Pilotprosjekt for e-læringskurs

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Rundt hver fjerde til femte person i Norge blir rammet av en behandlingstrengende depresjon i løpet av livet. Like mange får en angstlidelse. Samtidig er det langt ifra alle som får hjelp. 30% av henvisninger til psykisk helsevern ender med avslag. Som kliniske psykologer ser vi et stort behov for nye måter å tilby veiledet selvhjelp til personer som har moderate/ lettere symptomer på angst og depresjon. Vi ønsker derfor å utvikle e-læringskurs basert på kognitiv terapi for den store andelen som står uten et behandlingstilbud.

Målsetting for prosjektet

Vi vil utvikle et veiledet selvhjelpstilbud i form av e-læringskurs for å hjelpe den store andelen av befolkningen som sliter med angst og/eller depresjon, som står uten et behandlingstilbud fra det offentlige. Målet er å gi disse brukerne økt livskvalitet ved bruk av kognitiv terapi som metode.

Målgruppe

Målgruppen er personer som har milde til moderate symptomer på angst og/ eller depresjon, som har ønske om å lære selvhjelpsteknikker ved bruk av CBT metode.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

32

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Både kurset i angstmestring og kurset i depresjonsmestring baseres på kognitiv terapi. Ulike tema vil imidlertid stå i fokus i de forskjellige kursene. Kurset i angstmestring har fokus på opprettholdende årsaker til angst og hva bruker kan gjøre for å bedre og redusere angsten sin. Kurset i depresjon har i sin tur hovedfokus på mestring av depressive symptomer. Vi ønsker å lage et produkt med varierte fremstillingsmåter for å engasjere og motivere brukerne til å gjennomføre. Dette vil inkludere: • Engasjerende videoer: Ved å spille inn en power-pointpresentasjon med samtidig lydinspilling kan man lage engasjerende videoer som utgjør hoveddelen av kurset. Kurset blir dermed i videoformat, og kan i tillegg inkludere animasjoner, bilder, illustrasjoner og power-point slides med lite tekst og mye bruk av bilder for å holde på brukers oppmerksomhet. I tillegg vil vi ha fokus på: • Øvelsesoppgaver • Oppfølging fra terapeut • Fleksiblitet for bruker • Eksempler som bruker kjenner seg igjen i • Forebygging av dropout • Solid faglig grunnlag

Fremdriftsplan for prosjektet

Januar, februar og mars 2018: Førsteutkast av den skriftlige delen av kursene ferdigstilles. Mai 2018: Alt kursmateriale ferdigstilles og gjøres klar til innspilling. Juli til og med desember: Kurs spilles inn, redigeres og finpusses. Januar 2019 til og med mars 2019: Ferdigstilling av kurs. April 2019: Screening til kursene. Mai og juni 2019: Gjennomføring av kursene. Juli-Desember 2019: Endelige kurs og evalueringsrapport fullført.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Ifølge forskningen får kun en av fire personer med depresjon behandling. Vi ønsket å utvikle e-læringskurs basert på kognitiv terapi for personer med angst- og depresjonssymptomer. Disse skal være tilgjengelig for brukere som står i fare for ikke å få tilstrekkelig oppfølging av milde/moderate psykiske lidelser, uten behov for henvisning. Dette prosjektet skal være et pilotprosjekt med brukere over 18 år med symptomer på angst og/eller depresjon, som skal sikre brukermedvirkning og brukervennlighet. Målet er at kursene reduserer symptomer og øker aktivitetsnivå, livskvalitet og funksjonsevne.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

I den opprinnelige søknaden skrev vi at vi ønsket å utvikle kursene i angst – og depresjonsmestring med utgangspunkt i kognitiv terapi. Kognitiv atferdsterapi er en godt dokumentert behandlingsmetode for psykiske lidelser. Vi ønsket også å lage et produkt med varierte fremstillingsmåter for å engasjere og motivere brukerne til å gjennomføre. I den opprinnelige søknaden skrev vi at det ferdige produktet skulle inkludere: • Engasjerende videoer • Øvelsesoppgaver. • Fleksibilitet for bruker • Eksempler som bruker kjenner seg igjen i • Forebygging av dropout • Solid faglig grunnlag • Oppfølging fra terapeut Her har vi oppnådd alle punktene i prosjektperioden, med unntak av det siste punktet. Den tekniske kursløsningen lot oss ikke gi individuelle tilbakemeldinger på en enkel måte slik plattformen er nå. Vi ønsker å finne andre muligheter for dette i fremtiden, siden vi tror det kan bidra til enda bedre gjennomføring.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

35

Prosjektgjennomføring/Metode

I tillegg til å nå målet om en tilfredsstillende teknisk plattform som var brukervennlig nok for brukerne, har følgende mål/delmål ble oppnådd i forbindelse med prosjektgjennomføringen: Brukermedvirkning Vi ønsket vi å sikre brukermedvirkning underveis i prosessen, slik at kursene opplevdes som nyttig og relevante for brukergruppen. Etter innspill fra Rådet fra Psykisk helse sørget vi for å innhente tilbakemeldinger fra brukere med angst og depresjon allerede underveis i kursutviklingen. Vi fikk detaljerte tilbakemeldinger på hver eneste modul på begge kursene, og endret kurset i tråd med disse tilbakemeldingene. Vi har dermed nådd hovedmålet om å sikre brukermedvirkning på alle trinn i prosessen.

Resultater og resultatvurdering

På bakgrunn av tilbakemeldingene fra testpersonene fikk vi gjort en rekke forbedringer i selve kursene. Disse endringene inkluderte alt fra endringer i struktur, lengde og retting av eventuelle feil og uklarheter. Dette er erfaringene fra tilbakemeldingene og endringene vi gjorde:  Brukerne trivdes godt med Thinkific som kursplattform.  Fornøydhet med tempo og repetisjoner var, slik vi predikerte ved start, avhengig av funksjonsnivå.  For brukere med lavt symptomtrykk trakk sakte tempo noe, men ikke veldig ned. Noen likte det, andre likte det ikke.  De fleste av brukerne foretrakk at vi brukte en video på hvert tema og at de ikke varte over 12 min.  På en skala fra 0-10 på hvor vanskelige modulene var å forstå, var ingen av modulene på noe tidspunkt rangert under 7 av noen av brukerne.  Vi endret rekkefølgen brukerne fikk tilgang til materialet på i kursportalen.  Dersom skriftlig materiale brukes underveis, er det viktig at det fremgår tydelig hvilke videoer.

Oppsummering og videre planer

Prosjektet skal videreføres i form av kurs i angst – og depresjonsmestring hos Psykisk helsenett. Vårt mål er å fortsette å hjelpe mange flere i fremtiden og holde tilbudet ved like og gi mange brukere med angst og depresjon et lavterskeltilbud. Dersom vi lykkes med våre fremtidige planer kan tilbudet hos oss forhåpentligvis bidra til å gjøre noe med «behandlingsgapet» innen psykisk helsevern og sørge for at flere kan få hjelp mot psykiske plager.

Prosjektleder

Synnøve Vervik

Detaljer
Program
Helse høst (2017)
Prosjektnavn
Pilotprosjekt for e-læringskurs
Organisasjon
Rådet for psykisk helse
Org.ledd
Psykisk helsenett
Beløp Bevilget
2018: kr 499 000, 2019: kr 499 000
Startdato
01.01.2018
Sluttdato
29.06.2020
Status
Under gjennomføring