Synspunkt på læringsmiljø og inkludering

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Mestring i utdanning og på sosiale arenaer utpeker seg som viktige faktorer for å kunne delta i meningsfulle aktiviteter og være attraktiv på jobbmarkedet. Mangel på fysisk og sosial tilrettelegging skaper hindre for utvikling og fri utfoldelse. I dette prosjektet setter en lys på tilrettelegging av gode fysiske og psykososiale læringsmiljøer som gjør at barna/ungdommene med synsvansker kan oppleve trygghet, trivsel og mestring.

Målsetting for prosjektet

Utvikle en nettressurs for alle som er involvert i omsorgsoppgaver eller arbeid for/med synshemmede barn og unge. Gjennom tekst- og filmstøtte vil en eksemplifisere gode aktiviteter og opplæringssituasjoner, universell utforming, og god tilrettelegging i barnehage, skole, hjem og fritidsordninger

Målgruppe

Den primære målgruppen er barn og unge i alderen 0 til 20 år med synshemning

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

1000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Prosjektet har en tidsramme på ca. to år med oppstart i september 2017. Fra september til desember 2017 opprettes en brukergruppe, lages plan for intervju og møter med brukerne, utarbeides en skisse for hva nettressursen skal inneholde, og etableres avtaler med bidragsytere. I januar 2018 etableres egne manusgrupper for filmopptak og produksjon av tekst. Samtidig foretas litteratursøk og utarbeides en oversikt over relevant litteratur. En velger samtidig verktøy for utvikling og drift av nettressurs som ivaretar kravet til universell utforming. Fra februar til juni 2018 skjer filmopptak og produksjon av tekster, og et utkast til nettressurs ferdigstilles. Fra juli til desember 2018 er det utprøving og evaluering av nettressursen i samarbeid med brukerne. Justeringer og bearbeiding av utkastet gjøres klart til ferdig presentasjon. Fra januar til juni 2019 formidles nettressursen til de som arbeider opp mot den primære målgruppen, samtidig som den implementeres som verktøy for de som arbeider med eller har omsorgsoppgaver i tilknytning til synshemmede. Sluttrapport lages i perioden juli til september 2019.

Fremdriftsplan for prosjektet

Prosjektet er toårig og er inndelt i ulike faser. En starter med å etablere en brukergruppe som planlegger for hvilket innhold en skal prioritere å legge inn. Dernest etableres manus- og filmgrupper med et første utkast klart innen juni 2018. Etter evaluering og justering høst 2018, er det ferdigstilling og formidling av nettressursen til aktuelle brukere vår 2019 som prioriteres. Sluttrapport innen 30. september 2019.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Mestring i skole, utdanning og på sosiale arenaer utpeker seg som viktige faktorer for å kunne delta i meningsfulle aktiviteter og være attraktiv på jobbmarkedet. Ved at stadig flere ungdommer med synstap får fritak fra en rekke fag i skolen, frarøves de muligheter for høyere utdanning. Målet med prosjektet var å lage en nettressurs for alle som i hjem, barnehage, skole, fritid eller arbeid møter barn, unge og voksne med svekket syn eller blindhet. Gjennom tekst, video og intervjuer med personer som selv forteller om sine synsvansker og utfordringer, ville vi gi eksempler på gode aktiviteter og opplæringssituasjoner, universell utforming og god tilrettelegging i barnehage, skole, arbeid, hjem og fritidsordninger. Strukturen og oppbyggingen skulle være slik at enhver kan søke opp områder med informasjon som har relevans for egen involvering. Ressursen skulle være et supplement til informasjon som allerede var tilgjengelig.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

