Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Mange vet i dag hva det innebærer å ha dysleksi. Dyskalkuli er mye mindre kjent selv om at det omtrent er like mange som har disse to diagnosene (ca 500.000 i Norge). Mange barn og unge blir hindret i å nå sine mål fordi det blir store hinder på veien til en utdannelse. Vi ønsker å nå ut med kunnskap om dette, både til barn og unge men også til foresatte og ansatte ved skoler og barnehager. Ved å lage en sterk fortelling om ei glad jente, bygger vi ned fordommer mot dyskalkuli samtidig som vi kan tenne et håp hos de som ser filmen.
Målsetting for prosjektet
Prosjektet ønsker å gi de med dyskalkuli mestringsstrategier, skape mot og optimisme til ungdommene, bygge ned fordommer mot diagnosen ved å la ungdommer generelt få et innblikk i hvordan det faktisk er å leve med, samt å bidra til at de med dyskalkuli får hjelp tidlig.
Målgruppe
Målgruppen er mennesker som har dyskalkuli og særlig gruppen barn og unge.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
30000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
”Maren og tallene” er en dokumentarfilm på ca 15 minutter. Vi ønsker å kombinere dokumentarfilmspråket med enkle animasjoner på en måte som gir begge elementene ny mening. I tillegg vil vi bruke Marens egne refleksjoner knyttet til de ulike utfordringene hun møter og hennes ønske om å få andre til å forstå hvordan hun opplever verden. Fremgangsmåten vi planlegger å bruke er at vi først filmer Maren i ulike situasjoner hvor hun opplever utfordringer knyttet til sin manglende tallforståelse. Vi bruker et dokumentarisk fortellerspråk og prøver å fange situasjonene på en mest mulig realistisk måte. Dagligdagse hendelser hvor vi følger Maren på skolen, på bussen, på shopping, på trening i svømmehallen, etc. I etterkant vil vi få Maren til å uttrykke hva som foregikk i de enkelte situasjonene og videre vil la Maren møte en animatør som skal prøve å visualisere hva Maren ser for seg når hun møter tallene. Det hele ender ut i en presentasjon for klassen hennes og prøver å få forklart hvordan hun opplever at det er å leve med dyskalkuli.
Fremdriftsplan for prosjektet
Forarbeid/plan januar 2017 – februar 2017 Opptak april – juli 2017 Etterarbeid / klipp august – september 2017 Visningsarenaer Internasjonale og nasjonale filmfestivaler 2017/18 Barnefilmfestivalen 2018 Kortfilmfestivalen Grimstad 2018 Kulturelle skolesekken 2017/18 Kringkasting Aftenposten TV / NRK 2017/18
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Vi ønsket at filmen skal være et virkemiddel for å skape oppmerksomhet og kunnskap om fenomenet dyskalkuli. Ved å bli kjent med Maren og hennes utfordringer, ønsker vi at flere skal bli oppmerksom på at de kan få hjelp og støtte i forhold til sine egne utfordringer i forhold til matte og tallrelaterte begreper. Ved å øke kunnskapen om dyskalkuli, vil de som har denne diagnosen oppleve mindre belastning i forhold til å forholde seg til fordommer og uvitenhet. Selv om Marens situasjon er spesiell, tror vi at mange kan relatere seg til hennes frykt for å være annerledes og hennes mange mestringsstrategier i hverdagen. Målgruppene er de som arbeider med barn og unge ved skole og barnehager, de som har ansvar for oppfølging av andres og egne barn, samt barn og unge som selv har denne diagnosen.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Effektmålene vil vi kunne formidle om ca et år, da har vi fått resultater av de stedene hvor filmene skal brukes. Dette vil evalueres hos Dysleksi Norge.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
0
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektet «Mads og tallene» startet egentlig som prosjektet «Maren og tallene» som tok utgangspunkt i historien til 13 år gamle Maren i Kristiansand som har en ekstremt kraftig grad av dyskalkuli. Maren var på dette tidspunktet svært motivert for å bidra i et slikt prosjekt. Sammen med hennes familie ble det gjort en vurdering på at det å lage film om dyskalkuli ville være en positiv faktor i Marens liv. Vi var da godt i gang med filmingen sammen med Maren. I løpet av 2017/18 endret situasjonen seg for Maren. Fra å ha vært et lystbetont prosjekt som hun gledet seg til, ble nå filmprosjektet noe hun absolutt ikke kunne tenke seg å være med i. Mads var allerede en del av prosjektet med Maren. Mads var allerede i gang med å lage skisser og tenke på hvordan animasjonene kunne løses. Siden Mads også hadde hatt en oppvekst preget av dyskalkuli, ble det naturlig å vri prosjektet over på hans historie da Maren falt ut. I samråd med Dysleksi Norge tok vi i 2017 denne avgjørelsen og gikk i gang med prosjektet «Mads og tallene». FIlmen er en stilistisk framstilling av hans historie hvor vi også bruker animasjon for å få fram hvordan han forholder seg til tall.
Resultater og resultatvurdering
Filmen om Mads er blitt en personlig og engasjerende historie om en oppvekst med dyskalkuli. Filmen gir et ærlig bilde av både nedturer og oppturer. Det at han er animatør og kan uttrykke hvordan han opplever det med tall, gir filmen et personlig preg. Filmen vil ha en lang levetid og planene videre vil vi realisere med andre midler når prosjektet med Extrastiftelsen nå er ferdig.
Oppsummering og videre planer
Filmen vises på Dysleksi Norges nettside. Filmen skal brukes i Dysleksi Norges sosiale medier, omtale i medlemsbladet, presentert for lokallag slik at de kan vise denne på f.eks. medlemskvelder, kortversjoner brukes i foredrag om dyskalkuli. Den kulturelle skolesekken og skoleverket er en vesentlig arena. Et undervisningsopplegg vil følge filmen. Her tilbyr vi at filmens regissør, animatøren, eller andre ressurspersoner følger filmen. Mads, hovedperson i filmen, har siden høsten 2018 deltatt på over 10 arr over hele landet om dyskalkuli, det vil forsette i enda større grad framover