U(t)rolig 2

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Prosjektidéen om en podkastserie av og for unge med ADHD springer ut fra henvendelser fra ungdom, som etterlyser en plattform for å spre kunnskap om ADHD og redusere stigmaet rundt diagnosen. I 2023 mottok vi støtte fra LNU for å lage podkasten «U(t)rolig» 1. Tilbakemeldingene fra lytterne har vist at podkasten gir dem mulighet til å uttrykke hvordan det er å leve med ADHD. Mange har foreslått nye temaer, og ønsker å dele egne opplevelser. Vi søker nå derfor om midler til å produsere sesong 2. Fokus for «U(t)rolig 2» – Tema: Ungdom i overganger I U(t)rolig 2, ønsker vi å gjøre flere forbedringer basert på tilbakemeldinger fra lytterne. Sesongen vil fokusere mer på overganger og konkrete utfordringer ungdom med ADHD opplever i hverdagen. I motsetning til sesong 1, der temaene var mer tilfeldig valgt, vil denne nye sesongen ha en strukturert tilnærming med emner etterspurt av lytterne. Eksempler på temaer kan være overgangen fra ungdomsskole til videregående, overgangen fra videregående til studietilværelse og studentliv, hvordan det er å leve alene eller i kollektiv, hvordan det å være student, overganger og vennskap, samt overganger i familen. Målet for podkastserien er ungdom med ADHD, men også øvrig ungdom vil kunne ha nytte av serien.

Aktivitet/tiltak/metode

Denne prosjektideen kommer fra de unge selv. De ønsker å lage noe sammen, som kan hjelpe andre unge med ADHD til å forstå seg selv bedre. Hovedaktivitet: • Produksjon av 5 podkastepisoder og 20 kortfilmer av høy kvalitet, med fokus på overganger og spesifikke utfordringer som unge med ADHD møter. Delaktiviteter: • Rekruttere ungdom med ADHD til å bli intervjuet i podkastserien via våre fylkes- og lokallag – og via direkte henvedelser som vi har mottat pr mail. • Utvikle en SoMe-kampanje for å lansere podkastserien. • Evaluere suksess og rekkevidde ved å måle antall lyttere og visninger av filmsnuttene på sosiale medier. Tallene herfra, kombinert med tilbakemeldinger fra ADHD ung, kan gi informasjon på hvorvidt og hvor bredt vi har nådd målgruppen. Etiske Vurderinger Ungdommene som deltar kan være i sårbare situasjoner, det er derfor viktig at de får snakke om temaer de er komfortable med. Prosjektgruppen vil kvalitetssikre innholdet i podkastene og filmene. Ungdommene vil medvirke i hele prosessen, inkludert utvelgelse av hva som skal publiseres. Hovedmål Målet med prosjektet er å lage en interessant, tidsriktig og relevant podkastserie av og for unge med ADHD. Oppdaterte tall fra Ipsos fra mai 2024, som ser på trender og måler bruk på ulike sosiale plattformer, viser en økende trend i antall unge mellom 18-29 år som lytter til podkast. I alderen 18-25 år, lytter 1 av 5 fast på podkast. I alderen 18-29 lytter de til podkast minst en gang om dagen. De fastslår også at det er en økende trend i denne aldersgruppen, og at den øker fra år til år. Podkastene vi skaper er dagsaktuelle, men vil ogsåde være aktuelle i flere år fremover. Serien vil inkludere tilhørende kortfilmer som deles på våre Instagram-, Facebook- og TikTok-kanaler. «U(t)rolig 2» vil ha en strukturert tilnærming til temaet overganger. Fokus vil være håndtering av utfordringer de unge lytterne selv har ønsket innen temaet, eller ønsker å dele selvopplevde erfaringer fra.

