Med universet i kofferten!

Bråkmaker, urokråke, ukonsentrert eller urolig. Barn med ADHD får gjerne en eller flere av merkelappene. Nå skal en ny animasjonsvideo bidra til økt forståelse.

De fire animasjonsvideoene gir et innblikk i hvordan det kan oppleves å ha ADHD. Hensikten er at filmene skal bidra til økt forståelse, og de kan også være et godt utgangspunkt for videre diskusjon. Illustrasjon: ADHD Norge

Tirsdag 25. februar 2020 har ADHD Norge premiere på fire små animasjonsfilmer med et stort tema. Med universet i kofferten heter filmene, som skal bidra til økt forståelse for det å ha ADHD- diagnosen.

Se den første filmen her:

Målet er å spre kunnskap om ADHD til ulike grupper innenfor undervisningssektor, helsevesenet og i egen organisasjon for å bedre forstå hvordan det er å leve med ADHD.

I tillegg kan filmene bidra til å gi informasjon om ADHD til barn som har fått diagnosen, men som har lite tilrettelagt informasjon tilgjengelig.

Filmene viser ulike situasjoner barn med ADHD kan kjenne seg igjen i, blant annet å bli kalt inn på rektors kontor for å ha vært en «bråkmaker». Målet med filmene er at både ansatte på skoler, foreldre og medelever skal få økt forståelse for hvordan det oppleves å ha ADHD. Illustasjon: ADHD Norge
Prosjektleder Nina Holmen (f.v.), animatør Mads Johan Øgaard og generalsekretær i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen. Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten/Stiftelsen Dam

Dam-tur

Da Stiftelsen Dam skiftet navn i september 2019 ble alle medlemsorganisasjonene utfordret til å inviterte generalsekretær i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen, til å besøke et av sine favorittprosjekter.

Til sammen skal 38 prosjekter besøkes gjennom «Dam-tur», og ADHD Norge valgte Med universet i kofferten! som sitt favorittprosjekt.

Lillehagen er imponert over filmene, og mener de kan bety mye for barn og ungdom med diagnosen.

– Jeg synes filmene er sterke. Det gjør inntrykk å tenke på at mange bare med ADHD sliter på skolen fordi de ikke blir forstått. Jeg håper dette prosjektet kan bidra til å endre dette, sier han.

 I kartet under kan du se oversikten over alle prosjektene som besøkes gjennom Dam-tur:

Mads Johan Øgaard (i midten) har laget de fire filmene. Her sammen med prosjektleder, Nina Holmen, som er fagsjef i ADHD Norge og generalsekretær i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen. Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten

Prosjektet i tall

10.000Personer i målgruppen
4 filmer der karakterer med adhd havner i ulike situasjoner
innvilget støtte682.000

Rapport

Bakgrunn

Målsetting for prosjektet er å spre kunnskap om ADHD til samfunnet generelt, spre filmen til ulike grupper innenfor undervisningssektor, helsevesen og i egen organisasjon for å bedre forstå hvordan det er å leve med ADHD og gi informasjon om ADHD til barn med ADHD, som ellers har lite tilrettelagt informasjon tilgjengelig. Målgruppe for prosjektet er barn med ADHD, ulike faggrupper innenfor undervisningssektor og helsevesen, internt i ADHD Norge, unge og voksne med ADHD, deres familier og hjelpeapparat. Bakgrunn for prosjektet var at ADHD Norge ønsket å lage animasjonsfilmer som viser symptomene på ADHD, slik at barn med diagnosen kan forstå utfordringene på en bedre måte. ADHD Norges handlingsplan; mål 1 ADHD Norge skal arbeide for at alle med ADHD, deres foresatte og familier får informasjon og kunnskap om diagnosen. Dette målet er en av ADHD Norges viktigste oppgaver.

Oppsummering

Prosjektet fikk utsettelse med 6 måneder og filmene ble levert til ADHD Norge 20.desember. Samarbeidet med Øgaard har fungert veldig bra og resultatet er vi meget fornøyd med og filmene holder høy kvalitet og standard. Prosjektplanen er fulgt, men med noe tidsoptimisme. Filmene vil brukes av alle i målgruppen og målsettingen vil bli nådd. Filmene er universelle og vil brukes i flere år fremover. ADHD Norge planlegger en fagkveld om ADHD i Oslo i løpet av februar 2020 hvor filmene vises i sin helhet, et foredrag om ADHD og en promotering ut i organisasjonen.

