Noia – del 2
Noia – del 2 er en oppfølger til prosjetket Noia – en podcastserie om angst.
Ideen til Noia ble født etter at programleder Christine Dancke var åpen om sin egen panikkangst. Med seg på laget har hun fått psykolog Carina Poulsen, og sammen inviterer de ulike gjester til podcasten for å snakke om temaer som åpenhet, PTSD, frykten for å bli avslørt og vedvarende angst.
– Felles for alle deltakerne er at de deler nettopp fordi de har opplevd hvilken støtte det har vært for de når andre har gjort det samme, sa Christine Dancke til Stiftelsen Dam, da Noia ble lansert første gang.
Les mer her: Christine Dancke: – Jeg håper Noia får folk til å føle seg mindre alene
Du kan høre alle episoden av Noia på Spotify, iTunes eller andre steder du normalt hører på podcast. Eller du kan høre dem på Noias egen nettside, som du finner her.
Rapport
Bakgrunn
Målet for del 2 av prosjektet var fortsatt at folk som blir rammet av angst skal føle seg mindre alene, mer normale og oppleve det å leve med angst som mindre dramatisk. Vi ville jobbe for at så mange som mulig som opplever angst eller som føler seg urolig, særlig i målgruppen 15 – 40, skal vite om samt bruke podkasten. Vi hadde også en plan om å spre informasjon om Noia til eldre gjennom å jobbe videre med de mer tradisjonelle promoteringsmetodene i tillegg til de digitale som Noia bruker daglig og ukentlig. Podkasten skulle fortsatt kunne brukes som et oppslagsverk om angst dersom noen er spesielt interessert i f.eks. angst i nære relasjoner, men den skulle også være hyggelig og uhøytidelig selskap for de som vil lære mer, f.eks. pårørende. Vi ville lage en podkast som er nysgjerrig og som ufarliggjør temaene, men som også kan gi noen begynnende svar på alle de spørsmålene og tankene som finnes der ute. Kvantitativt hadde vi et mål om 90 000 unike brukere av Noia.
Oppsummering
Resultatene har fortsatt vært over all forventing og legger virkelig lista for det videre arbeidet som blir svært spennende i et ganske nytt og svært rikt podkastmarked. I neste runde blir promoteringen enda viktigere enn i de foregående sesongene av prosjektet. Vi håper at Noia vil fortsette å være viktig for de som trenger støtte eller ønsker å lære mer om lettere psykiske lidelser. I det videre arbeidet skal vi gjennomføre en evaluering der vi inviterer lytterne våre til å komme med tilbakemeldinger og ønsker. Dette skal systematiseres og forme det videre arbeidet med Noia.
Prosjektgjennomføring
Prosjektet ble påbegynt i juli og tok utgangspunkt i tilbakemeldingene fra del 1, samt planen som ble lagt i arbeidet med søknaden om midler til del 2. Planen var 15 – 20 kapitler av podkasten med tilhørende videoinnhold. Gjennomføringen ble gjort på en ganske annerledes måte denne gangen da vi gjorde forarbeid, innspilling og publisering i parallelle løp sammenlignet med del 1 der vi ferdigstilte alt før vi publiserte noe. Publiseringen foregikk ukentlig med to episoder hver uke fra 14. Oktober til 21. Desember 2018, i tillegg lagde vi en bonusepisode etter sommerferien 2019 for å bidra med støtte til de som gruer seg til å komme “tilbake til hverdagen” etter en lengre pause. I tillegg laget vi et lanseringsevent i oktober 2018 der vi inviterte til diskusjonen “Snakker vi for mye om angst?”. Malin Nesvoll og Morten Hegseth satt i panelet sammen med Christine Dancke og Carina Carl. Arrangementet ble så fullt at dørene måtte stenges, men samtalen ble tatt opp og senere publisert som en del av podkastserien.
