Søknadssammendrag
Prosjektsammendrag
Veilederen ‘Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemning’ påpeker bl.a. at mennesker med utviklingshemning skal få opplæring og støtte til å mestre diverse livsområder. Tilsyn fra statsforvaltere i landets kommuner om etterlevelse av lovverket for tjenester til mennesker med utviklingshemning avdekket svært mange avvik. NFU og Karde har i samarbeid utviklet mange gratis e-læringsressurser for opplæring av mennesker med utviklingshemning, med støtte fra Stiftelsen Dam. Ressursene kan gi god støtte i etterlevelse av mange temaer i veilederen. Bruken av e-læringsressursene er i stor grad konsentrert rundt individuelle pådriveres innsats. Vi opplever mange positive tilbakemeldinger fra personer som har begynt å bruke ressursene på mange ulike måter. Målsettingen med prosjektet er å få langt flere brukere av e-læringsressursene, både støtteapparatet og via dem mennesker med utviklingshemning, for å bøte på utfordringene som bl.a. de nevnte avvikene tilsyn avdekket. Vi vil i prosjektet utvikle og teste ut en modell for ledelsesforankring og spredning av informasjon om e-lærings¬ressursene. Modellen vil beskrive hva som skal spres, til hvem og når, når kanalene og arenaene brukes. Ledelsesforankring vil tillegges stor vekt i arbeidet med å få utnyttet e-læringsressursene i formelle sammenhenger. I tillegg vil vi utvikle en tilhørende metode for kursing og opplæring til støtteapparatet om den praktiske bruken av ressursene. Det kan være et kursopplegg med f.eks. målgrupper, kursinnhold, praktisk organisering, motivasjonsfremmede tiltak, og en verktøykasse av kursmateriell, en inspirasjonsfilm, systematisering av opplæringsmål og utvikling av egne (lokale) opplegg for utnyttelsen av ressursene. Metodene for brukermedvirkning er semistrukturerte intervjuer og en bred spørreundersøkelse. Testvirksomheten vil foregå i to kommuner. Et ekspertpanel vil gi prosjektet faglige råd i flere omganger. Deltakere i aktiviteter i prosjektet er mennesker med utviklingshemning og deres støttepersoner, tjenesteyteres ledere og saksbehandlere i kommuner, ansatte i utviklingssentrene samt ansatte i den videregående skolen, folkeuniversiteter og vekst- og attføringsbedrifter. Støttepersoner i kommuner er først og fremst tjenesteytere, men det kan også være avlastere, støttekontakter, arrangører av fritidsaktiviteter, osv. Støttepersoner er også ansatte i kommunale dagaktivitets- og -arbeidssentre.