologi-utviklere

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

250000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Gitt antatt sykdomsforløp er det realistisk å dokumentere over 12 mnd. En dokumentarproduksjon er en kombinasjon av planlagt aktivitet og å la virkeligheten utfolde seg foran kamera. Når det i tillegg handler om demens sier det seg selv at aktiv regi er en utfordring. Derfor er arbeidsmetodikken avhengig av tilstedeværelse og finne de aktivitetene som kan bidra til en god historiefortelling. Fysisk gjennomføring ved opptak på dag og kveld inkl. helg. Dokumentere hverdag og utvikling, herunder trening, pleie, merkedager, sammenkomster mv. Og situasjoner relatert til møter med helse- og omsorgstjenesten, familie, venner og omgangskrets. Stig vil tale sin egen sak, være i fokus for å formidlet eget ståsted og grad av tilstedeværelse. Det er hans egne tanker, håp, gleder og bekymringer som skal stå i sentrum. Fokus skal handle om ”rest-evne”. Filmen vil dra veksler på tidligere år og historikk. Dette i form av eldre filmopptak og samtaler/intervjuer med kolleger, venner og familie. Stigs helsetilstand er stadig i endring og en kronologisk fortelling. På den måten kan vi følge trinnene i sykdomsforløpet. Filmen vil dokumentere overgangen til ”helsehuset” som Stigs endestasjon. Overgangen vil være en viktig del av dramaturgien.

Fremdriftsplan for prosjektet

Formell oppstart sommeren 2017. Opptak 1-2 ganger pr. mnd. på dag og kveldstid over en periode på ett år. Varighet pr. gang vil variere med aktivitet/hendelse. Noen opptak er allerede utført og er et materiale som kan inngå i grunnlaget for hovedfilmen. Klikk på denne linken for en kort video-introduksjon: https://vimeo.com/sellmedia/review/205888144/c1b5ed8c0e

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Kort tid etter at Stig ble syk med Alzheimer ble han selv engasjert i å formidle med et ønske om å informere om sykdommen. Dette ble for meg et engasjement som førte til ideen om å dokumentere hans sykdom med hans egne ord og perspektiver. Stig var selv den første til å forstå at en slik type informasjon gjennom dokumentasjon kunne gi et grundig innblikk i et sykdomsforløp med høy nytteverdi. For han ble dette prosjektet «all in», med alt det ville medføre at eksponering av en ofte tabubelagt sykdom og blottlegging av eget liv. Innsyn og forståelse ble altså et mål i seg selv. Herunder ble målet å nå en veldig vid målgruppe, så som familie av demente, vennekrets og bekjente. Utover «folk flest» og pårørende er målgruppene politikere, helse/omsorg og teknologi utviklere. Stigs sykdomsutvikling og løpende dokumentasjon er relevant for alle disse gruppene. I prosessen har jeg hatt møter med politikere, holdt foredrag og gjort intervjuer mm. som har bidratt til informasjon og innsikt.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Oppmerksomheten for Stigs hverdag med sykdommen startet da han involverte seg i demensarbeidet og hans engasjement som norsk representant i Alzhemer Europe. Han stilte opp for media og fortalte sin historie. Arbeidet med dokumentaren har resultert i løpende oppmerksomhet fra helse og omsorgssektoren, politikere og media. Mange klipp fra dokumentasjonsmaterialet er allerede vist i forskjellige medier både lokalt og nasjonalt. Dette har igjen ført til forespørsler om foredrag hvor deler av dokumentasjonen er vist og benyttet. Helsepersonell har også fått tilgang til deler av materialet for å opplyse og informere om Alzheimer. Jeg har også blitt invitert inn i kommunestyret på Lillehammer for å informere som en del av kommunens arbeid med demensplan. Videre har jeg informert tilsvarende ovenfor ordførere fra andre kommuner som har vært invitert til Lillehammer. Denne side-effekten av å jobbe med dokumentaren har vært overveldende og gitt inspirasjon i det videre arbeidet.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

1000000

Prosjektgjennomføring/Metode

Utgangspunktet for søknaden var å dokumentere sykdomsforløpet gjennom ett år. Private video-opptak og dokumentasjon var da allerede gjennomført siden 2014/15. Prosjektmidlene gjorde det mulig å involvere ekstra hjelp i produksjonsprosessen og en kompilasjon av opptak muliggjorde dialog med produksjonsselskaper for videre utvikling av dokumentaren. Et slikt samarbeide er sentralt for å tilrettelegge og komme i kontakt med kringkaster og/eller mediehus som igjen kan bety mulighet for visning for et bredere publikum. Produksjonsselskapet Fabelaktiv med lang erfaring i dokumentarproduksjon har siden 2017/18 vært en viktig samarbeidspartner. Pr. juni 2020 er det gjort nær 50 profesjonelle opptak av forskjellige situasjoner og hendelser som vil utgjøre hoveddelen av dokumentaren. I tillegg kommer en rekke opptak som er gjort privat. En dokumentar er en kombinasjon av planlagt aktivitet og å la virkeligheten utfolde seg foran kamera. Derfor er arbeidsmetodikken avhengig av tilstedeværelse og å finne de aktivitetene som kan bidra til en god historiefortelling.

Resultater og resultatvurdering

Oppmerksomheten for Stigs hverdag med sykdommen startet da han involverte seg i demensarbeidet og hans engasjement som norsk representant i Alzhemer Europe. Han stilte opp for media og fortalte sin historie. Arbeidet med dokumentaren har resultert i løpende oppmerksomhet fra helse og omsorgssektoren, politikere og media. Mange klipp fra dokumentasjonsmaterialet er allerede vist i forskjellige medier både lokalt og nasjonalt. Dette har igjen ført til forespørsler om foredrag hvor deler av dokumentasjonen er vist og benyttet. Helsepersonell har også fått tilgang til deler av materialet for å opplyse og informere om Alzheimer. Jeg har også blitt invitert inn i kommunestyret på Lillehammer for å informere som en del av kommunens arbeid med demensplan. Videre har jeg informert tilsvarende ovenfor ordførere fra andre kommuner som har vært invitert til Lillehammer. Denne side-effekten av å jobbe med dokumentaren har vært overveldende og gitt inspirasjon i det videre arbeidet.

Oppsummering og videre planer

Dokumentaren er fortsatt under utvikling. Neste fase er et tettere samarbeid med Fabelaktiv for videre utvikling. Herunder har prosjektet fått innvilget 65.000 kr. fra Østnorsk Filmsenter. Midlene skal benyttes til å lage en ny innsalgsteaser ovenfor tv kanaler og mediehus. Herunder også utvikling av en «tv-paper», en konkretisering og en kronologisk og dramaturgisk beskrivelse av alle scener og innhold. Parallelt med dette arbeidet vil jeg også gjøre foredrag etter flere forespørsler om dette. Deler av denne formidlingen er imidlertid utsatt pga. corona og de restriksjoner herunder.

Prosjektleder

John Trygve Haaland Aavik

Detaljer
Program
Helse vår (2017)
Prosjektnavn
Hvor skal du bror?
Organisasjon
Rådet for psykisk helse
Org.ledd
Senter for livslang læring (SELL), Høgskolen i Innlandet, Lillehammer.
Beløp Bevilget
2017: kr 150 000
Startdato
01.07.2017
Sluttdato
28.06.2019
Status
Under gjennomføring