Antall personer i målgruppen
1000000
Sluttrapport/artikler (pdf)
270320-Sluttrapport – Noia 2 – Google Docs.pdf
Sammendrag
Bakgrunn
Med utgangspunkt i egenerfaring med panikkangst og en rekke tilbakemeldinger etter at jeg valgte å være åpen om dette, søkte jeg vinteren 2017 Extrastiftelsen om støtte til å lage podcastserien Noia. Høsten 2017 startet vi, etter noen måneders arbeid med research, arbeidet med innspilling av serien som nå kan høres i sin helhet via noiapodcast.no eller der man foretrekker å høre podcast. De 16 kapitlene som ble laget til det jeg nå refererer til som del 1 (det som allerede er tilgjengelig), har bydd på en rekke nye innsikter som har gitt grunnlag for å utvide podcastserien med flere kapitler.
Målsetting
Med prosjektet ønsker vi at folk som rammes av angst skal føle seg mindre alene, mer normale og oppleve det å leve med angst som mindre dramatisk. En annen viktig del av måley er at folk skal få vite mer om hva som kan hjelpe og om hvor de kan få hjelp. Vi ønsker å treffe 90 000 unike lyttere.
Målgruppe
Unge voksne som har angst, er pårørende til noen med angst eller er nysgjerrige på grunnleggende psykologi.
Antall personer i målgruppen
700000
Beskrivelse av gjennomføring
Vi ønsker å benytte metoden fra orginalprosjektet, Noia – en podcastserie om angst, til å fortsette arbeide med normalisering av ulike angstlidelser. Arbeidet med å systematisere tilbakemeldingene er allerede igangsatt, og gjennom dette har det blitt tydelig at det er flere tema lytterne ønsker innsikt i/om. Med erfaringen fra første del av prosjektet ønsker vi å gi inn i en ny «sesong» så raskt som mulig. Vi ønsker å lage 10 – 12 nye episoder med tilhørende illustrasjoner og videoinnhold. Nytt av «sesongen» er at vi kommer til å gjennomføre og publisere litt mer overlappende enn i første sesong.
Fremdriftsplan
Ønsker oppstart for prosjektet er snarest – det samme gjelder for publisering. Første episode kommer da trolig i august 2018 om prosjektet får støtte til å fortsette.
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Med utgangspunkt i egenerfaring med panikkangst og en rekke tilbakemeldinger etter at jeg valgte å være åpen om dette, søkte jeg vinteren 2017 Extrastiftelsen om støtte til å lage podcastserien Noia. Høsten 2017 startet vi, etter noen måneders arbeid med research, arbeidet med innspilling av serien som nå kan høres i sin helhet via noiapodcast.no eller der man foretrekker å høre podcast. De 16 kapitlene som ble laget til det jeg nå refererer til som del 1 (det som allerede er tilgjengelig), har bydd på en rekke nye innsikter som har gitt grunnlag for å utvide podcastserien med flere kapitler.
Målsetting for prosjektet
Med prosjektet ønsker vi at folk som rammes av angst skal føle seg mindre alene, mer normale og oppleve det å leve med angst som mindre dramatisk. En annen viktig del av måley er at folk skal få vite mer om hva som kan hjelpe og om hvor de kan få hjelp. Vi ønsker å treffe 90 000 unike lyttere.
Målgruppe
Unge voksne som har angst, er pårørende til noen med angst eller er nysgjerrige på grunnleggende psykologi.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
700000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Vi ønsker å benytte metoden fra orginalprosjektet, Noia – en podcastserie om angst, til å fortsette arbeide med normalisering av ulike angstlidelser. Arbeidet med å systematisere tilbakemeldingene er allerede igangsatt, og gjennom dette har det blitt tydelig at det er flere tema lytterne ønsker innsikt i/om. Med erfaringen fra første del av prosjektet ønsker vi å gi inn i en ny «sesong» så raskt som mulig. Vi ønsker å lage 10 – 12 nye episoder med tilhørende illustrasjoner og videoinnhold. Nytt av «sesongen» er at vi kommer til å gjennomføre og publisere litt mer overlappende enn i første sesong.
