Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Overspising er et skambelagt, underkommunisert og underbehandlet tema. Til tross for at overspisingslidelsen er den hyppigste formen for spiseforstyrrelse, er det den diagnosen færrest kjenner til. Det er stor etterspørsel etter kunnskap og konkret hjelpetilbud. Det er behov for tilbud som øker tilgjengeligheten for hjelp og informasjon. Dette er nybrottsarbeid og danner viktig grunnlag for hjelp av en gruppe som er ignorert i dagens hjelpetilbud. Dette blir første nasjonale lavterskeltilbudet for personer som strever med overspising og danner grunnlag for digitalt informasjonsmaterialet.
Målsetting for prosjektet
Forbedre hjelpen og øke tilgjengeligheten NASJONALT for kvalifisert hjelp til personer som strever med overspising. Senke terskler, øke motivasjon for å søke hjelp, fremme kunnskap om hva/ hvor hjelpen kan søkes. Å fremme kunnskap og bidra til folkeopplysning om hvordan forstå og møte overspising.
Målgruppe
Det er to målgrupper i prosjektet: 1) Personer som strever med overspisingsproblematikk 2) Fagpersoner og hjelpere som møter personer med overspisingslidelse.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
450
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
1. Etablering av prosjektgruppe: Rekruttere tre-fem personer med erfaringskompetanse, en representant fra Rådet og to fagpersoner fra Villa SULT. Prosjektgruppen vil lede DROP-IN og være sentral i utviklingen av manual. Utvikle strategiplan for spredning. 2. SULT DROP-IN etableres: Det tilbys gratis ukentlig (fysisk og digital) DROP-IN rettet mot overspising. 3. Fortløpende evaluering av DROP-IN. Tilbakemeldinger fra brukerne og fagpersoner blir brukt som grunnlag for utvikling av informasjonsmaterialet og informasjonsvideoer. 4. Utvikling av materialet og innspilling av video. Vi vil lage et digitalt informasjonsmaterialet basert på erfaringer fra DROP-IN som skal være tilgjengelig etter prosjektets slutt. Dette materialet vil gi tilgang til anvendbar kunnskap om overspising og overspisingslidelse, som rask tilgang til spørsmål man kan stille, få oversikt over hva slags hjelp og oppfølging som finnes, anbefalinger av hjelp. Informasjon tilpasses ulike aldersgrupper. Informasjonsmaterialet vil ha som mål å gi informasjon og økt kunnskap om overspisingslidelser. 5. Testing av informasjonsmaterialet og informasjonsvideo. 6. Informasjonsmaterialet ferdigstilles. Spre informasjon og video i tråd med strategiplan. Sluttrapport.
Fremdriftsplan for prosjektet
Høst 2021: Etablering av prosjektgruppe. Igangsettelse av DROP-IN, digitalt og fysisk. Vår 2022: Ukentlig DROP-IN med evaluering. Høst 2022: Ukentlig DROP-IN. Kvalitative intervjuer. Utvikling av informasjonsmaterialet og videoinnspilling. Utprøving av materialet. Vår 2023: Ukentlig DROP-IN. Informasjonsmaterialet ferdigstilles. Spre informasjon om prosjektet og kurset nasjonalt via medial spredning. Sluttevaluering.Utarbeidelse av rapport.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Overspisingslidelse er en ny lidelseskategori, og det er behov for etablerte hjelpetiltak og økt kompetanse om hva som er nyttig hjelp og støtte. Det finnes få tilpassete tilbud til personer som strever med overspising. Prosjektets ambisjoner har vært å styrke lavterskeltjenester til personer med overspising samt å fremme kompetanser i å forstå og møte personer med overspisingsproblematikk. Målgruppen for prosjektet var personer som strever med overspisingslidelse. En annen viktig målgruppe var fagpersoner og hjelpere som møter personer med problematikken. Vi skulle utvikle et nasjonalt tilbud og forbedre hjelpen og øke tilgjengeligheten på kompetanse via digitalt informasjonsmateriell med formål om å fremme kunnskap om et tabubelagt, underkommunisert og underforsket felt. Informasjonsmaterialet skulle være et verktøy for å fremme kunnskap og bidra til folkeopplysning om hvordan forstå og møte personer med overspisingslidelse etter prosjektets slutt.