Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Det kan være vanskelig for barn og unge å få formidlet sine erfaringer og opplevelser i møte med ulike behandlings- og hjelpetjenester. Tjenestene har ofte vanskeligheter med å erkjenne behov for endring basert på generelle råd og tilbakemeldinger. Det trengs mer erfaring med hvordan unge kan bidra til å påvirke tjenestene de selv benytter seg av på en annen måte enn standariserte spørreskjema og tilfredshetsundersøkelser. KBT Midt-Norge ser det som viktig å finne fram til alternative tilnærminger som kan ivareta et barne- og ungdomsperspektiv på en systematisk og metodisk forsvarlig måte.
Målsetting for prosjektet
Utvikle en metodikk der barn og unge får formidlet sine erfaringer med hjelpetjenestene de mottar. Målet er at de aktuelle hjelpetjenestene skal ta i bruk brukernes kunnskap og erfaringer, og at tjenestene kontinuerlig utvikler seg etter brukernes synspunkter og erfaringer.
Målgruppe
Hovedmålgruppe: Barn og unge i pasient eller klientrolle som benytter seg av ulike hjelpe tjenester innenfor spesialist helsetjenesten og kommunale tjenester.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
80
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Metoden Bruker Spør Bruker (BSB) vil bli brukt til å innhente data. Metoden går ut på at man lar tidligere brukere av et helsetilbud være de som utfører intervjuene og evalueringen. Metoden har blitt mye anvendt til å evaluere tjener til voksne. Vi vil nå prøve ut og tilrettelegge denne metoden for barn og unge. Prosjektet vil knytte til seg ungdom med tidligere brukererfaring som vil være med i hele prosjektperioden. De vil få grundig opplæring i BSB som metode, og det vil være de som utfører intervjuene. Intervjuene vil bli transkribert, og deretter blir det skrevet en prosessrapport og avholdt en dialogkonferanse mellom tjenestested og brukere. Hensikten med dialogkonferansen er at man skal oppnå en felles virkelighetsforståelse og se på muligheter til forbedringer. Prosjektet er beregnet til å vare i 3 år. De to første åra vil to kommunale tjenester og to tjenester innen spesialisthelsetjenesten vil bli evaluert. Aldersgruppene vil variere fra år til år. Det tredje året vil bli brukt til oppfølging av tjenester, evaluering, dialogkonferanse og skriving av avsluttende rapport. Etter hver enkelt evaluering vil vi få grunnlag til å justere metoden etter hvilke erfaringer vi har gjort oss.
Fremdriftsplan for prosjektet
År 1: -Evaluering av Avdeling for psykisk helsevern for barn og unge, Møre og Romsdal -Evaluering av en kommunal tjeneste i Midt-Norge År 2: – Evaluering av det Barne- og ungdomspsykiatrisk klinikk St.Olavs Hospital. – Evaluering av en kommunal tjeneste i Midt-Norge. – Oppfølging av tjenestene som ble evaluert i år 1. År 3: – Oppfølging av tjenester som ble evaluert i år 2 – Arrangere avsluttende konferanse – Skrive avsluttende rapport
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Min Stemme Teller er et prosjekt som omhandler brukermedvirkning for barn- og unge i en pasientrolle. Det kan være vanskelig for barn og unge å få formidlet sine erfaringer i møte med ulike behandlings- og hjelpetjenester. Prosjektets formål har vært å utvikle og prøve ut en metodikk for å fremme reel brukermedvirkning for denne gruppen. Metoden bygger på en Bruker Spør Bruker -metodikk der ungdom med egenerfaring intervjuer nåværende brukere av en tjeneste. Deretter blir det skrevet en rapport med anbefalinger til tjenesten. Målet er at metoden skal bidra til at brukerne får formidlet den erfaringen de har direkte til tjenesteapparatet de benytter seg av, og at tjenestene utvikler seg etter brukernes synspunktet og erfaringer. Prosjektet har hatt flere målgrupper 1. Barn og unge som er brukere av ulike hjelpetjenester 2. Ledere og ansatte ved de aktuelle tjenestene som blir evaluert. 3. Ungdom/ unge voksne som tidligere har mottatt hjelp for psykiske helseutfordringer.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
