Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Norge har 100 000 mennesker demens og 400 000 er nære pårørende. Det er god kunnskap om sykdommen i befolkningen, men mange vet lite om hvordan de skal forholde seg til demens. De blir usikre og trekker seg tilbake. Konsekvensen blir at de som har demens og deres pårørende opplever isolasjon og ensomhet. Selv om det er vanskelig å stå fram med diagnosen, erfarer mange at åpenhet og økt kunnskap gjør hverdagen enklere. Mye informasjon har vært rettet mot voksne. Dette prosjektet vil gi økt kunnskap og forståelse om demens blant ungdom.
Målsetting for prosjektet
Den overordnede målsettingen er et mer demensvennlig samfunn. Hovedmålet med film og pedagogisk samtaleverktøy er å gi ungdom økt kunnskap om demens og å skape åpenhet og forståelse rundt sykdommen og slik redusere skam, isolasjon og ensomhet for dem som har demens og deres pårørende.
Målgruppe
Primærmålgruppen er ungdom 13 – 19 år. Foreldre, besteforeldre og lærere er viktige innganger til ungdommene og flere av tiltakene vil være rettet mot dem.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
100000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
For å bidra til økt kunnskap om demens blant unge mennesker, ønsker Nasjonalforeningen å lage en dokumentarisk film om ungdom som har foreldre og besteforeldre med demens. Sammen med filmen vil vi videreutvikle tilpassede pedagogiske samtaleverktøy for bruk i henholdsvis skole- og familiesituasjon. Hensikten er at ungdom i alderen 13 – 19 år skal reflektere og diskutere hvilke konsekvenser demens får for individet, familien og samfunnet og hva de selv kan bidra med. Med materiellet ønsker vi å nå ungdom direkte gjennom informasjon i blant annet SoMe, men lærere/skoler og foreldre/besteforeldre blir også en viktig inngang til ungdommene. Filmkonseptet vil gjøres tilgjengelig på tilpassede ressurssider på web (utvikle eksisterende sider). Filmen lages i samarbeid med Leidar Film. De pedagogiske samtaleverktøyene utvikles sammen med pedagoger som Nasjonalforeningen har benyttet til å lage undervisningsopplegg om demens for ungdomsskolen. En arbeidsgruppe i Nasjonalforeningen vil utarbeide og gjennomføre en ambisiøs plan for opplæring av frivillige, ansatte og kommuner samt informasjon og markedsføring av filmkonseptet. Vi vil også søke om visningsrettigheter på lineær TV (NRK) eller web-TV, som VG-TV.
Fremdriftsplan for prosjektet
Aug 2021: Oppstart og rekruttering av deltakere film og bruker-/referansegruppe Aug – okt 2021: Research og manusutvikling – tilbakemeldingsrunder Nov 2021: Opptak Jan – feb 2022: Redigering filmer – visning og tilbakemeldingsrunder Mars 2022 Ferdigstille (lyd, farge, voice) Mars 2022: Søknad om visningsrettigheter NRK Mai og aug 2021: markedsføring: annonsering/nyhetsbrev Aug 2021: utrulling 2. kvartal 2023: Evaluering, revisjon, rapportering
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
I dag har over 100 000 mennesker demens og mer enn 400 000 er pårørende i Norge. Antallet vil dobles frem mot 2050. I tiden fremover vi stadig flere av oss bli berørt av sykdommen, både direkte og indirekte. Det er god kunnskap om sykdommen i befolkningen (over 18 år), men svært mange vet lite om hvordan de skal forholde seg til de som er syke og de pårørende. De trekker seg tilbake. De som lever med demens erfarer at åpenhet og økt kunnskap om demens gjør hverdagen enklere. Den overordnede målsettingen med prosjektet er et mer demensvennlig samfunn gjennom økt kunnskap om demens. Hovedmålet er å gi ungdom økt kunnskap om demens og skape åpenhet og forståelse rundt sykdommen. Primærmålgruppe: Ungdom i alderen 13 – 19 år. Sekundærmålgruppe: Foreldre, besteforeldre og lærere. De er en viktig inngang til ungdommene, og flere av tiltakene for å gjøre filmkonseptet tilgjengelig, er rettet mot dem.