Prosjektgjennomføring

Prosjektet har produsert fire ulike filmer på ca. 1-2 minutt, som viser 2 ulike hovedkarakterer med ADHD som havner i ulike situasjoner. En teaser av materiale skal benyttes på reklamefrie dager på tv 2. Filmene viser kjernesymptomene på ADHD, hovedutfordringer, hvordan det vises utad og hvordan det kjennes for den enkelte innvendig. I siste film møtes alle karakterene i ADHD Norge hvor de finner fellesskap og finner sine styrker. Musikk til filmene er med på å sette stemningen vi er ute etter. Etter oppstartsmøte i august laget vi en egen FB-gruppe bestående av 15 brukerrepresentanter. Her la Øgaard ut skisser og ideer til prosjektet. I tillegg ble flere av representantene intervjuet på telefon og Skype, for at Øgaard fikk førstehåndsinformasjon om hvordan det oppleves å leve med ADHD. Råfilm ble lagt ut i FB-gruppen slik at det var mulig for samtlige å kommentere prosessen underveis. Det var planlagt fem filmer, men vi valgte tidlig i prosessen å lage fire, grunnet temaer som gikk inn i hverandre. Øgaards arbeid ble gjennomført i samarbeid med tre andre animatører og to illustratører. Musikk og lyddesign ble laget av Mari Hajem.

Antall personer i målgruppen

10000

Sluttrapport/artikler (pdf)

SLUTTRAPPORT.pdf

Sammendrag

Bakgrunn

ADHD Norge ønsker å lage en animasjonsfilm som viser symptomene på ADHD, slik at barn med diagnosen kan forstå utfordringene sine bedre. Et av behandlingstiltakene i Helsedirektoratets nasjonale faglig retningslinje er å gi økt kunnskap og forståelse av ADHD-tilstanden hos personer med ADHD og deres pårørende. Dette ønsker vi å gjøre noe med. ADHD kjennetegnes som konsentrasjonsvansker, hyperaktivitet og impulsivitet. Forskning viser at ca. 3-5% av barn opp til 18 år har ADHD. I barnealder vil utfordringene vises best i skole- og sosiale sammenhenger.

Målsetting

Spre kunnskap om ADHD til samfunnet generelt Spre filmen til ulike grupper innenfor undervisningssektor, helsevesen og i egen organisasjon for å bedre forstå hvordan det er å leve med ADHD Gi informasjon om ADHD til barn med ADHD, som ellers har lite tilrettelagt informasjon tilgjengelig

Målgruppe

Barn med ADHD og deres familier, Ulike faggrupper innenfor undervisningssektor og helsevesen, Internt i organisasjonen

Antall personer i målgruppen

10000

Beskrivelse av gjennomføring

5 ulike filmer på ca. 2 minutter, som viser 4 ulike hovedkarakterer med ADHD som havner i ulike situasjoner + klippet materiale som kan benyttes på reklamefrie dager på tv. Filmene skal vise kjernesymptomene på ADHD, hovedutfordringer, hvordan det vises utad og hvordan det kjennes for den enkelte innvendig. I siste film møtes alle karakterene i ADHD Norge hvor de finner fellesskap og finner sine styrker. Musikk til filmene, setter stemning.

Fremdriftsplan

AUG Oppstartsmøte gjennomgang av tema og hvordan symptomene kan vises i praksis. SEPT- DES Skisser, ideer og forlag til løsninger på filmene. JAN Produksjon JUNI Filmpremiere og kampanje på sosiale medier, egne og andres nettsider. AUG Informasjon går ut til skoler, barnehager, fagpersoner og helsepersonell. OKT Første effektmåling av kampanjen. Vi gjør opp regnskap av hvor mange vi har nådd og hvilke grupper som trenger informasjon.

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

ADHD Norge ønsker å lage en animasjonsfilm som viser symptomene på ADHD, slik at barn med diagnosen kan forstå utfordringene sine bedre. Et av behandlingstiltakene i Helsedirektoratets nasjonale faglig retningslinje er å gi økt kunnskap og forståelse av ADHD-tilstanden hos personer med ADHD og deres pårørende. Dette ønsker vi å gjøre noe med. ADHD kjennetegnes som konsentrasjonsvansker, hyperaktivitet og impulsivitet. Forskning viser at ca. 3-5% av barn opp til 18 år har ADHD. I barnealder vil utfordringene vises best i skole- og sosiale sammenhenger.

Målsetting for prosjektet

Spre kunnskap om ADHD til samfunnet generelt Spre filmen til ulike grupper innenfor undervisningssektor, helsevesen og i egen organisasjon for å bedre forstå hvordan det er å leve med ADHD Gi informasjon om ADHD til barn med ADHD, som ellers har lite tilrettelagt informasjon tilgjengelig

Målgruppe

Barn med ADHD og deres familier, Ulike faggrupper innenfor undervisningssektor og helsevesen, Internt i organisasjonen

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

10000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

5 ulike filmer på ca. 2 minutter, som viser 4 ulike hovedkarakterer med ADHD som havner i ulike situasjoner + klippet materiale som kan benyttes på reklamefrie dager på tv. Filmene skal vise kjernesymptomene på ADHD, hovedutfordringer, hvordan det vises utad og hvordan det kjennes for den enkelte innvendig. I siste film møtes alle karakterene i ADHD Norge hvor de finner fellesskap og finner sine styrker. Musikk til filmene, setter stemning.

