Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Kommunalsjef for oppvekst i Askøy kommune kontaktet styret i Røde Kors Askøy om en ide om et nytt prosjekt som Askøy kommune vil sette i gang på Barne og Ungdomskolene i kommunen. 17 oktober 2016 skrev Askøy Kommune sammen med frivilligheten under en kontrakt om partnerskap mot mobbing. Besteforeldre i skolen er et tiltak for å skape en mobbefri oppvekt for barna i Askøy Kommune. Røde Kors Askøy har de siste 12 årene samarbeider med kommunen om leksehjelpen, så kommunen ser da på oss som en naturlig partner for å drifte Besteforeldre i skolen.
Målsetting for prosjektet
Øke voksentettheten i friminuttene,trygge skolehverdagen for barna, forebygge og redusere mobbing på skolen, bidra til en positiv skolehverdag
Målgruppe
Barn og ungdom i grunnskolealder i Askøy Kommune.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
2000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Frivillige resurspersoner er tilstede på de ulike skolene. Den enkelte skole og Askøy Røde Kors vil lage en avtale om hvor og når en kan utnytte de frivillige resursene på en best mulig måte, det er skolene som vet hvor behovet er størst. En ansatt koordinator hos Askøy Røde Kors vil rekruttere frivillige, intervjue, kurse og følge opp de frivillige. Den ansatte har også faste møtepunkter med de ulike skolene. En vil ha 3-4 frivillige på hver skole, de frivillige skal alltid opptre som en gruppe eller i par slik at ikke er alene med barna.
Fremdriftsplan for prosjektet
Vi ønsker å starte med to skoler høsten 2018. Videre ønsker vi å utvide til 4 skoler til i 2019, og ytterlige 2 skoler i 2020. Den enkelte skole og Askøy Røde Kors vil lage en avtale om hvor og når en kan utnytte de frivillige resursene på en best mulig måte. En ansatt koordinator hos Askøy Røde Kors vil rekruttere, intervjue, kurse og følge opp de frivillige.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Frafallet i skolen er en av de største samfunnsutfordringene vi står overfor i Norge, og vi vet at mange barn og unge sliter med både konsentrasjonsvansker, tilpasningsvansker, ensomhet og andre psykiske plager helt ned på småtrinnet. For mange er mobbing en stor utfordring. Vi vet at det kan det være en sammenheng mellom mobbing og svake karakterer, samt en fare for manglende sosial integrasjon og generelt dårligere levekår. Vi ønsker trygge fellesskap og gode levekår og opplevelser for alle som bor her. Den overordnede målsettingen til prosjektet er at alle elever skal få mulighet til å få en god og trygg skolehverdag, samt at det skal virke som en forebyggende faktor mot mobbing og sosial ekskludering. Et langsiktig mål for prosjektet er å forebygge helsemessige og psykososiale problemer hos barn og unge. Besteforeldre i skolen vil være et tilbud til elever på barne- og ungdomsskolene i Askøy Kommune. 80% av elevene vil være i aldersgruppen 6-12 år.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
På grunn av vannkrise og koronapandemi, har vi dessverre ikke oppnådd alle de effektmål vi satte oss.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
150
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektet var planlagt startet opp med aktivitet på to skoler høsten 2018, for så å utvide med flere hvert semester. Koordinator ansatt september 2018. 6-7 frivillige ble rekruttert ganske raskt. Møter med skoleledelsen i kommunene ga oss en pekepinn og oversikt over hvor behovet for oss var størst. Kleppe Skole Vinter2018/vår 2019. Follese Skole startet vår 2019. Florvåg Skole: Undertegnet samarbeidsavtale, men jobbet med å få på plass nok frivillige. Kleppestø skole, Hadde frivillige, skulle starte opp høst 2019. Juni 2019: Askøy rammet av en større vannskandale. Dette førte til sykdom blant flere tusen og kokevarsel, som igjen førte til at vi ikke kunne komme på skolene, eller ikke fikk komme. Mars 2020 Coronapandemi: Askøy kommune fulgte nasjonale retningslinjer, og stengte både barnehager og skoler i kommunen fra 12 mars. Det ble hjemmeskole i lang tid, og hver gang man så en mulighet for å komme i gang igjen, var det nye tilfeller.
Resultater og resultatvurdering
Forutsetningen for å lykkes i dette prosjektet er ressurser i form av økonomi, frivillige og samarbeid med Askøy Kommune. De frivillige uttrykte fornøydhet med både hvordan de ble rekruttert, men også hvordan de ble fulgt opp da de ikke kunne få komme på skolene. De uttrykte derimot frustrasjon over at de ikke kunne eller fikk lov og delta i aktiviteten som ønsket under stengte perioder. De frivillige fungerte godt i sin rolle, og påpekte at de hadde glede og utbytte selv av å være med på aktiviteten. Det å være tett på barn og ungdom ga dem både glede og mening. For noen av elevene var det deres eneste kontakt med mennesker i den generasjonen. Både skole og elever savnet de frivillige når de ikke fikk komme. Slik kan man nok anta at deres livskvalitet økte, for både frivillige og barn Likevel ser vi at den største utfordringen vi har hatt, er uten tvil vannkrise og koronapandemi, da vi ikke kunne komme og gjennomføre den aktiviteten vi hadde ønske om.
Oppsummering og videre planer
Vi har til tross for motgang og utfordringer med vannkrise og pandemi, stor tro på prosjektet, og ser et behov. Dette er også tilbakemeldingene vi har fått når vi presenterer prosjektet og aktiviteten, være seg i kommunen, hos politikere, frivillige eller andre Røde Kors avdelinger. Vi har i mange år hatt en samarbeidsavtale med Askøy kommune om leksehjelp. Vi jobber nå med å få på plass en ny samarbeidsavtale med Askøy Kommune der Besteforeldre i skolen blir tatt inn i den eksisterende samarbeidsavtalen. På denne måten kan vi likevel få til en satsning på Besteforeldre i skolen.