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Det er vanskelig å måle i hvilken grad filmen Jakten på gode øyeblikk har bidratt til effekt fordi det også er mange andre tiltak med samme målsetting som påvirker. Så langt i prosjektet opplever vi at vi er på riktig kurs, og både ungdommer og voksne lar ser engasjere av filmen og reflekterer og diskuterer konsekvensene av demens. Vi erfarer at økt kunnskap om demens i primærmålgruppa gjør at de møter mennesker med demens og deres pårørende med større trygghet. Noen skoleklasser gjør sågar avtaler med sykehjem for å komme på besøk og f.eks. har «kosestunder» med bakverk og underholdning eller spillekvelder. Det er viktig å understreke at vi rapporterer på år 1 og at filmkonseptet vil bli benyttet i ytterligere 3 – 4 år. Det betyr at vi når ut til stadig flere og at filmkonseptet over tid vil bygge stadig mer kunnskap om demens og slik bidra til et mer demensvennlig samfunn.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
10000
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektet består av filmen Jakten på gode øyeblikk og et pedagogisk opplegg rundt filmen. Arbeidet ble prosjektorganisert med representanter fra filmselskapet Leidar og fagpersoner i Nasjonalforeningen med kompetanse på demens, kommunikasjon og markedsføring. Vi hadde også en referansegruppe med frivillige, pårørende og lærere. Filmen ble også vist for noen ungdommer før ferdigstilling. I dokumentarfilmen blir vi kjent med to familier: familien Solberg i Alta der far har demens og storfamilien Leiner i Oslo der mormor har demens. Etter innspill fra referansegruppa og ungdom klippet vi to versjoner av filmen, en kortere og raskere variant for ungdom/skoler og en lengre og roligere variant for familier/voksne. 110 skoler har benyttet undervisningsopplegget og det kan ha vært flere klasser per skole som har benyttet det. La oss si at det er i snitt 25 elever per klasse. Da var det totalt 2 750 elever som har sett filmen og benyttet refleksjonsverktøyet i 2022. Nedlastninger fra Vimeo viser at vi har nådd langt flere. Filmkonseptet ble markedsført overfor målgruppene gjennom Facebook-annonsering, nyhetsbrev og e-post. Alle tiltak i prosjektplanen er gjennomført.
Resultater og resultatvurdering
Så langt opplever vi at filmkonseptet bidrar til økt kunnskap om demens. Effekt på primærmålgruppa: I en spørreundersøkelse blant lærerne som har brukt filmkonseptet i undervisningen ba vi lærerne gi karakteren 1 – 6. 82% av lærerne ga karakteren 5 og 6 for å ha bidratt til at elevene hadde fått økt kunnskap om demens. 73% av lærerne ga undervisningsopplegget karakteren 5 (meget god kompetanse) og 6 (svært god kompetanse) for å ha bidratt til at elevene fikk et mer positivt syn på mennesker med demens. Effekt på lærere/skoler: Vi får gode tilbakemeldinger fra lærere som scorer vårt undervisningsopplegg (som filmkonseptet er en sentral del av) høyt på sentrale parametere for valgfaget: -85% gir karakter 5 og 6 på at elevene har fått økt forståelse for frivillig arbeid, -87% gir karakter 4, 5 og 6 for at elevene tok aktiv del i planlegging og gjennomføring og at de samarbeidet om arbeidsoppgavene. Effekt på foreldre/besteforeldre: Vil kartlegges høsten 2023.
Oppsummering og videre planer
Målsettingen med prosjektet er å gi ungdom økt kunnskap og forståelse om demens slik at de kan bidra til et demensvennlig samfunn. Vi har laget en dokumentarisk film om demens, Jakten på gode øyeblikk, og et pedagogiske opplegg. Vi erfarer at filmen engasjerer og bidrar til refleksjon og gjør ungdommene tryggere i møte med mennesker med demens og deres pårørende. Filmkonseptet har blitt benyttet i et år og vi ønsker å bruke det i ytterligere fire år. Vi vil fortsette samarbeidet med skoler med valgfaget Innsats for andre og gjøre filmen kjent for stadig flere gjennom aktiv markedsføring.