Mobile norsktrenere

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Norsktrening ble startet i Oslo Røde Kors i 2012 og aktiviteten er i dag på fem lokasjoner syv dager i uka, i tett samarbeid med Deichmanske bibliotek i flere bydeler. Vi opplever et stort behov for norsktrening på mange av våremøteplasser, og hos samarbeidsparter. Ikke alle deltakere som har behov for språktrening kan dra nytte av lokaler der aktiviteten allerede foregår. Vi tror det er nytenkende og verdifullt dersom tilgjengeligheten av norsktrenere økes. Fleksibilitet er nøkkelord her, noe som vil gjøre aktiviteten mer tilgjengelig.

Målsetting for prosjektet

Målsetting for prosjektet er å kurse frivillige norsktrenere innen Røde Kors. Aktiviteten Norsktrening skal kunne være tilgjengelig for aktiviteter i Oslo Røde Kors der deltakere har behov for muntlig norsktrening. Vi opplever et stort behov for norsktrening i mange av våre Røde Kors møteplasser.

Målgruppe

Alle migranter som definerer eget behov for norsktrening og som føler seg ikke inkludert i samfunnet på grunn av manglende språkferdigheter.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

500

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Prosjektet er tenkt som en ny metode innenfor en allerede eksisterende aktivitet. De frivillige vil få den obligatoriske opplæringen som Røde Kors tilbyr sine frivillige. Men fordi de er løsrevet fra de faste lokaler vil de få egen oppfølging. De mobile norsktrenere blir en egen gruppe med gruppeleder som gjennomfører aktivitet på ulike lokasjoner etter behov. Ansatte og de mobile norsktrenerne går i dialog med bydeler for å kartlegge behov, samt vil være tilstede der behov for språktrening er.

Fremdriftsplan for prosjektet

Januar-februar: Gjennomføre møter med bydeler og andre interne og eksterne aktører. I organisasjonen skal vi rekruttere nye frivillige til å bli mobile norsktrenere. Lage informasjonsmateriell. Februar: Erfaringsutveksling om språktrening. Februar-mai: Kurse mobile norsktrenere. Mars-september: Gjennomføre aktivitet November-desember: evaluering av prosjektet

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Det overordnede målet med prosjektet er økt integrering, da nøkkelen til arbeid og sosial inkludering ligger i språkkunnskaper. De tre målgruppene har vært 1) innvandrere som har behov for mer språktrening, 2) aktiviteter i Røde Kors som ser behov for språktrening, men som ikke har kapasitet til å imøtekomme behovet, og 3) frivillige som ønsker økt fleksibilitet. Bakgrunnen for prosjektet har vært å utrede muligheten for å nå ut til deltakere som av forskjellige årsaker ikke benytter seg av den ordinære norsktreningen til Røde Kors, og for å utrede og legge til rette for en mer fleksibel frivillighet. Dette ble tenkt som en utvikling av en mer effektiv metode for språktrening, som gjennomføres og driftes mer effektivt og i sammenheng med der hvor behovene finner seg.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

På Bjerke bibliotek ble det holdt 10 norsktreningssamlinger fra 7. januar 2020 og frem til 10. mars. Antall deltakere lå rundt 10-12 hver gang, med en topp på 15 deltakere. Disse ble inndelt etter språknivå, og det var vanligvis tre frivillige som holdt norsktreningen i mindre grupper. På Fellesverket på Mortensrud ble det holdt fire norsktreninger med små grupper fra februar 2020 og frem til 10. mars. Anslagsvis 31 frivillige og 41 deltakere utførte 231 samtaler digitalt med 1:1 norsktrening fra april 2020 og frem til desember 2020. På bakgrunn av disse tallene har vi kommet frem til følgende oppnådde måltall: Deltakere: Estimert – 315 besøk Resultat – 266 besøk/samtaler Frivillige: Estimert – 58 Resultat – 45

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

80

Prosjektgjennomføring/Metode

Det ble satt sammen en prosjektgruppe av frivillige og en ansatt, og det ble innledet samarbeid med bydelene Søndre Nordstrand og Gamle Oslo tidlig i prosjektet. Prosjektgruppen hadde også oppstartsmøter med NAV-ansatte hvor samarbeidet og rammene for aktiviteten ble beskrevet, og man fikk tilbakemeldinger om behov i bydelene. NAV hadde ansvar for å informere deltakere om tilbud, finne motiverte deltakere, og formidle kontaktinformasjon til deltakere. Oslo Røde Kors hadde ansvar for å rekruttere frivillige og gi dem nødvendig opplæring, og å koble deltakere og frivillige samt følge dem opp og til slutt avslutte dem. NAV og Oslo Røde Kors hadde sammen ansvar for å evaluere koblingene. Det ble det gjennomført 14 norsktreningssamlinger på Bjerke bibliotek og Fellesverket Mortensrud før vi måtte gå over til 1:1 norsktrening digitalt pga Covid-19. 1:1 norsktrening ble gjennomført ved at deltakere og frivillige ble enige om tidspunkter og digital plattform seg imellom, og innholdet kunne derfor bli tilpasset deltakeres behov. Prosjektgruppen har fungert som kontaktpersoner for de frivillige for å sikre god oppfølging, samt evaluering og utvikling av prosjektet underveis.

Resultater og resultatvurdering

Prosjektet har vist at det er gunstig å ha fleksible former for frivillighet ved siden av de ordinære faste aktivitetene. Frivillige setter pris på å kunne være frivillig hjemmefra og på tidspunkter som passer dem. De setter pris på å bli mer kjent med deltakeren og å kunne følge opp deltakeren i sin språklige progresjon. Deltakere har også satt pris på å kunne være i aktivitet hjemmefra. Deltakere i målgruppen flyktninger med kort botid er ofte personer med forsørgeransvar som syns det er vanskelig å forlate hjemmet på ettermiddagen på grunn av familie. Et digitalt tilbud blir da satt stor pris på, selv om mange også nevner at det er vanskeligere å lære språk digitalt. En spisset rekruttering av deltakere til prosjektet, hos NAV-ansatte som kjenner godt til deltakerne, har vist seg å være veldig vellykket. Gjennom de ansatte har deltakere som ikke har så mange tilbud, som ikke ellers benytter seg av liknende språktilbud av ulike grunner, fått tilbud om et individuelt opplegg.

Oppsummering og videre planer

Både deltakere og frivillige har vært overveldende positive til prosjektet, spesielt den økte fleksibiliteten, at man blir bedre kjent og tryggere på hverandre med tiden, og fordi det har gitt rom for mer personlig tilpasset innhold i møtene ut ifra deltakernes behov. Fra januar 2021 har tilbudet om Mobil Norsktrening blitt videreført under navnet Språkvenn, og blitt en del av det ordinære norsktreningstilbudet til Oslo Røde Kors. Prosjektgruppen har blitt med på overgangen, og små endringer har blitt gjort på bakgrunn av tilbakemeldinger og vurderinger fra deltakere og frivillige.

Prosjektleder

Heidi Lorentzen

Detaljer
Program
Helse høst (2018)
Prosjektnavn
Mobile norsktrenere
Organisasjon
Norges Røde Kors
Beløp Bevilget
2019: kr 450 000
Startdato
31.12.2018
Sluttdato
30.12.2020
Status
Avsluttet