I løpet av prosjektperioden har vi gjort flere evalueringer, både questbackundersøkelser og fysiske og digitale møter der vi har kartlagt de ulike målgruppenes erfaringer med metoden underveis i prosjektet. Når det gjelder målgruppen barn og unge som er brukere av tjenestene vi har evaluert, oppga de at de synes det var fint å bli intervjuet og at det var nyttig at deres erfaringer kunne hjelpe andre. Ledere og behandlingspersonell var også positive til metoden og så på det som svært nyttig å få tilbakemeldinger om pasientbehandling direkte fra de som har erfaring. Enkelte av tjeneste utarbeidet selv forslag til spesifikke ting og områder de ville jobbe videre med for å øke kvaliteten i tjenesten deres. Flere av de unge prosjektmedarbeiderne fortalte at deltakelse i dette prosjektet har bidratt til økt selvfølelse, mestring og at de har blitt tøffere sosialt sett, og at det har vært godt å bruke sine egne erfaringer til noe positivt.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
150
Prosjektgjennomføring/Metode
I løpet av prosjektperioden har til sammen 9 unge voksne med egenerfaring bidratt som prosjektmedarbeidere. Disse har fått opplæring i BSB, og vært med i gjennomføringen av evalueringer av brukernes erfaringer med hjelpen de mottar ved BUP Sykehuset Levanger, BUP St. Olavs Hospital, og Stangehjelpa Team Barn og Unge. Prosjektmedarbeiderne har sammen med prosjektleder gjennomført intervjuer med brukere, for deretter å skrive en prosessrapport som beskriver funnene fra disse intervjuene. Rapporten har blitt presentert på en dialogkonferanse der både tjenesten og de som har utført undersøkelsen møttes og diskuterte funnene. Nye vinklinger og fokus som kom fram, ble innarbeidet i en endelig sluttrapport som også ga anbefalinger til hva tjenesten bør jobbe med. I løpet av prosjektperioden har vi støtt på flere utfordringer. Deriblant at det har vært vanskelig å rekruttere brukere å intervjue, og at enkelte tjenester ikke fulgte opp deltakelse i prosjektet. Dette førte til at vi ikke fikk gjennomført en av de planlagte evalueringene og at vi også mangler tilbakemeldinger fra en av tjenestene på hvorvidt de har opplevd prosjektet og tilbakemeldingene fra brukene som nyttige.
Resultater og resultatvurdering
Vi mener å kunne si at prosjektet har vært vellykket til tross for flere utfordringer som oppstod underveis i prosjektet. Både ungdommene som ble intervjuet, de unge prosjektmedarbeiderne og tjenestene som ble evaluert ga gode tilbakemeldinger både på metoden og på at tilbakemeldingene var nyttig for dem. Målet med at de aktuelle tjenestene skal ta i bruk brukernes kunnskap og erfaringer og at tjenesten utvikler seg etter brukernes synspunkter og erfaringer krever dog en innsats fra de ulike tjenestene. For at reell medvirkning skal skje må tjenesten sette av tid og ressurser til aktivt å jobbe med tilbakemeldingene de får. Vi anser også prosjektet som vellykket i den forstand at resultatene som har fremkommet gjennom evalueringsrapportene vi har publisert har fått mye oppmerksomhet i løpet av prosjektperioden. Vi har holdt flere foredrag og undervisning. I så måte har prosjektet hatt nytteverdi for langt flere enn de tjenestene som har blitt evaluert.
Oppsummering og videre planer
Min Stemme Teller vil ikke lenger videreføres som et eget prosjekt. Metoden er utviklet og vi vil kunne tilby ulike tjenester som henvender seg til oss å gjennomføre slike evalueringer. Resultatene med ungdommers erfaringer med tjenestene de mottar vil bli sammenstilt og vi vil utarbeide en egen rapport med anbefalinger til hvordan fagfolk best mulig kan jobbe for å ivareta brukernes behov i møte med tjenestene de mottar. I tillegg vil de ulike evalueringsrapportene og denne sluttrapporten være nedlastbar Vi vil fortsette å spre resultatene fra prosjektet på ulike relevante arenaer.