Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Denne dokumentarfilmen har som mål å portrettere to brødre med veldig spesiell hverdag. Formålet er å vise hvordan det er å leve med en alvorlig sykdom og funksjonshemning, både for guttene og de pårørende rundt, og hvordan det fortsatt er mulig å oppnå store drømmer. Vi vil øke forståelsen og kunnskapen hos målgruppen, som er den brede aldersgruppen 12 til 60 år. Filmen vil også belyse nettmobbing og gi større bevissthet rundt dette økende samfunnsproblemet. Gjennom brukerundersøkelser vil vi måle effekten av filmen, hvor vi vil forsøke å finne ut hvor mange som har lært noe av filmen.
Målsetting for prosjektet
Vi vil at flere skal kjenne til Duchenne og at flere skal vite hva det innebærer å leve med en funksjonshemming, både for Daniel og Simen og for de pårørende rundt dem. Vi vil også at flere skal vite om konsekvensene av netthets, både blant unge, men også blant foreldrene som har mye av ansvaret.
Målgruppe
12 – 60 år. Filmen vil favne bredt og vil være interessant for hele familien. Barn under tolv år vil også kunne se filmen sammen med foreldre eller i skolen.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
1000000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Filmen produseres av Hulias Film AS, ledet av regissør Christer Sev. Vi har filmet siden sommeren 2016 og har allerede mange verdigfulle opptak som viser utviklingen til de medvirkende over lengre tid. Vi vil fortsette med opptak frem til sommeren 2018, før etterabeidet begynner. Lansering av filmen på NRK vil bli på nyåret 2019, og deretter skal filmen forhåpentligvis vises på festivaler og i skolen gjennom Den kulturelle skolesekken. Vi kommer til å nå til mange med denne filmen og vil jobbe for å skape debatt gjennom synliggjøring på nett, i skolen og i media. Gjennom undersøkelser blant seerne vil vi måle effekten av dokumentaren. FFO bidrar med veiledning underveis i produksjonen, i forbindelse med støttesøknader og for å få filmen ut til flest mulig etter produksjonen. Etter ferdigstilling av filmen vil vi også jobbe for å vise filmen i utlandet, gjennom de andre nordiske TV-kanalene og på festivaler verden over.
Fremdriftsplan for prosjektet
Vi kommer til å fortsette med opptak frem til sommeren. Klipp, lyddesign, fargekorreksjon og annen ferdigstilling vil skje fra august og frem til desember. Lansering hos NRK er satt til februar 2019. Deretter skal filmen sendes til mange forskjellige festivaler i inn- og utland og vi skal jobbe for å få filmen inn i Den kulturelle skolesekken. Vi starter med markedsføring av filmen fra november og kommer til å holde på godt inn i 2019.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Bakgrunn: Dokumentarfilmen «Daniel Simen» handler om to brødre med store drømmer, men minst like store utfordringer. De har den sjeldne sykdommen Duchennes muskeldystrofi og må daglig håndtere et sykdomsbilde som stadig forverrer seg. Men det hindrer dem ikke fra å bygge opp en stor Youtube-kanal der de blant annet kjemper mot nettmobbing, noe de selv har opplevd mye av. Filmen følger brødrene og deres pårørende tett, og vil øke kunnskap og bryte ned fordommer rundt det å ha en funksjonshemming, samt virke forebyggende mot netthets – et stadig økende samfunnsproblem. Filmen har visningsavtale med NRK. Målgruppe 12 – 60 år. Filmen vil favne bredt og vil være interessant for hele familien. Barn under tolv år vil også kunne se filmen sammen med foreldre eller i skolen. Målsetting Vi vil at flere skal kjenne til Duchenne og at flere skal vite hva det innebærer å leve med en funksjonshemming, både for Daniel og Simen og for de pårørende rundt dem.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Et av det viktigste målene er at filmen ble vist på NRK 1 i beste sendetid. Den er også sendt som reprise og den ligger i nettspilleren. Filmen er også vist på Den Norske Dokumentarfilmfestivalen og skal vises på Nordic Docs. Filmen er også nominert til «Gullruten» 2019. Flere lokale medieoppslag. Filmens temaer som netthets, det å leve med funksjonshemming og spesielt Duchenne har blitt bekjentgjort for en stor mottakergruppe. Filmen har bevisstgjort netthets og har skapt en preventiv holdning mot dette både hos ungdom og foreldre. Flere skoler bruker filmen i undervisning.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
500000
Prosjektgjennomføring/Metode
Hulias Film AS har fulgt Daniel og Simen tett gjennom 2 år. Siste halvår ble brukt til klipping og etterarbeid. Det er ca 80 timers filmopptak som er blitt til 58 min. ferdig film. Det har vært en filmprosess for å dokumentere til to gutter som lever med store utfordringer i hverdagen. Markedsføring og lansering ble jobbet grundig med gjennom bl.a. sosiale medier. Guttene har vært gode ambassadører for prosjektet gjennom sin deltakelse og sosiale medier.
Resultater og resultatvurdering
Filmen har blitt vist på NRK 1 i beste sendetid i tillegg til reprise og på internett. Vi har anslått seertall til 500.000 på bakgrunn av NRK1s målinger som viste 214000 på første visning. Reprisen og nettvisning samt skolevisninger kommer i tillegg. Netthets og det å leve med funksjonshemming er satt på dagsorden. Vi har oppnådd å få filmen inn i skolen.
Oppsummering og videre planer
Filmens målsetting er oppnådd og vi går videre med å vise den til enda flere både innenlands og utenlands. Filmen er påmeldt til flere filmfestivaler i Norge og utlandet, og vi jobber med å lansere den på utenlandske tv-kanaler. Vi er stolte over at filmen er nominert til «Gullruten» 2019 og vi håper at nominasjon får høyere seertall. Filmen kan brukes som dokumentar mot nettshets i lang tid fremover, da dette er et stadig økende problem i vårt samfunn.