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Vi har utviklet nasjonalt tilgjengelig drop-in tilbud for personer som strever med overspisingslidelse og et digitalt informasjonsmaterial som både kan brukes av personer som selv strever med overspising og deres hjelpere. Tilbakemeldinger viser at tilgang til denne type lavterskeltilbud, hvor man vet man møter fagkompetanse på overspisingslidelse, fører til lavere terskel for å oppsøke hjelp, reduserer stigma og fremmer håp om videre endringsmuligheter. Sentrale temaer som kom frem i intervjuene var følelsen av å bli sett og tatt på alvor, tilgjengelighet, mindre skam, og håp, tro og mot til å oppsøke videre hjelp. Helsepersonell erfarer økt forståelse for at det kan være noe bakenfor, og erfarer at konkrete verktøy i hvordan spørre og snakke om et tabubelagt tema har vært nyttig. Informasjonsmaterialet er tilgjengelig etter prosjektets slutt. Det jobbes nå videre med å spre materialet nasjonalt, både via Rådets og Villa SULTs kanaler, ny hjemmeside og via selvhjelpsorganisasjonene.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
1450
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektet ble gjennomført i perioden 2021-2024. Situasjonen omkring Villa SULT førte til en forlenget prosjektperiode. Vi har supplert Drop-in tilbudet med kurs, frokostmøte, samt nasjonal kartleggingsundersøkelse for å øke kunnskap, åpenhet og bevissthet omkring et skambelagt og underkommunisert tema. Drop-in tilbudet og møter med helsepersonell, prosjektgruppemøter og evalueringer har dannet grunnlag for hvordan opplysninger, informasjon og kunnskap kan tilpasses, slik at personer som strever med overspising, opplever å bli møtt på sine behov. I samarbeid med brukerne selv, har fagfolk ved Villa SULT utarbeidet informasjonsmaterialet «SULT Likevekt. Beskrivelser, forståelser og tilnærmingsmåter til overspisingslidelse» som handler om å fremme kompetanser og økt åpenhet om et tabubelagt tema. Økt kompetanse danner også grunnlag for å etablere tilpassede lavterskeltilbud flere steder i landet.
Resultater og resultatvurdering
Med prosjektet har vi nådd våre målsettinger. Informasjonsmaterialet har gjort det mulig å utvikle et tilbud med sterkt fokus på å fremme åpenhet og dialoger om overspising og overvekt. En tilbakemelding fra en bruker beskriver det slik: «For første gang har jeg møtt en som tok meg på alvor. Jeg ble for første gang møtt med respekt for de problemene jeg har rundt mat og kropp, og bekreftet at de er reele. Dette har gitt meg mot til å ta opp temaet videre med fastlegen min og har hjulpet meg til å komme videre». Helsepersonell gir tilbakemelding på at det har vært nyttig med konkrete verktøy i hva man kan si, spørre om og også hva som kan hjelpe de som strever med overspisingslidelse.
Oppsummering og videre planer
Prosjektet har lagt et viktig grunnlag for videre å etablere spissete lavterskeltilbud for personer som strever med overspising og overvekt. Et helseprosjekt støttet av Dam gjør det nå mulig å etablere et tilpasset gruppetilbud for overspisingslidelse. Det jobbes også med hvordan tilpassete tilbud kan etableres flere steder rundt omkring i landet de neste årene. Vi har en visjon om å spre informasjon og etablere en digital plattform hvor råd, hjelp og støtte kan søkes fra fagpersoner.