Rettighetsinformasjon til foreldre

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

I 2016 var saker om oppvekst og utdanning et av de områdene Rettighetssenteret fikk flest saker om. Mange har spørsmål knyttet til det å skolestart for funksjonshemmede og kronisk syke elever. Hva bør man tenke på? Hvilke rettigheter har barnet? Foreldre forteller at de møter manglende forståelse for barnets behov hos skolen, og at skolen mangler kunnskap om hvilke regler som gjelder. Mange foreldre er i en krevende situasjon og skal få hverdagen til å gå rundt samtidig som de skal søke etter informasjon. Vi mener det er et udekket informasjonsbehov på dette området.

Målsetting for prosjektet

Målsettingen for prosjektet er først og fremst å gi forelde til funksjonshemmede barn informasjon om rettigheter knyttet til skolestart og skolegang samlet på ett sted. Målet er at flere elever skal få oppfylt de rettighetene de faktisk har, og får en smidig og god skolestart og skolehverdag.

Målgruppe

Funksjonshemmede og kronisk syke barn og foreldrene. Også hjelpe- og støtteapparatet rundt vil ha nytte av brosjyren, f.eks. skoleledelse, lærere og sosionomer.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

15000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Prosjekteier er FFO og prosjektleder vil være ansatt i FFO. Rettighetssenteret vil ha koordineringsansvar. Prosjektgjennomfører/forfatter søkes fortrinnsvis eksternt. Prosjektet bør fortrinnsvis gjennomføres av en person med god kjennskap til opplæringsloven og de praktiske problemstillingene foreldre møter. Innholdet i brosjyren vil utarbeides med bakgrunn i problemstillinger som ofte kommer inn til Rettighetssenteret og i tett dialog med FFOs Rettighetssenter. Vi vil også innhente innspill til innhold fra FFOs medlemsorganisasjoner, eventuelt fra andre som ønsker å bidra. For å sikre at brosjyren har et format som gjør den lett tilgjengelig, vil kommunikasjonsavdelingen i FFO involveres. Rettighetsinformasjonen skal være lett tilgjengelig. Vi ønsker å utgi både en trykt brosjyre (mer enn 100 eksemplarer) og en elektronisk versjon. Vi ønsker blant annet å formidle informasjonen gjennom FFOs organisasjoner. Den elektroniske versjonen kan legges ut på organisasjonenes nettsider og Facebooksider. Vi ønsker også å sende den elektroniske versjonen til alle landets kommuner i håp om at de vil kunne distribuere denne videre.

Fremdriftsplan for prosjektet

15.11.17- 01.0218: Innhente problemstilling og koble medlemsorganisasjoner på, slik at innspill til innholdet er klart innen 1. februar. Inngå avtale med forfatter. 01.02.18 – 30.04.18: Skrive og utarbeide innhold Møte med referansegruppe Mai 2018: Lay out og trykk Juni 2018: Distribusjon av trykt og elektronisk versjon brosjyren Etter endt prosjektperiode: Oppdatere ved behov for egen kostnad Distribuere elektronisk versjon

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Målsetting i prosjektet var å gi foreldre til funksjonshemmede barn lett tilgjengelig informasjon om rettigheter knyttet til skolestart samlet på ett sted. målgruppen var foreldre med barn med funksjonshemning. Målet er at flere elever skal få oppfylt de rettigheter de faktisk har. Foreldre forteller til FFOs Rettighetssenter at de møter manglende forståelse for barnets behov hos skolen, og at skolen mangler kunnskap om hvilke regler som gjelder og hvilke plikter skolen har. Foreldre føler at de står alene. De trenger informasjon om hvor de kan henvende seg, og de har behov for å ha skriftlig informasjon å vise til i møtet med skolen.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Vårt effektmål var at flere elever skal få oppfylt de rettighetene de faktisk har, og får en smidig og god skolestart og skolehverdag. Dette er det på kort sikt vanskelig å måle. Vi fortsetter derfor å spre rettighetsinformasjonen gjennom FFOs medlemsorganisasjoner og fylkeslag. Vi mener at dette er en god måte å sikre at informasjon kommer til de som trenger den. Heftet ligger synlig tilgjengelig på Rettighetssenterets nettside. Det ble også lansert under Arendalsuka. Vi vil ikke kunne forvente en nedgang i antall henvendelser på skoleområdet til Rettighetssenteret, da en slik brosjyre tvert imot vil kunne generere flere henvendelser ved at foreldre gjennom brosjyren/heftet får vite om oss og trenger å diskutere problemstillinger de opplever.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

120000

Prosjektgjennomføring/Metode

Vi tok utgangspunkt i problemstillinger som vi ofte har mottatt på Rettighetssenteret. FFOs medlemsorganisasjoner fikk mulighet til å komme med innspill, og det var det flere som gjorde. Forfatter av heftet er en tidligere ansatt på Rettighetssenteret med god kompetanse på feltet. Heftet ble i tillegg gjennomgått av juristene/prosjektleder på Rettighetssenteret. FFOs kommunikasjonsavdeling ble også koblet på for å gjøre heftet mer leservennlig. I tillegg til den trykte utgaven, er heftet også tilgjengelig på Rettighetssenterets nettside: https://www.ffo.no/rettighetssenteret/skolestart/. Heftet er også formidlet til medlemsorganisasjoner, FFOs fylkeslag og på sosiale medier (herunder bl.a. Facebook og Instagram). Heftet kan også bestilles av enkeltpersoner.

Resultater og resultatvurdering

Prosjektet er forebyggende, og derfor vil det være vanskelig å måle om flere elever får oppfylt sine lovfestede rettigheter i praksis.

Oppsummering og videre planer

I FFO er skolepolitikk alltid et prioritert område. Heftet kan brukes interessepolitisk, overfor FFOs fylkeslag og medlemsorganisasjoner (84). Heftet har på nytt blitt promotert ved skolestart i 2019. Det forventes at forslag til ny opplæringslov vil foreligge i slutten av 2019. Da må vi se på om det er et behov for å gjøre endringer i heftet.

Prosjektleder

Live Kroknes Berg

Detaljer
Program
Helse høst (2017)
Prosjektnavn
Rettighetsinformasjon til foreldre
Organisasjon
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
Beløp Bevilget
2018: kr 182 000
Startdato
01.01.2018
Sluttdato
30.06.2019
Status
Avsluttet