Kort fortalt

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Åpenhet om psykisk helse er viktig. Vi har fortsatt en vei å gå når det kommer til usynlige sykdommer. Vi ønsker å bryte skam og stigma også ved sykdom som gir usynlige funksjonsnedsettelser. Har man en hudsykdom er kun deler av diagnosen synlig. Man kan se utslettet, dersom det ikke kles bort, men man kan ikke se hvordan det påvirker deg psykisk, hvor utmattet kroppen tidvis blir, smerter i kroppen eller den indre rastløsheten tilknyttet kløe. Kunnskap er nøkkelen til å bryte ned fordommer i samfunnet. Og, samfunnet trenger mer kunnskap om hud og livet med hudlidelse eller psoriasisartritt

Målsetting for prosjektet

Målet er å utvikle, samt distribuere en spesiallaget kortstokk som skal være en samtalestarter, spre folkeopplysning og spre kunnskap til de som lever med diagnosen.

Målgruppe

Målgruppen er således både de diagnostiserte samt deres nære, og omverden. For å nå bredt med vil vi derfor gjøre en god innsats for å distribuere produkt.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

300000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

En alminnelig kortstokk består av 52 kort fordelt på fire kategorier, pluss jokere, totalt 56 kort. Denne skreddersydde kortstokken vil også ha fire ulike kategorier, pluss funfact i joker. En kategori er samtalestartere, en er fakta om diagnose og livet med det, en kategori heter «jeg skulle ønske du visste» og den siste er tips og triks. Hvert kort vil ha en unik fremside med tekst og/eller informativt bilde. Baksiden av vil ha informasjon om alternative bruksmetoder for korstokken. Vi har allerede avklart med markedsavdelingen i Den Norske Turistforening at korstokk sendes deres hytter. Vi vil også spre kortstokken til ulike sengeposter og behandlingsinstitusjoner som behandlingsreiser til utlandet, poliklinikker hvor det er mye venting osv. Kortstokk tilbys alle 625 fritidsklubber tilknyttet organisasjonen «ungdom og fritid», samt Den norske kirkes 308 diakoner. Det utvikles et klikkbart bilde hvor kortstokken blar og stopper på et kort ved klikk. Du vil da får lest bildets tekst. Det vil være 8 ulike kort det stoppes på, to fra hver kategori. Elementet knyttes opp til en landingsside hvor du kan bestille kortstokk, lese hele kortstokkens innhold og finne ut mer!

Fremdriftsplan for prosjektet

jan-feb: rekruttere brukere, oppstartsmøte Feb-mars: utvikle spørsmål/innhold mars-april: Grafisk arbend, landingsside, evalueringsskjema, informasjon ut om tiltak, promotering mai- juni: trykke og distribuere, promotere tiltak jun- nov: prosjektet ruller og går, produkt sendes ut på forespørsel, des: Evaluering av prosjektet, måloppnåelse osv.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Målsetting: utvikle, samt distribuere en spesiallaget kortstokk som skal være en samtalestarter, folkeopplysning og spre kunnskap til de som lever med diagnosene og omverden. Målgruppe: barn og voksne med diagnosene psoriasis, psoriasisartritt, atopisk eksem, kronisk urtikaria eller HS, samt deres nære, og omverden. Bakgrunn: Seks og ni prosent av Norges befolkning lever med henholdsvis revmatisk lidelse og hudsykdom. Har man en hudsykdom er kun deler av diagnosen synlig, og har man en revmatisk lidelse ser man ofte ikke sykdommen (såkalt usynlig sykdom). Det er dessverre fremdeles en del skam og stigma rundt både hudsykdom og usynlig sykdom i Norge. Kunnskap er nøkkelen til å bryte ned fordommer i samfunnet. For å imøtekomme dette hadde PEF et ønske om å designe en kortstokk med unikt design og informasjon om våre diagnoser på samtlige 52 kort. Med PEF-kortstokken spredd utover i Norges hjem håper vi å bidra til å redusere stigma rundt hudsykdom og usynlige sykdommer.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Prosjektet har fått mange fine tilbakemeldinger fra både ansatte, frivillige, brukere og følgere i SoMe. Vi fikk 115 innspill fra medlemmer om hva de ønsket seg i kortstokken, innlegg i SoMe om prosjektet har blitt eksponert for over 4000 brukere, delt over 22 ganger og overkant av 200 likes. Noe som er mye i vår forening. Det var en høy forespørsel om å bestille kortstokken hos eksterne og blant våre medlemmer, som forteller oss at mange setter pris på denne type folkeopplysning. Med 1700 korstokker distribuert vil vi kanskje ikke til å nå ut til 300.000, som planlagt, med det første. Men det er ikke utenkelig at det vil skje i årene fremover, ettersom DNT hyttene alene har rundt 500.000 besøkende hvert år. Vi får stadig henvendelser fra helsepersonell, privat personer og institusjoner som ønsker en kortstokk. Så det er ikke umulig at alle 2500 kortstokker er i sving innen 2025.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

