Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Da regissør Guro Bjerk begynte å undervise i film på skoler i Nord-Norge innså hun at skolesystemet ikke hadde endret seg nok siden hun selv var elev. i 2007 bestemte hun seg for å dokumentere en klasse fra 1.-10. for å se på egenhånd hvordan skolen tar vare på elevene. Det hun så overrasket henne. Hovedkarakteren, Morten, er diagnosert med ADD, og representer noe av de utfordringene det norske skolesystemet har. Prosjektet resulterer i en 90 minutter land dokumentar og en 3×45 minutter serie for TV2. Vårt mål er å skape mye debatt i Norge omkring det viktigste vi har: Barna våre.
Målsetting for prosjektet
Vår kunstneriske visjon er å gi et kompromissløst, ærlig og oppriktig bilde av modningen i løpet av ti år på grunnskolen. Vår politiske ambisjon er å bidra til å belyse sider av oppvekst i skolesystemet i Norge vi kanskje ikke vanligvis har så god innsikt i, og skape en diskusjon om endring.
Målgruppe
Skoleledere, pedagoger, politikere, departementer, beslutningstagere på nasjonalt, regionalt og kommunalt nivå. Foresatte med barn i grunnskolen.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
500000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Det vi skal gjøre i prosjektet er: – Planlegge en outreach-turne i Norge, med mål om å skape relevante debatter samt spre informasjon om tema relatert til filmen. – Utarbeide materiell som grunnlag for ettersnakk, diskusjon og debatt, samt materiell for opplysning om tema ADHD-Norge ønsker å spre kunnskap omkring. – Gjennomføre en outreach-turne over hele Norge ved hjelp av ADHD-Norge sine lokallag og i samarbeid med utdanningsforbundet.
Fremdriftsplan for prosjektet
Oktober-November: – Ferdigstilling av filmen (fullfinansiert og ikke del av denne søknaden) Desember: – Svar fra Extrastiftelsen Januar: – Planlegging av outreach og distribusjon – Utarbeidelse av materiell – Visning Tromsø Filmfestival – Visning TV2 Februar: – Oppstart outreach-arbeid i Finnmark Mars: – Outreach-arbeid i Nordland og Trøndelag April: – Outreach-arbeid på Vestlandet Mai: – Outreach-arbeid på Østlandet
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Dette er en observerende dokumentar hvor vi følger Morten og hans klassekamerater ved Seida skole fra første til tiende klasse, og viser hvordan det er å vokse opp på en norsk bygdeskole på godt og vondt gjennom 10 år. Vår kunstneriske visjon var å gi et kompromissløst, ærlig og oppriktig bilde av modningen i løpet av ti år på grunnskolen. Vår politiske ambisjon var å bidra til å belyse sider av oppvekst i skolesystemet i Norge vi kanskje ikke vanligvis har så god innsikt i, og skape en diskusjon om endring. Vi søkte støtte fra Extrastiftelsen for å finansiere en outreach-turné i forbindelse med lanseringen av filmen, der målet var å skape debatter over hele Norge om hvordan vi kan skape et bedre skolesystem for våre barn. Målgruppe var skoleledere, pedagoger, politikere, departementer, beslutningstagere på nasjonalt, regionalt og kommunalt nivå og foresatte med barn i grunnskolen.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Skolesystemet er i konstant endring, og det er vanskelig å si hvor mye påvirkning vår film hadde på denne prosessen. Men vi tror oppriktig at vi har åpnet øynene til mange for enkelte forhold i den norske skolen som kan bli bedre. Dette er en oppsummering av hva vi gjorde: – Vi hadde over 20 spesialvisninger på Sørlandet, langs Vestlandet, Trøndelag, Troms og Finnmark i løpet av 2019 og 2020 der representanter fra ADHD Norge var tilstede ved flere og holdt innlegg. Her møtte vi personer fra alle målgruppene våre. Estimerer et totalt antall publikum på i underkant av 1000 personer. – Filmen ble vist på to av Norges største filmfestivaler: NordicDoc i Fredrikstad og Haugesund Filmfestival. – Serie-versjonen ble vist på TV2 i august 2019 med et gjennomsnitt på rett over 200.000 seere per episode. – Klipp fra filmen ble vist på TV2-nyhetene og brukt som oppspill til en diskusjon med utdanningsminister Torbjørn Røe Isaksen – Spesialvisning sammen med ADHD Norge på litteraturhuset i Oslo.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
600000
Prosjektgjennomføring/Metode
1. april 2019 hadde vi første visning av filmen sammen med Utdanningsforbundet i Sør-Trøndelag som inviterte sine medlemmer til den største salen på Trondheim kino. Se et filmklipp her: vimeo.com/329111375/0725609bf0 Neste visning var NordicDocs i mai i Fredrikstad, som ble starten på en lengre turné der regissør Guro og hovedkarakter Morten reiste rundt og viste filmen og holdt foredrag. Dette startet i Ålesund før de kjørte nordover via blant annet Orkanger og Ørland. Etter ferien var det visning på Haugesund filmfestival i august, der vi gjennomførte en spesialvisning og diskusjon med studenter ved lærerutdannelsen der. Samme uke ble serie-versjonen vist på TV2. Både vi og TV2 er svært fornøyd med responsen med over 200000 seere per episode, et veldig bra tall for lineær TV i dag. I september arrangerte ADHD en spesialvisning av filmen på Litteraturhuset i Oslo med diskusjon i etterkant. Denne visningen skape mye interesse for prosjektet og det var mange foreninger over hele landet som ønsket å vise for sine medlemmer. Høsten 2019 og tidlig vinter 2020 hadde vi visninger i Troms og Finnmark før Corona kom og stoppet videre lansering.
Resultater og resultatvurdering
Skolesystemet er i konstant endring, og det er vanskelig å si hvor mye påvirkning vår film hadde på denne prosessen. Men vi tror oppriktig at vi har åpnet øynene til mange for enkelte forhold i den norske skolen som kan bli bedre. Dette er en oppsummering av hva vi gjorde: – Vi hadde over 20 spesialvisninger på Sørlandet, langs Vestlandet, Trøndelag, Troms og Finnmark i løpet av 2019 og 2020 der representanter fra ADHD Norge var tilstede ved flere og holdt innlegg. Her møtte vi personer fra alle målgruppene våre. Estimerer et totalt antall publikum på i underkant av 1000 personer. – Filmen ble vist på to av Norges største filmfestivaler: NordicDoc i Fredrikstad og Haugesund Filmfestival. – Serie-versjonen ble vist på TV2 i august 2019 med et gjennomsnitt på rett over 200.000 seere per episode. – Klipp fra filmen ble vist på TV2-nyhetene og brukt som oppspill til en diskusjon med utdanningsminister Torbjørn Røe Isaksen – Spesialvisning sammen med ADHD Norge på litteraturhuset i Oslo.
Oppsummering og videre planer
Vårt ultimate mål for prosjektet var en stortingsdiskusjon med utgangspunkt i filmen vår. Det skjedde ikke, men vi fikk en minister til å diskutere filmen på nasjonal TV, og det er ganske nære! Vi er veldig fornøyd med å ha nådd ut til så mange personer over hele landet. Videre plan er å forsøke å få prosjektet ut internasjonal, men med covid-situasjonen er det vanskelig å si hva vi kan få til. Morten droppet ut fra videregående skole og har forsøkt seg på flere ulike yrker. Men nå har han begynt på skolen igjen innen havbruk som han interesserer seg for. Kanskje vi må lage en oppfølger-film?