I prosjektperioden har vi brukt våre 31 informanter, referansegruppen, styringsgruppen og fagpersoner i Statped for uttesting, vurdering og tilbakemelding. Vi har også brukt en ekstern språkvasker til å gi tilbakemelding på tekstene. Prosjektgruppen har jobbet med et midlertidig passordbeskyttet nettsted som våre testpersoner kunne ha tilgang til underveis. Tilbakemeldingene vi har fått har kontinuerlig forbedret produktet. Alle bidragsyterne har i siste fase godkjent sine bidrag. Ut fra dette mener vi at nettressursen på en god måte får frem et mangfold av brukererfaringer og samtidig holder høy faglig kvalitet. Vi tror vi at nettressursen vil være til stor nytte for de ulike brukergruppene. Det er imidlertid først etter en tids bruk man vil kunne se de langsiktige effektene av prosjektet.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

5000

Prosjektgjennomføring/Metode

Barn, ungdommer og voksne som selv har en synsvanske, foreldre/foresatte til personer med synsvansker, samt førskolepedagoger og lærere som har vært involvert i barnehage- og skoletilbud, var viktige bidragsytere i arbeidet med å utvikle denne nettressursen. Deres erfaringer og innspill var sammen med andre fagfolk og fagmiljø sine bidrag avgjørende for et godt sluttprodukt. Vi ønsket at prosjektet skulle være mest mulig brukerstyrt, så det var viktig å kartlegge flest mulig gode og ulike informanter/bidragsytere. Det ble laget en skisse over de ulike temaene vi ønsket belyst, og gjort videoopptak av bidragsyterne. Vi ønsket ikke å styre for mye av hva bidragsyterne skulle si, og det var derfor viktig for oss å fokusere på å stille åpne spørsmål i intervjuene. Temaene ble omorganisert inn i et menysystem til bruk på nettressursen, og videoklippene med bidragsyterne ble plassert på riktig sted. Deretter ble det skrevet korte tekster for å binde videoklippene sammen og forklare mer om hvert enkelt tema. Det ble laget en del ekstra videofilmer, foto, illustrasjoner og animasjoner for å utdype og forklare ytterligere.

Resultater og resultatvurdering

Nettressursen finnes her: www.statped.no/innsikt Det er tolv hovedtema på nettsiden med til sammen 14 undertema. Det er til sammen 129 videoklipp med 31 ulike informanter. Det er skrevet 30 artikler/tekster og laget 2 ekstra videoproduksjoner (Mobilitetsteknikker og Mobilitet og orientering med førerhund), samt 43 illustrasjoner, bilder og animasjoner. Det er også laget en åpningsvideo med portretter av informantene. Prosjektets styrke er at et det i svært stor grad har vært brukerstyrt i den forstand at personer med synsvansker selv har kommet til orde med sine synspunkter gjennom videoklipp. I tillegg er det mange erfarne fagpersoner i Statped som har bidratt med tekster til nettressursen. Vi mener prosjektet har oppnådd å lage en nyttig nettressurs for alle som i hjem, barnehage, skole, fritid eller arbeid møter barn, unge og voksne med svekket syn eller blindhet.

Oppsummering og videre planer

Vi regner med at denne nettressursen vil være til nytte for målgruppen i mange år fremover. Statped vil ta ansvar for teknisk og innholdsmessig vedlikehold. Statped vil bruke nettressursen aktivt i sitt faglige arbeid mot brukere, undervisningssektoren, studenter og andre fagmiljøer. Vi vil også arbeide for å gjøre den kjent gjennom sosiale medier til aktuelle målgrupper. «Innsikt» vil også bli presentert på aktuelle internasjonale konferanser og samlinger som Statped deltar på. Vi håper også at ressursen kan være et viktig redskap for Norges Blindeforbund i deres arbeid.

Prosjektleder

Olle Eriksen

Detaljer
Program
Helse vår (2017)
Prosjektnavn
Synspunkt på læringsmiljø og inkludering
Organisasjon
Norges Blindeforbund
Org.ledd
Statped midt og Statped læringsressurs og teknologiutvikling
Beløp Bevilget
2017: kr 785 000, 2018: kr 760 000
Startdato
31.08.2017
Sluttdato
31.12.2019
Status
Avsluttet