4000

Prosjektgjennomføring/Metode

En arbeidsgruppe, bestående av voksne med våre fem diagnoser, ble etablert for å gå igjennom arbeidet med kortstokken. Erfaringer og tanker ble delt om hva de følte omverden bør vite om sin diagnose. Innspill fra medlemmer/brukere var også mulig gjennom et skjema på vår hjemmeside, som ble promotert i SoMe. Prosjektleder hadde så møte med PEFs medisinske råd for å sikre at riktig diagnoseinformasjon. Innholdet og oppsettet på samtlige kort er forfattet av prosjektleder, men korrekturlest av PEFs kommunikasjonsrådgiver og medisinsk råd. Vi har hatt mange runder med diskusjoner rundt hvert enkelt kort for å sikre at informasjonen var enkelt nok for alle aldre. Grafisk designer Silje A. Faugli designet hvert kort etter våre ønsker, og kortstokken ble deretter sendt til trykk hos Lasertrykk AS hvor 2500 kortstokker ble trykt. Det ble sendt ut nærmere 1700 kortstokker etter bestilling. Gjennom et samarbeid med DNT ble det sendt ut 600 kortstokker til hver av deres hytter. Resterende ble sendt til sengeposter (hud- og revma.), behandlingsklinikker, hudsykepleiere, medlemmer m.f. Endringer ift original plan: Prosjektet ble utsatt ett år på grunn av bytte av prosjektleder midtveis.

Resultater og resultatvurdering

Resultatet har blitt til en informativ og fin kortstokk med 52 unike design + 2 ulike jokere med informasjon om prosjektet (med QR-kode til landingsside på hudportalen.no) og vår organisasjon. Kortstokken har fire kategorier, sortert etter de fire kortfargene: ♥ Samtalestartere (uavhengig av diagnose), ♠ Fakta om diagnosene våre, ♦ «Jeg skulle ønske du visste…» /«Visste du at..» (om diagnose), ♣ Råd og tips om min diagnose. Vi mener vi har oppnådd målsetningen om å lage en kortstokk som bidrar til å spre folkeopplysning og informasjon om våre diagnoser, i tillegg til å være en samtalestarter, som er distribuert til over 1700 ulike steder. Kortstokken er etterspurt og er nå tatt i bruk ved DNT hytter, norske sykehus, rehabiliteringsinstitusjoner og privathjem, i tillegg til at alle som har lyst på kortstokken kan bestill den gratis (må betale porto).

Oppsummering og videre planer

Resterende kortstokker vil kunne bestilles gratis til restlageret er tomt via prosjektets landingsside på hudportalen.no, mot portokostnader.

Prosjektleder

Sanna Grydeland

Detaljer
Program
Helse høst (2021)
Prosjektnavn
Kort fortalt
Organisasjon
Psoriasis- og eksemforbundet
Beløp Bevilget
2022: kr 537 000
Startdato
01.01.2022
Sluttdato
31.12.2023
Status
Avsluttet