Søknadssammendrag
Prosjektsammendrag
Norsk tegnspråk er et av Norges nasjonale språk. Norsk tegnspråk er et fullverdig og naturlig norsk språk som uttrykkes ved bevegelser i hendene og ansiktet. Språket er visuelt. Det går ikke an å skrive tegnspråk. «Bøker» på tegnspråk er visuelle. Norges Døveforbund er en interesseorganisasjon for døve og hørselshemmede og en språkpolitisk organisasjon som jobber for å styrke norsk tegnspråks stilling. Leser søker bok er en forening som jobber for at alle skal ha tilgang på gode bøker, uavhengig av eventuelle lesevansker eller funksjonsnedsettelser. Foreningen samarbeider med etablerte bokutviklere og formidlere slik at det utvikles flere inkluderende bøker og flere gode formidlingstiltak som inkluderer alle barn. Norsk barnebokinstitutt utvikler og formidler kunnskap om litteratur for barn og unge. Norges Døveforbund, Leser søker bok og Norsk barnebokinstitutt vil gjennom dette prosjektet utvikle parallellspråklig litteratur for døve, hørselshemmede og hørende barn på norsk tegnspråk og norsk skriftspråk samtidig. Parallellspråklig litteratur innebærer at samme litterære innhold formidles på to språk samtidig. Minoritetsspråket og majoritesspråket likestilles. I dette prosjektet vil en ny litterær fortelling utvikles i tett, likestilt samarbeid mellom en anerkjent barnebokforfatter og en erfaren tegnspråkforteller. Døve, hørselshemmede og hørende barn ved tvillingskolene Vetland/Oppsal vil få muligheten til å komme med innspill til fortellingen mens den lages, og blir slik aktive medskapere av «boka». Forlaget Cappelen Damm vil være utgiver. Fordi tegnspråk er visuelt, innebærer prosjektet utforsking av plattform, og samarbeid mellom ulike aktører på forlaget: Cappelen Damm barne- og ungdomslitteratur, Cappelen Damm Undervisning og Skolen.no. Prosjektet vil få stor merverdi, og bidra til økt kunnskap om inkluderende bøker og inkluderende formidling, økt kjennskap til tegnspråk i befolkningen, økt kunnskap om litterært tegnspråk, økt samarbeid mellom døve og hørende og økt mulighet for døve, hørselshemmede og hørende barn får oppleve fellesskap med hverandre. Fordi boka er parallellspråklig, vil den kunne formidles bredt til alle barn, samtidig som døve og hørselshemmede barn løftes spesielt fram og inkluderes i majoritetssamfunnet. «Boka» formidles bredt gjennom Cappelen Damms Skolen.no og Leser søker boks nasjonale nettverk av bibliotek og formidlere. Prosjektresultatene vil kunne nå svært mange barn over hele landet, og føre til forståelse og inkludering. Prosjektets forventede verdi er økt inkludering, økt språkmangfold og økt deltagelse. Forventet verdi er også ny kunnskap om hvordan inkluderende bøker og formidling kan utvikles, produseres og spres.