Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
ADHD Norge får daglig henvendelser fra voksne mennesker med ADHD som ønsker råd og veiledning i henhold til fungering og hverdagsliv, og flere sliter også med rusavhengighet. I en internasjonal rusavhengighetsundersøkelse ble det funnet at ca. 1/3 av de norske deltagerne oppfylte kriterier for ADHD. Det finnes ikke et offentlig psykoedukativt tilbud for mennesker med ADHD og rusavhengighet, og på bakgrunn av dette søker vi om midler til oppstart av «Pålogga». Målet er å gi kursdeltakerne økt kunnskap om ADHD og rusavhengighet, samt bidra til utvikling av mestringsstrategier i hverdagen.
Målsetting for prosjektet
Målet er å gi kursdeltakerne økt kunnskap om kombinasjonen ADHD og rusavhengighet, samt bidra til utvikling av mestringsstrategier i hverdagen og økt sosial kompetanse. Et noe lavt antall på deltakerne gjør det lettere å realisere mulighet for nettverksbygging og reell åpenhet rundt sårbare tema.
Målgruppe
Voksne med ADHD og rusavhengighet. En forutsetning er at kursdeltakere er rusfri og har opparbeidet noe avstand til rus.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
10
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
«Pålogga» er et psykoedukativt, gruppebasert kurs for mennesker med ADHD og rusavhengighet. Kurs består av 10 kurskvelder med varighet 3x 45 minutter /mnd. . Ettersom dette er et pilotprosjekt ønsker vi å starte med 10 deltakere, da opplevelsen av trygghet er viktig for den enkelte deltakers utbytte av kurset basert på tidligere erfaringer. Kurskveldene starter med 45 min. foredrag om dagens tema, 45 min. erfaringsutveksling/gruppeoppgaver og åpent forum/dialog siste 45 min. Det er lagt inn pauser mellom hver bolk.Kurset er delt opp i 10 moduler, Jfr. vedlegg. Kurskveldene vil veksle mellom dialogisk forelesning, samtale og erfaringsutveksling. Deltakerne må reflektere over egen hverdag samt øve seg på å finne realistiske og praktiske løsninger på utfordringer i den. En erfaringskonsulent vil aktivt delta på hver kurskveld. Erfaringskonsulenten vil også bistå i planlegging, organisering og gjennomføring av kurset, sammen med kursansvarlig i ADHD Norge. Kompetente fagpersoner leies inn som foredragsholdere til hver kursmodul. Prosjektleder i ADHD Norge har lang erfaring fra arbeid innen rusbehandling, rehabilitering og ettervern, noe som også legger grunnlaget for et stort faglig nettverk hva gjelder kompetente foredragsholdere.
Fremdriftsplan for prosjektet
Januar – Februar 2018: Planleggingsmøter med erfaringskonsulent og likepersoner – oppgaveorientering, kontraktinngåelser, konkret program og ansvarsfordeling Februar – Juni 2018: Del 1: Gjennomføre en kursmodul pr måned August – November 2018: Del 2: Gjennomføre en kursmodul pr måned Desember 2018: Evaluering og rapportering.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Etterspørselen om råd og veiledning fra nydiagnostiserte voksne med ADHD er økende, og vi får mange henvendelse fra dem som samtidig sliter med rusavhengighet og føler seg tilsidesatt i samfunnet. Målgruppen i dette prosjektet er mennesker med samtidig ADHD og rusavhengighet. Målet med dette pilotprosjektet var å gi kursdeltakerne økt kunnskap om kombinasjonen ADHD og rusavhengighet, samt bidra til utvikling av mestringsstrategier i hverdagen og økt sosial kompetanse. I utgangspunktet så vi for oss maksimum 10 deltakere for å ivareta trygghet i gruppen, men grunnet svært høy forespørsel på deltakelse, økte vi tallet til 12 deltakere. I evalueringer etter kurset kom det frem at deltakerne helst så for seg et maksimumsantall på mellom 8 til 10 deltakere.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Kurset hadde oppstart 12.04.18 der rammer og premisser i henhold til kursgjennomføring ble satt sammen med deltakerne. Forventinger ble gjennomgått, verdiplakat ble skrevet, samtykkeerklæring og taushetserklæring ble gjennomgått og underskrevet. Kursdeltakerne evaluerte hver enkelte kursøkt, i tillegg foretok de en sluttevaluering etter 30 timers fullført kurs. Oppmøte hver kursøkt har vært bra gjennom hele kurset. Av 12 deltakere måtte en avbryte midtveis i kurset, da vedkommende fikk plass på døgninstitusjon rusbehandling, og ytterligere 2 deltakere hadde oppmøte på under 50%. De resterende 9 deltakerne hadde oppmøte med et fravær på 10%. Tilfredshetsskår på de enkelte kursdelene har også vært høy, med gjennomsnittlig skår på 7,5 av 10.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
12
Prosjektgjennomføring/Metode
ADHD Norge med stedfortredende prosjektleder Monika Nordli (opprinnelig prosjektleder Astrid Røinaas, fødselspermisjon) og erfaringskonsulent Vigdis Seljåsen Lie ADHD Norge Akershus startet arbeidet med kursutvikling allerede i januar 2018. De gjennomførte 4 samarbeidsmøter i perioden januar til april 2018. I henhold til valg av det faglige innholdet og foredragsholdere, benyttet vi prosjektleders erfaring fra 10 års arbeid i rusfeltet og den ervervede kunnskapen til erfaringskonsulent som bakgrunn. I tilbakemeldingene etter fullført kurs, sier deltakerne at de ikke ser for seg at noen av temaene bør tas vekk, men de påpeker at de gjerne skulle hatt litt mer tid til hvert enkelt tema. Metodevalget i dette prosjektet var psykoedukasjon, med vekselvis forelesning og grupperefleksjon.
Resultater og resultatvurdering
Kurset hadde oppstart 12.04.18 der rammer og premisser i henhold til kursgjennomføring ble satt sammen med deltakerne. Forventinger ble gjennomgått, verdiplakat ble skrevet, samtykkeerklæring og taushetserklæring ble gjennomgått og underskrevet. Opprinnelig var det tenkt en felles matpause med erfaringsutveksling siste 45 minutter av kurset. Deltakerne ønsket å endre dette til oppstart med mat og erfaringsutveksling 30 minutter før kursstart, da flere kom direkte fra arbeid eller skole og var sultne. Vi tok med oss dette innspillet, og utvidet selve kursdagen med en halvtime de resterende 9 kurskveldene. Deltakerne ønsket også å få tilsendt referat og power pointer fra hver kurskveld i etterkant av kurset. De uttrykte stor tilfredshet med dette, og kom også med innspill om at vi til neste kurs burde lage refleksjonsoppgaver som deltakerne kunne jobbe med hjemme, til neste kurskveld.
Oppsummering og videre planer
ADHD Norge ønsker å søke Extrastiftelsen om videreutvikling av kurs gjennom et nytt 3 årig prosjekt. Prosjektleder er blitt kontaktet av Vårres brukerstyrte senter i Trondhjem som sammen med psykisk helse og rus teamet i Trondheim, ønsker å tilby dette til flere. Til nå ser vi for oss at det kan være nyttig å tilby kurset til ytterligere deltakere i 2019, med endelig mål å utvikle kursmateriale og arbeidshefte for deltakerne i 2020, samt opplæring av kursholdere i 2020.