Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Mennesker med nedsatt funksjonsevne opplever at det mangler tilstrekkelig universell utforming på de fleste områder i livet. Funksjonshemmede har ikke likeverdig tilgang til informasjon, varer og tjenester. Mange bygg er ikke tilrettelagt, noe som hindrer dem å i kunne delta fullt og likeverdig i samfunns- og kulturlivet (Skarstad, 2019). Kun syv prosent av offentlige bygninger i norske kommuner har tilgjengelig inngangsparti for bevegelseshemmede. I tillegg viser sysselsettingstall at 44 prosent av personer med nedsatt funksjonsevne er sysselsatt mot 74 prosent i befolkningen generelt.
Målsetting for prosjektet
Per i dag finnes det ingen lignende kampanjefilmer om universell utforming som det vi ønsker å lage i dette prosjektet. Første målsetting er derfor å få til et nyskapende produkt som mangler. Andre mål er å nå bredt ut med filmene for å skape bevissthet omkring viktigheten av universell utforming.
Målgruppe
Målgruppen for de tre kampanjefilmene og informasjonsheftet er de som er ansvarlige for universell utforminger i kommuner i tillegg til kommunale råd og bedrif
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
100000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Hovedproduktet i prosjektet «Funker for meg» er tre kampanjefilmer om universell utforming. Kampanjefilmene vil ta for seg ulike former for universell utforming og ulike situasjoner hvor det er viktig, for eksempel på arbeidsplasser, kulturarenaer, skoler og hjemme. Felles for alle tre filmer er at det gjennomgående målet er at filmene skal være underholdende og bidra til å utforme normen for hvem det er man tilpasser for. Vi vil i fellesskap utarbeide en to ukers kampanje bygget omkring filmene til FNs internasjonale dag for mennesker med nedsatt funksjonsevne 3. desember 2023. Filmene vil også bli brukt i de kursene likestillingssenteret KUN har til bedrifter-Vi har og samarbeid med Likestilt Arbeidsliv og Reko som og vil bruke filmene i kurs til bedrifter. For å sikre at de som har ansvar for universell utforming skal få mer informasjon om hvordan sikre liketilt universell utforming, vil vi i lage en informasjonsbrosjyre som er mer direkte rettet mot denne målgruppen. Brosjyren vil inneholde grunnprinsipper for likestilt universell utforming, praktiske eksempler, en forståelse for at funksjonsnedsettelser bare er en normbrytende kropp og referanser til andre gode kilder vi anbefaler å se nærmere på.
Fremdriftsplan for prosjektet
januar 2022: Oppstartsmøte februar- mars 2022: 3 x Workshops mai- august 2022: Skrive manus og planlegge innspilling av kampanjefilmer september 2022 – februar 2023: Innspilling av kampanjefilmer Mars-April 2023: Klipping og ferdigstilling av kampanjefilmer januar – mai 2023: utarbeiding av informasjonshefte mai – desember 2023: Distribusjon av kampanjefilmer nasjonalt. Bruk filmer i kurs til bedrifter. november-desember 2023: to ukers kampanje
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Bakgrunn for prosjektet I CRPD står frihet som et sentralt prinsipp. Frihet til å leve likeverdig og likestilt. Mennesker med nedsatt funksjonsevne opplever at det mangler tilstrekkelig universell utforming. Funksjonshemmede har ikke likeverdig tilgang til informasjon, varer og tjenester. Mange bygg er ikke tilrettelagt, noe som hindrer dem å i kunne delta fullt og likeverdig i samfunns- og kulturlivet (Skarstad, 2019). Målsetting og Målgruppe •Utarbeide tre kampanjefilmer og en informasjonsbrosjyre om universell utforming. •Øke bevisstheten omkring universell utforming gjennom å lage kampanjefilmer. •Skape en bevisstgjøring om diskriminering av funksjonshemmede i normbefolkningen. •Heve innsikten hos de som ansvaret for utarbeiding av universell utforming i kommuner. •To ukers kampanje før FN dagen 3. desember. Målgruppe: De som er ansvarlige for universelle utforminger på kommunalt- og fylkeskommunalt nivå i tillegg til kommunale råd, bedrifter og allmennheten.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Vi har nådd de målene vi satte oss i prosjektet. Vi har hatt høy brukermedvirkning i alle ledd og har utarbeidet tre kampanjefilmer og en brosjyre slik vi søkte på. Resultatet har gått over all forventning når vi ser på hvor stor oppmerksomhet filmene har fått og hvor mange som har sett de i de ulike kanalene de ligger tilgjengelige på.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
110000
Prosjektgjennomføring/Metode
Hovedproduktet i prosjektet «Funker for meg» er tre kampanjefilmer og en brosjyre om universell utforming. Kampanjefilmene har tatt for seg ulike former for universell utforming, og vi har prøvd å se hele spekteret, inkludert psykisk helse. Vi har samarbeidet hele veien med filmskaperne Mari Storstein og Tomas Myklebost, som har vært en kjemperessurs til både skriving av manus og hjulpet oss med utvalg av dyktige skuespillere. Vi ønsker at de som ser på filmene skal få en større forståelse av hvordan det er å ikke automatisk være tilpasset for. Derfor har vi brukt humor og snudd på normene i samfunnet slik at det blir lettere å sette seg inn i tematikken. Brosjyren om universell utforming skal være et enkelt verktøy for kommunale ansatte til å få kunnskap om hvordan de skal jobbe med universell utforming. Vi har vært opptatt av brukermedvirkning i gjennomføring av prosjektet. Vi etablerte en referansegruppe som bestå av: Nord-Trøndelag Døveforening, Blindeforbundet unge, Unge Funksjonshemmende, Parkinsonforeningen, FFO Trøndelag sitt styre (ADHD og Mental Helse). I begynnelsen av prosjektet arrangerte vi også en workshop der vi inviterte bredt for å få innspill til filmene
Resultater og resultatvurdering
Det at vi valgte å bruke mennesker med nedsatt funksjonsevne både som skuespillere og statister har vær et godt valg. Det har vært dyrere og mer krevende i forhold til planlegging og tidsbruk, men det har skapt filmer som er ekte og realistiske selv om det er snudd opp ned på situasjonen. Tilbakemeldingen fra brukerorganisasjonene er positive, de kjenner seg igjen og sier at vi truffet en nerve i samfunnspolitikken. Det har også kommet positive tilbakemeldinger fra næringslivet, offentlige etater, statsforvalteren og kommunene. Filmene har blitt populære og vi har kommet bredt ut i alle våre kanaler med budskapet om bedre universell utforming. Til sammen så langt har vår filmer hatt over 110.000 visninger på youtube, hjemmeside, tik-tok, instagram og facebook. De ble vist på den nasjonale konferansen som arrangeres av Bufdir på FN dagen 3. desember. Filmene er vist på andre konferanser, seminarer og kurs av både oss og andre aktører som bruker filmene for å få fram budskapet.
Oppsummering og videre planer
kampanjefilmene ble en suksess. Mange har sett de og vi vil fortsette å spre de i våre kanaler.