Fremdriftsplan for prosjektet
Ønsker oppstart for prosjektet er snarest – det samme gjelder for publisering. Første episode kommer da trolig i august 2018 om prosjektet får støtte til å fortsette.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målet for del 2 av prosjektet var fortsatt at folk som blir rammet av angst skal føle seg mindre alene, mer normale og oppleve det å leve med angst som mindre dramatisk. Vi ville jobbe for at så mange som mulig som opplever angst eller som føler seg urolig, særlig i målgruppen 15 – 40, skal vite om samt bruke podkasten. Vi hadde også en plan om å spre informasjon om Noia til eldre gjennom å jobbe videre med de mer tradisjonelle promoteringsmetodene i tillegg til de digitale som Noia bruker daglig og ukentlig. Podkasten skulle fortsatt kunne brukes som et oppslagsverk om angst dersom noen er spesielt interessert i f.eks. angst i nære relasjoner, men den skulle også være hyggelig og uhøytidelig selskap for de som vil lære mer, f.eks. pårørende. Vi ville lage en podkast som er nysgjerrig og som ufarliggjør temaene, men som også kan gi noen begynnende svar på alle de spørsmålene og tankene som finnes der ute. Kvantitativt hadde vi et mål om 90 000 unike brukere av Noia.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Oppsatte mål ble nådd i stor grad: Mange lytter til hele katalogen til Noia, og vi har oppnådd totalt sett 763 000 avspillinger. Da vi rapporterte del 1 av prosjektet, hadde podkasten rundt 160 000 avspillinger.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
1000000
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektet ble påbegynt i juli og tok utgangspunkt i tilbakemeldingene fra del 1, samt planen som ble lagt i arbeidet med søknaden om midler til del 2. Planen var 15 – 20 kapitler av podkasten med tilhørende videoinnhold. Gjennomføringen ble gjort på en ganske annerledes måte denne gangen da vi gjorde forarbeid, innspilling og publisering i parallelle løp sammenlignet med del 1 der vi ferdigstilte alt før vi publiserte noe. Publiseringen foregikk ukentlig med to episoder hver uke fra 14. Oktober til 21. Desember 2018, i tillegg lagde vi en bonusepisode etter sommerferien 2019 for å bidra med støtte til de som gruer seg til å komme “tilbake til hverdagen” etter en lengre pause. I tillegg laget vi et lanseringsevent i oktober 2018 der vi inviterte til diskusjonen “Snakker vi for mye om angst?”. Malin Nesvoll og Morten Hegseth satt i panelet sammen med Christine Dancke og Carina Carl. Arrangementet ble så fullt at dørene måtte stenges, men samtalen ble tatt opp og senere publisert som en del av podkastserien.
Resultater og resultatvurdering
Det totale antallet avspillinger på podkasten fra juli 2018 til nå (etter at del 2 av prosjektet startet opp) er 507 074, 301 000 av disse ble avspilt før 1. Januar 2019. Dette viser to ting: Flest lytter når prosjektet er aktivt, men mange lytter på katalogen, noe som har vært et viktig delmål for oss. Vi hadde et mål om 90 000 unike lyttere i del tre av prosjektet. Spotify kan videre fortelle oss at vi har 33845 unike lyttere bare på deres plattform, og når vi i tillegg vet at 490 000 av nedlastingene kommer fra iTunes sin podkast-app er det rimelig å anta at vi er svært nære det målet. Når det gjelder videoinnholdet vårt, har vi gjennomgående flere views enn følgerne på dette, altså god rekkevidde gitt antall følgere. Vi opplever også at videoinnholdet er svært verdifullt for å reaktualisere episodene og for å bygge følelsen av at vi har et oppslagsverk som folk kan oppsøke akkurat når det passer dem.
Oppsummering og videre planer
Resultatene har fortsatt vært over all forventing og legger virkelig lista for det videre arbeidet som blir svært spennende i et ganske nytt og svært rikt podkastmarked. I neste runde blir promoteringen enda viktigere enn i de foregående sesongene av prosjektet. Vi håper at Noia vil fortsette å være viktig for de som trenger støtte eller ønsker å lære mer om lettere psykiske lidelser. I det videre arbeidet skal vi gjennomføre en evaluering der vi inviterer lytterne våre til å komme med tilbakemeldinger og ønsker. Dette skal systematiseres og forme det videre arbeidet med Noia.