Hvordan er det å være student og/eller arbeidstaker med ADHD

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) kjennetegnes som konsentrasjonsvansker, hyperaktivitet og impulsivitet. Forskning viser at ca 2-3% av voksne har ADHD. Høgskoler og universitet rapporterer om et økende antall studenter som har ADHD. Flere av studentene møter utfordringer i sin studiesituasjon og har rett på tilrettelagte studier. Likevel sier mange studenter at de ikke vet hva de skal spørre om av tiltak og hva de kan forvente av hjelp. Det er i tillegg stor variasjon i hva slags kunnskap de ulike Veiledningstjenestene har om ADHD og hva dette betyr i praksis. ADHD Norge ønsker derfor å lage en scribble-film om det å være student og hva slags tilrettelegging som kan fungere. For arbeidstakere med ADHD gjelder tilrettelegging i arbeidslivet gjennom Arbeidsmiljøloven og Likestillings- og diskrimineringsloven. Det er stor variasjon i hvem som har behov for tilrettelegging på arbeidsplassen, hvor både stilling, arbeidsoppgaver og fysisk miljø spiller en rolle. Tilpasningen i arbeidslivet er derfor individuell, og så klart store variasjoner i hva arbeidsgiver kan om diagnosen. ADHD Norge ønsker derfor å lage en scribble-film rettet til arbeidstakere med ADHD og informasjon om hva de kan gjøre om de har behov for tilrettelegging av arbeidet sitt.

Aktivitet/tiltak/metode

ADHD Norge skal lage 2 scribble-filmer på ca 2 minutter om informasjon til studenter og arbeidstakere. Hva kan utfordringene være, hvilke rettigheter har jeg og hvilke tiltak er det mulig å søke om. Målgruppen er studenter og arbeidstakere med ADHD. Prosjektet evalueres etter hvor mange visninger filmene har. Disse vil kunne brukes av våre fylkes- og lokallag, på kurs og til å informere veiledningstjenester, arbeidsmarkedsbedrifter, arbeidsgiver, pårørende og andre interesserte, utover målgruppen. Filmene vil ligge åpent på ADHD Norges YouTube kanal og være lett tilgjengelig for alle interesserte. Filmene vil være animert med en “hånd som tegner” så her er det få etiske hensyn å ta. Ved bruk av animert film vil filmenes levetid være lang. ADHD Norge samarbeider med animatør Per Trystad i Try Design som vi har samarbeidet med i flere år. Vi vet at Trystad leverer innen tidsfrist og han er enkel å samarbeide med. Filmenes innhold lages i samarbeid med ADHD Norges fagteam og Trystad, slik at bilder og tekst henger fint sammen.

Antall deltakere

6

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Studenter og arbeidstakere med ADHD får informasjon om sine rettigheter og en bedre mulighet til å sette ord på hvilke tiltak som kan være fornuftige for dem. I tillegg vil filmene bidra til bedre innsikt og informasjon til de som skal gi tjenestene, som f.eks veiledningstjenesten og arbeidsgiver. Filmene vil være en enkel plattform for felles forståelse og anerkjennelse om at det noen ganger er behov for enkel tilrettelegging for å få frem sitt potensialt både som student og arbeidstaker. På lang sikt kan filmene bidra til å bygge ned fordommer og myter rundt det å ha ADHD og gi et åpnere samfunn, hvor det blir enklere å inkludere alle.

Plan for gjennomføring

Prosjektet starter i uke 35. Hele prosjektgruppen inviteres inn til å komme med ideer av hva det er viktig å formidle i hver film, og samtidig ideer til hvordan teksten kan illustreres på en hensiktsmessig måte. Uke 44 Nina Holmen lager et utkast til manus for film om studenter og Monika Nordli lager utkast til manus for film om arbeidstaker. Prosjektgruppen kommer med tilbakemeldinger via e-post. Uke 49 Trystad får ferdig manus og lager et storyboard ut fra teksten. Når gruppen har godkjent tekst og storyboard starter Trystad med animeringen. Uke 3 Animert film er ferdig. Uke 5 Innspilling av lyd på Nitro studio. Uke 10 Filmene kan utgis

Prosjektleder

Nina Holmen

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Hvordan er det å være student og/eller arbeidstaker med ADHD
Organisasjon
ADHD Norge
Beløp Bevilget
2023: kr 150 000, 2024: kr 50 000
Startdato
15.08.2023
Sluttdato
15.08.2024
Status
Under gjennomføring