Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Mange nakkeskadde får fysiske og psykiske plager og faller ut av arbeidsliv og skole. Mange søker informasjon, bl a for å kunne ta egne valg og styre over egen rehabiliteringsprosess. Felleskap, noen å snakke med og insitament til å komme i aktivitet kan være meget viktig. Tilpasset informasjon, opplæring, rådgivning og økt sosial støtte trengs for å hindre at nakkeskadde etter undersøkelser og behandling av lege blir avspist med et par timer fysioterapi, stedet for en tilfredsstillende hjemmebasert tilrettelegging og rehabilitering som også ivaretar psykisk helse.
Målsetting for prosjektet
Å utvikle og spre informasjonsfilmer som gir nakkeskadde kunnskap og inspirasjon til å ta grep om egen rehabiliteringsprosess og viser hva de kan gjøre for å få hjelp og for å mestre hverdagen. Å gi pårørende forståelse og kunnskap slik at de kan støtte. Å skape åpenhet om og aksept for nakkeskader.
Målgruppe
Personer som har eller får nakkeskade pga ulykker og deres pårørende. I perioden 2015-2023 er det 21000 nakkeskade og min. 21000 pårørende.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
15000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Dette informasjonsprosjektet vil gi nakkeskadde og pårørende adgang til lettfattelig kunnskap om sentrale problemstillinger mange sliter med, og hva man kan gjøre for å sikre egen rehabilitering. Ettersom nakkeskader ofte fører til vansker med konsentrasjon og oppmerksomhet over tid, vil vi utvikle film og noe lettlest materiell og en informasjonpakke for bruk på lokale informasjonmøter og i likepersonsarbeid. I filmene formidler nakkeskadde sine erfaringer om behov og utfordringer, i tillegg til å vise nyttige og praktiske råd om hvordan man selv kan ta grep om veien videre. En prosjektgruppe setter rammene, styrer prosjektet og kvalitetssikrer sammen med faglige rådgivere og en frivillig arbeidsgruppe. Et kommunikasjonsselskap gjennomfører filmproduksjon og systematisk spredning av informasjonen gjennom våre og andre aktørers nettsteder og sosiale medier (som lenker til prosjektets landingsside.) Informasjonsmateriellet blir gratis tilgjengelig på nett for alle. For å nå ut bredt til alle nakkeskadde og bidra til mer åpenhet gjennomføres en kampanje via egne og samarbeidspartneres informasjonskanaler og sosiale medier. Frivillige i lokallagene arrangerer et lanseringsseminar og presenterer filmene på et fagseminar
Fremdriftsplan for prosjektet
07/20-09/20 Rekruttering til prosjektet, forberedelser og planlegging 09/20-04/21 Utvikling og produksjon av film og skriftlig informasjon. Evalueringer 05/21 Seminar og lansering på landingssiden og på andres nettsteder 10/20-06/21 Etablere samarbeid for bruk og gjennomføre distribusjonsaktiviteter 04/21-12/21 Systematisk spredning gjennom andre kanaler 12/21-06/22 Sammenstilling av bruk, statistikk og resultater til sluttrapport
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Målsetting Filmprosjektet har til hensikt å spre informasjonsfilmer som gir nakkeskadde kunnskap og inspirasjon til å ta grep om egen rehabiliteringsprosess og samtidig vise hva de kan gjøre for å få hjelp og for å mestre hverdagen. Filmene vil bidra til å gi pårørende forståelse og kunnskap, slik at de kan gi støtte og hjelp. Visning av filmene vil skape mer åpenhet og aksept for nakkeskader i samfunnet. Målgruppen Vår målgruppe er alle grupper nakkeskadde barn, unge og voksne. I tillegg fagfolk, behandlere, pårørende og andre. Bakgrunn for prosjektet Årlig blir minst ca 3-4000 nordmenn utsatt for nakkeskader. Det er flere årsaker til slike skader: trafikkulykker, yrkesskader og i forbindelse med fritidsaktiviteter.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
I hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd Fagfolk og nakkeskadde som har evaluert filmene i løpet av arbeidet med filmene frem til sluttprodukt, mener at filmene gir viktig kunnskap. Filmene ble lansert på et seminar i Litteraturhuset i Bergen 23/9-23. De ligger på LFNs hjemmeside/landingsside og på sosiale medier. Det er blitt arbeidet aktivt med spredning til alle helseregionene: Helse Vest, Helse Sør Øst, Helse Midt og Helse Nord, i tillegg til organisasjoner og helsepersonell som når målgruppen. Filmene er spilt av 2500 ganger. Våre budskap (videoinnlegg etc er nådd ut («rekkevidde») 238.000 ganger på sosiale medier m.v. I tillegg har hundretusentals personer sett vår reklamefilm på TV reklamefri dager.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
15000
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjektgjennomføring og metode Det har vært godt samarbeid mellom fagfolk, brukere og aktører som har deltatt i arbeidet med utvikling av filmene. De endelige filmene er blitt et godt verktøy til å bringe frem viktig informasjon. Prosjektgruppen styrte prosjektet innenfor oppsatte rammer. Tema og filmene er kvalitetssikret i godt samarbeid med fagfolkene. Flere representanter fra LFN vurderte filmene. Kommunikasjonsselskapet Bravissimo og representanter fra LFN gjennomførte aktivitetene. Det er produsert 12 informasjonsfilmer (93 min). Prosjektgruppen sammen med fagfolk har valgt fagtekster og kvalitetssikret innholdet i filmene. Spredningsarbeidet med filmene er godt i gang. Vi har møtt stor velvilje til å hjelpe med videre spredning innenfor helseregionene, organisasjoner og politikere. De har spredd videre i sosiale medier, hjemmesider og andre portaler. Lanseringsseminar for første publisering for fagfolk, skadde, pårørende og andre ble holdt i Litteraturhuset i Bergen. Det var full sal (53 personer) og opptaket derfra er blitt sett live eller strømmet etterpå 617 ganger på nett. Publisering av filmene har nådd svært mange fagfolk innen flere fagfelt og nettverk.
Resultater og resultatvurdering
Resultat og resultatvurdering Filmene blir vurdert som svært gode info-filmer og vil være tilgjengelig i mange år fremover. De vil være gode verktøy for våre frivillige på informasjonsmøter og for veiledningsarbeidet våre likepersoner gjør. Ved søk på nett, vil filmene komme opp og gi info om skader, hvilken hjelp som finnes og hvor en kan søke hjelp. Flere har tatt kontakt etter å ha funnet filmene på YouTube. Filmene er evaluert av fagfolk og personer med nakkeskade. Det er kommet mange gode tilbakemeldinger på filmene og filmene er blitt benyttet i medlemsmøter og som diskusjonstema.
Oppsummering og videre planer
Oppsummering og videre planer Filmene har blitt spredd til helseforetak, fagfolk, helsearbeidere, nakkeskadde, pårørende og andre. Slik kan det bli en bedre forståelse av hvilke skader som oppstår etter et nakketraume. Fagfolk og nakkeskadde som har evaluert filmene mener at de gir viktig kunnskap. Vi regner med at filmene vil bli benyttet i flere sammenhenger i årene fremover. Filmene gir også god info om hvor en kan søke hjelp. Vi tror at filmene vil hjelpe til å sette mer fokus på tema og føre til en bedre forståelse og forskning på nakkeskader i fremtiden.