Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) kjennetegnes som konsentrasjonsvansker, hyperaktivitet og impulsivitet. Forskning viser at ca 2-3% av voksne har ADHD. Høgskoler og universitet rapporterer om et økende antall studenter som har ADHD. Flere av studentene møter utfordringer i sin studiesituasjon og har rett på tilrettelagte studier. Likevel sier mange studenter at de ikke vet hva de skal spørre om av tiltak og hva de kan forvente av hjelp. Det er i tillegg stor variasjon i hva slags kunnskap de ulike Veiledningstjenestene har om ADHD og hva dette betyr i praksis. ADHD Norge ønsker derfor å lage en scribble-film om det å være student og hva slags tilrettelegging som kan fungere. For arbeidstakere med ADHD gjelder tilrettelegging i arbeidslivet gjennom Arbeidsmiljøloven og Likestillings- og diskrimineringsloven. Det er stor variasjon i hvem som har behov for tilrettelegging på arbeidsplassen, hvor både stilling, arbeidsoppgaver og fysisk miljø spiller en rolle. Tilpasningen i arbeidslivet er derfor individuell, og så klart store variasjoner i hva arbeidsgiver kan om diagnosen. ADHD Norge ønsker derfor å lage en scribble-film rettet til arbeidstakere med ADHD og informasjon om hva de kan gjøre om de har behov for tilrettelegging av arbeidet sitt.
Aktivitet/tiltak/metode
ADHD Norge skal lage 2 scribble-filmer på ca 2 minutter om informasjon til studenter og arbeidstakere. Hva kan utfordringene være, hvilke rettigheter har jeg og hvilke tiltak er det mulig å søke om. Målgruppen er studenter og arbeidstakere med ADHD. Prosjektet evalueres etter hvor mange visninger filmene har. Disse vil kunne brukes av våre fylkes- og lokallag, på kurs og til å informere veiledningstjenester, arbeidsmarkedsbedrifter, arbeidsgiver, pårørende og andre interesserte, utover målgruppen. Filmene vil ligge åpent på ADHD Norges YouTube kanal og være lett tilgjengelig for alle interesserte. Filmene vil være animert med en «hånd som tegner» så her er det få etiske hensyn å ta. Ved bruk av animert film vil filmenes levetid være lang. ADHD Norge samarbeider med animatør Per Trystad i Try Design som vi har samarbeidet med i flere år. Vi vet at Trystad leverer innen tidsfrist og han er enkel å samarbeide med. Filmenes innhold lages i samarbeid med ADHD Norges fagteam og Trystad, slik at bilder og tekst henger fint sammen.
Antall deltakere
6
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Studenter og arbeidstakere med ADHD får informasjon om sine rettigheter og en bedre mulighet til å sette ord på hvilke tiltak som kan være fornuftige for dem. I tillegg vil filmene bidra til bedre innsikt og informasjon til de som skal gi tjenestene, som f.eks veiledningstjenesten og arbeidsgiver. Filmene vil være en enkel plattform for felles forståelse og anerkjennelse om at det noen ganger er behov for enkel tilrettelegging for å få frem sitt potensialt både som student og arbeidstaker. På lang sikt kan filmene bidra til å bygge ned fordommer og myter rundt det å ha ADHD og gi et åpnere samfunn, hvor det blir enklere å inkludere alle.
Plan for gjennomføring
Prosjektet starter i uke 35. Hele prosjektgruppen inviteres inn til å komme med ideer av hva det er viktig å formidle i hver film, og samtidig ideer til hvordan teksten kan illustreres på en hensiktsmessig måte. Uke 44 Nina Holmen lager et utkast til manus for film om studenter og Monika Nordli lager utkast til manus for film om arbeidstaker. Prosjektgruppen kommer med tilbakemeldinger via e-post. Uke 49 Trystad får ferdig manus og lager et storyboard ut fra teksten. Når gruppen har godkjent tekst og storyboard starter Trystad med animeringen. Uke 3 Animert film er ferdig. Uke 5 Innspilling av lyd på Nitro studio. Uke 10 Filmene kan utgis
Sluttrapport
Bakgrunn, målsetting og metode
ADHD Norge ønsket å lage to nye scrible-filmer om tilrettelegging for studenter med ADHD og tilrettelegging for arbeidstakere med ADHD. ADHD Norge har laget flere ulike scrible-filmer tidligere og disse har vært svært vellykket og har en stor nedlastningsrate. Vi ser at verdien av flere opplysningsfilmer som ligger åpent via vår YouTube-kanal er en viktig informasjonskanal for oss. Høgskoler og universitet rapporterer om et økende antall studenter som har ADHD. Flere studenter møter utfordringer i sin studiesituasjon. Lærestedene trenger mer innsikt, forståelse og gode praktiske verktøy for å tilrettelegge læringsmiljøet for den enkelte student. Målet med filmene er å gi studenter og arbeidstakere informasjon om rettigheter, hvem de kan søke hjelp hos og tips og råd som kan være hensiktsmessig når man skal studere. Når det gjelder arbeidslivet er det store forskjeller på personer med ADHD og deres erfaringer med arbeidslivet. Noen kommer i arbeid på egen hånd, mens andre kan møte utfordringer med å komme i arbeid eller med å stå i arbeid over tid. Målet er å gi økt forståelse for diagnosen og med økt forståelse og riktig hjelp kan man bidra til å hindre drop outs. Målgruppene er studenter, arbeidstakere, arbeidsgivere og høgskolesektor.
Gjennomføring
Det er laget to filmer på ca. 2 min. En som viser tilrettelegging for studenter med ADHD og en som viser tilrettelegging for arbeidstakere med ADHD. Animatør og kreatør Trystad har tegnet og animert filmene, Nitro lydstudio er brukt ved lydopptak. Manus er lest opp av skuespiller. Manus ble utarbeidet av prosjektgruppen bestående av Nina Holmen og Monika Nordli, faglige innspill ble gitt av ADHD Norges fagråd og veiledningstjenesten på NTNU i Trondheim. Frivillige i ADHD Norge satt i referansegruppen. De var med i hele prosjektperioden hvor de kom med innspill til manus og skisser slik at det ble gjort justeringer underveis. Framdriftsplanen har blitt fulgt i prosjektperioden.
Resultater og virkninger
Filmen til studenter ble publisert i august. Den har til nå hatt 34700 visninger på Facebook, 4000 visninger på Instagram og 5600 visninger på Vimeo. Filmen brukes også av veiledningstjenester i høgskoler og universitet, samt våre frivillige i lokal- og fylkeslag. Filmene brukes i foredrag, da de passer veldig bra som et supplement til annen informasjon og man får mye informasjon om både diagnosen og hvordan tilrettelegge på kort tid. Disse filmene vil ha lang levetid. Filmen om tilrettelegging i arbeidslivet ble publisert i oktober, sammen med en sak om arbeidslivet på ADHD Norges nettside. Filmen har til nå 12720 likes på Facebook, 304 visninger på Vimeo, 5119 visninger på Instagram og 167 visninger på YouTube. Her har vi publisert filmen sammen med andre elementer som omhandler tema ADHD og arbeidsliv.