Antall deltakere

5

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Målet med prosjektet er å lage en interessant, tidsriktig og relevant podkastserie av og for unge med ADHD. Oppdaterte tall fra Ipsos fra mai 2024, som ser på trender og måler bruk på ulike SoMe-plattformer, viser en økende trend hos antall unge mellom 18-29 år som lytter til podkast. I alderen 18-25 år, lytter 1 av 5 fast på podkast, i alderen 18-29 minst én gang om dagen. De fastslår også en økende trend i sistnevnte aldersgruppe. Podkastene vi spiller inn er dagsaktuelle, og treffer på et sosialt medium de unge er på, og vil også være aktuelle i årene som kommer. Basert på tilbakemeldinger fra ungdommene vil sesong 2 være mer spisset inn mot temaet overganger. Podkastserien og kortfilmene vil øke bevisstheten og forståelsen rundt ADHD blant ungdom. Dette kan føre til bedre selvinnsikt og aksept, som igjen kan forbedre deres mentale helse og livskvalitet. Ved å dele innholdet i sosiale medier, når vi også ut til en bredere publikum som kan få økt forståelse og innsikt for utfordringene unge med ADHD møter. Podkasten og filmene kan også fungere som en ressurs for foreldre og pårørende, som kan få bedre innsikt i hvordan de kan støtte sine ungdommer. Gjennom informativt og relatert innhold kan vi bidra til å redusere stigma, skam og utenforskap knyttet til ADHD. Dette kan skape et mer inkluderende samfunn der unge med ADHD føler seg verdsatt, akseptert og forstått. Ved å analysere lytter- og seertall, samt interaksjonsdata fra sosiale medier, kan vi måle effekten av vårt innhold og justere deretter. Basert på tilbakemeldingene fra sesong 1, vil vi fortsette å utvikle og utvide podkasten og kortfilmene for å dekke flere relevante temaer og nå ut til enda flere i målgruppen.

Plan for gjennomføring

Brukermedvirkning: I hele prosjektperioden vil tre ungdommer fra ADHD Norge Ung delta aktivt. De vil bidra med viktige perspektiver og vinklinger på temaer som er relevante for dem. Prosjektleder: Mette Mebostad har ansvar for å sikre at podkasten blir ADHD-vennlig i alle faser – fra forberedelser og produksjon til uttrykk. Mette vil delta i innspillingen, rekruttere deltakere, forberede dem og stå for rapporteringen. Lucie G.C.: Deltar på prosjektmøter og følger opp ungdommene ved behov gjennom samtaler. Nina Holmen: Deltar på prosjektmøter og gir innspill på det faglige innholdet. Therese D.: Ansvarlig for design og formidling. Hun vil også delta i innspillingen og dokumentere produksjonen internt. Produksjon: Egmont People har ansvar for produksjon, klipping/redigering og musikk. Ungdommenes rolle: De ungdommene som skal intervjues, vil være involvert i hele prosessen, fra første møte til evaluering. Sammen med ADHD Norge skal de bestemme tema, form, innhold og metodikk for podkasten. Fremdrifsplan Oppstartsmøte og rekruttering av ungdom : 1.09.2024 – 15.09.2024, Ansvarlig: Mette (ADHD Norge) Prep/manus/stolper: 15.09.2024 – 01.10.24 Ansvarlig: Mette og Therese (ADHD Norge) og programleder Jonas Lihaug (Egmont people) Innspilling podkaststudio Egmont: 01.10.2024 – 01.11.2024 Ansvarlig: Mette (ADHD Norge) og programleder Jonas Lihaug (Egmont people) Klipp/redigering: 01.11.24 – 01.12.24 Ansvarlig: Egmont People Lansering og SoMe kampanje: 15.01.25 Ansvarlig: Therese (ADHD Norge) Evaluering/rapportering: 1.03.2025-01.04.2024 Ansvarlig: Mette (ADHD Norge)

Prosjektleder

Mette Mebostad

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
U(t)rolig 2
Organisasjon
ADHD Norge
Beløp Bevilget
2024: kr 300 000, 2025: kr 100 000
Startdato
01.09.2024
Sluttdato
01.04.2025
Status
Under gjennomføring