Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Det er fortsatt behov for å tydeliggjøre hva ulike faggrupper kan hjelpe til med, med tanke på alle symptomene parkinson kan føre med seg. Mange vet for eksempel ikke at en logoped kan bidra ved svelgevansker og at en ergoterapeut kan hjelpe med å planlegge dagen mtp energifordeling. Gjennom en undersøkelse støttet av Stiftelsen Dam, så vi at det er mange som ikke benytter seg av faggrupper de kunne hatt nytte av for å få en bedre hverdag. Metoden i prosjektet er inspirert av andre prosjekter støttet av Stiftelsen Dam, der vi når ut med nyttig informasjon gjennom historier med personlig preg.
Målsetting for prosjektet
I dette prosjektet ønsker vi å formidle den brede variasjonen i hva ulike typer fagpersoner kan bidra med for å gjøre hverdagen for personer som lever med parkinson eller som pårørende enklere, gjennom en serie med 40 korte historier. Historiene skal ha personlig preg, men også gi enkle råd.
Målgruppe
Målgruppen vi ønsker å nå med prosjektet er personer som lever med parkinson og deres pårørende. Personene som skal rekrutteres til intervjuer er fagpersoner.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
10000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Det skal gjennomføres 40 intervjuer med ulike fagpersoner, som skal presenteres som korte historier i «jeg-form». De publiseres på Facebook og Instagram. Enkelte intervjuer vil bli gjengitt i medlemsbladet Tema Parkinson. Ettersom Instagram-innlegg har en maksgrense på 2000 tegn inkludert mellomrom, vil hver historie bli kortere enn dette. Selve intervjuene gjøres via Teams eller ved møte, og vil ta ca 20 minutter. Det gjøres et lydopptak etter avtale, som slettes etter at teksten er klar til publisering. Prosjektleder utarbeider forslag til tekst basert på lydopptaket, og intervjuobjektet får anledning til å gjøre endringer i teksten. Hvert intervju vil bli tilpasset personen som intervjues, men alle vil bli spurt om deres motivasjon for å jobbe med parkinson og om hva som er deres beste råd til personer som lever med parkinson eller som pårørende i hverdagen. Prosjektet vil ha «base» på forbundskontoret og/eller over Teams, men intervjuene vil gjøres en-til-en med personer fra hele landet. Vi vil forsøke å inkludere flest mulig faggrupper, samt et variert utvalg med tanke på geografi, alder, bakgrunn, arbeidssted og om de jobber i en by eller i en kommune med store avstander. Se prosjektbeskrivelse for prosjektgruppe mm.
Fremdriftsplan for prosjektet
Januar – Oppstartsmøte, informasjonsutarbeiding. Februar – utsendelse av informasjon og oppstart av intervjuer. Mars-desember – ukentlig publisering av historier. Desember – evalueringsmøte og rapportering.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Korte intervjuer med fagpersoner med felles hovedmål om å dele gode råd med personer med parkinson, pårørende, fagpersoner og øvrig interesserte. Terskelen for å ta initiativ og kontakt med en fagperson for hjelp, kan være høy. Ved å vise fram fagpersonene med bilde og bli litt kjent med bakgrunnen, hva de jobber med, hvor og hvorfor, tror vi kan være med å senke terskelen. I pandemitid ekstra utfordrende, men også ekstra viktig for personer med sykdommen, pårørende og også andre fagpersoner med tanke på at ParkinsonNet nå lanseres over hele landet. I ParkinsonNet er nettopp tverrfaglighet noe av grunnmuren.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Vi publiserte de 30 intervjuene i våre kanaler Instagram, Facebook, Hjemmesider og medlemsblad. Vårt mål var å nå ca 10.000 pr intervju. Med drøye 1000 følgere på Instagram, 8400 på Facebook, 30.000 besøkende på hjemmesiden pr mnd og 6500 trykte eksemplarer av medlemsbladet, forutsetter vi at målet på 10.000 er nådd.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
10000
Prosjektgjennomføring/Metode
Vi gjennomførte oppstartsmøte, samt hadde totalt 5 statusmøter i prosjektperioden, samt skifte av prosjektleder i måned 11 av 17. Totalt var 6 personer og to frivillige likepersoner, en med sykdommen og en pårørende. Vi kontaktet kjente og ukjente fagpersoner fra vårt etablerte nettverk i fagmiljøene rundt om i landet. De fleste intervjuene gjorde vi på teams med opptak, og skrev de i etterkant og fikk de så godkjent av intervjuobjektet. Intervjuene ble publiserte på Instagram, Facebook, hjemmeside og medlemsbladet. Vi promoterte noen av intervjuene. VI fikk forlenget prosjektperioden med 6 mnd., og fikk omdisponert noen av midlene til direkte telefonrådgivning etter stort trykk av henvendelser i forbindelse med pandemien.
Resultater og resultatvurdering
Totalt ble 30 intervjuer produsert og publisert. Vi har fått tilbakemeldinger, blant annet i kommentarfelt, at dette har vært nyttige og informative intervjuer. Vi er spesielt fornøyd selv med at vi har fått tak i fagpersoner som vi tradisjonelt ikke har informert så meget om, men som er relevante og nyttige fagpersoner i forbindelse med symptomer som i løpet av sykdomsforløpet. Blant annet tannlegespesialist for eldre og syke, synspedagog, audiopedagog, sexolog, psykolog, geriatrisk sykepleier, hjernekirurg, forskningssykepleier, og en boksetrener som har engasjert seg ekstra mye for å trene boksegrupper for personer med parkinson i Agder.
Oppsummering og videre planer
I prosjektet var målsettingen å intervjue og spre informasjon om ulike fagpersoner fra hele landet, og senke terskelen for å ta kontakt med fagpersoner. Intervjuene ble publisert på Instagram, Facebook, hjemmesidene og medlemsblad. Vi endte opp med 30 intervjuer, samt fikk omdisponert noen midler til direkte rådgivning. Intervjuene vil være tilgjengelige i våre kanaler i lang tid, og det er enkelt å finne fram til intervjuene ved å bruke #, spesielt på Instagram. Vi håper på lignende prosjekter i framtiden, og da kanskje med intervjuer med flere fagpersoner som jobber tverrfaglig.