Fremdriftsplan for prosjektet

AUG Oppstartsmøte gjennomgang av tema og hvordan symptomene kan vises i praksis. SEPT- DES Skisser, ideer og forlag til løsninger på filmene. JAN Produksjon JUNI Filmpremiere og kampanje på sosiale medier, egne og andres nettsider. AUG Informasjon går ut til skoler, barnehager, fagpersoner og helsepersonell. OKT Første effektmåling av kampanjen. Vi gjør opp regnskap av hvor mange vi har nådd og hvilke grupper som trenger informasjon.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Målsetting for prosjektet er å spre kunnskap om ADHD til samfunnet generelt, spre filmen til ulike grupper innenfor undervisningssektor, helsevesen og i egen organisasjon for å bedre forstå hvordan det er å leve med ADHD og gi informasjon om ADHD til barn med ADHD, som ellers har lite tilrettelagt informasjon tilgjengelig. Målgruppe for prosjektet er barn med ADHD, ulike faggrupper innenfor undervisningssektor og helsevesen, internt i ADHD Norge, unge og voksne med ADHD, deres familier og hjelpeapparat. Bakgrunn for prosjektet var at ADHD Norge ønsket å lage animasjonsfilmer som viser symptomene på ADHD, slik at barn med diagnosen kan forstå utfordringene på en bedre måte. ADHD Norges handlingsplan; mål 1 ADHD Norge skal arbeide for at alle med ADHD, deres foresatte og familier får informasjon og kunnskap om diagnosen. Dette målet er en av ADHD Norges viktigste oppgaver.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Filmene vil bli lagt åpent på YouTube i løpet av januar. Brukerrepresentantene som har sett filmene har gitt tilbakemelding på at de kjenner seg igjen i historiene og kjenner igjen følelsen av å ikke å mestre eller få negative tilbakemeldinger. Målet er at når filmene vises til barn med ADHD kan de kjenne seg igjen, samtidig som at filmene kan brukes som en innfallsvinkel til videre samtale om diagnosen. Slik kan barn med ADHD få en bedre forståelse av seg selv og bedre leve med ADHD. Filmene vil gi økt kunnskap og kompetanse om diagnosen ADHD, og vil kunne gi en økt forståelse for hvordan det er å leve med.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

10000

Prosjektgjennomføring/Metode

Prosjektet har produsert fire ulike filmer på ca. 1-2 minutt, som viser 2 ulike hovedkarakterer med ADHD som havner i ulike situasjoner. En teaser av materiale skal benyttes på reklamefrie dager på tv 2. Filmene viser kjernesymptomene på ADHD, hovedutfordringer, hvordan det vises utad og hvordan det kjennes for den enkelte innvendig. I siste film møtes alle karakterene i ADHD Norge hvor de finner fellesskap og finner sine styrker. Musikk til filmene er med på å sette stemningen vi er ute etter. Etter oppstartsmøte i august laget vi en egen FB-gruppe bestående av 15 brukerrepresentanter. Her la Øgaard ut skisser og ideer til prosjektet. I tillegg ble flere av representantene intervjuet på telefon og Skype, for at Øgaard fikk førstehåndsinformasjon om hvordan det oppleves å leve med ADHD. Råfilm ble lagt ut i FB-gruppen slik at det var mulig for samtlige å kommentere prosessen underveis. Det var planlagt fem filmer, men vi valgte tidlig i prosessen å lage fire, grunnet temaer som gikk inn i hverandre. Øgaards arbeid ble gjennomført i samarbeid med tre andre animatører og to illustratører. Musikk og lyddesign ble laget av Mari Hajem.

Resultater og resultatvurdering

Filmene vil bli lagt åpent på YouTube i løpet av januar. Brukerrepresentantene som har sett filmene har gitt tilbakemelding på at de kjenner seg igjen i historiene og kjenner igjen følelsen av å ikke å mestre eller få negative tilbakemeldinger. Målet er at når filmene vises til barn med ADHD kan de kjenne seg igjen, samtidig som at filmene kan brukes som en innfallsvinkel til videre samtale om diagnosen. Slik kan barn med ADHD få en bedre forståelse av seg selv og bedre leve med ADHD. Filmene vil gi økt kunnskap og kompetanse om diagnosen ADHD, og vil kunne gi en økt forståelse for hvordan det er å leve med. ADHD Norge ønsker å avmytifisere mytene om diagnosen som ofte får florere i media.

Oppsummering og videre planer

Prosjektet fikk utsettelse med 6 måneder og filmene ble levert til ADHD Norge 20.desember. Samarbeidet med Øgaard har fungert veldig bra og resultatet er vi meget fornøyd med og filmene holder høy kvalitet og standard. Prosjektplanen er fulgt, men med noe tidsoptimisme. Filmene vil brukes av alle i målgruppen og målsettingen vil bli nådd. Filmene er universelle og vil brukes i flere år fremover. ADHD Norge planlegger en fagkveld om ADHD i Oslo i løpet av februar 2020 hvor filmene vises i sin helhet, et foredrag om ADHD og en promotering ut i organisasjonen.

Prosjektleder

Nina Holmen

Detaljer
Program
Helse vår (2018)
Prosjektnavn
Med universet i kofferten!
Organisasjon
ADHD Norge
Beløp Bevilget
2018: kr 682 000
Startdato
31.07.2018
Sluttdato
28.06.2019
Status
Avsluttet