Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Forskning viser at barns bruk av digital teknologi, som kodeleker (taktile roboter som brukes uten skjerm), kan bidra til å utvikle viktige ferdigheter (kompetanser og sosiale ferdigheter). Teknologi spiller en avgjørende rolle for å fremme inkluderende læring, spesielt for barn med ulike behov. Dette er svært relevant i Norge, hvor barnehager og skoler har som mål å sikre at alle barn får en tilfredsstillende utdanning, uavhengig av utviklingsnivå. Teknologi som kodeleker allerede brukes i mange utdanningsinstitusjoner, men det er fortsatt utfordringer i å sikre at alle barn får likeverdig tilgang til læringsmuligheter. En utfordring er hvordan lærere tilrettelegger aktiviteter som engasjerer alle barn, og hvordan teknologi integreres på en inkluderende måte. Dette prosjektet har som mål å bruke inkluderende forskning for å kartlegge hvordan kodeleker kan tilpasses for å sikre at de kan brukes av alle barn, uavhengig av fysiske eller kognitive utfordringer. Vi vil identifisere de mest inkluderende kodelekene og utvikle ressurser som gjør dem mer brukervennlig for alle barn. Disse aktivitetene vil bli prøvde ut i barnehager og skoler, med fokus på sosial, akademisk og psykologisk inkludering. Målet er å skape læringsopplevelser som er inkluderende og tilpasset alle barns behov.
Aktivitet/tiltak/metode
For å nå hovedmålet om å øke brukervennligheten av kodeleker gjennom inkluderende forskning, planlegger vi følgende aktiviteter med forskere fra UiS, medforskere, barnehagelærere og lærere: – Kartlegging av eksisterende kodeleker i barnehager og skoler for å identifisere barrierer og muligheter, med fokus på et bio-psyko-sosialt perspektiv. Vi vil inkludere ulike typer utviklingshemming og bruke et utvidet kartleggingsverktøy basert på POUR-rammeverket. – Basert på kartleggingen velger vi tre kodeleker som vurderes som de mest inkluderende i design og funksjonalitet. – Støtteelementer vil utvikles for å forbedre inkluderingen, med støtte fra Didaktisk Digitalt Verksted ved UiS. Disse ressursene, som inkluderer lydbaserte og visuelle støtteverktøy, vil tilrettelegge for barn med sensoriske, motoriske og kognitive utfordringer. – Vi vil utvikle ti pedagogiske aktiviteter (5 for barnehager og 5 for skoler) tilpasset de tre kodelekene, med mål om å engasjere alle barn uansett utviklingsnivå. Aktivitetene vil styrke både læring og sosial kompetanse. – Aktivitetene vil prøves ut i seks barnehageavdelinger for barn mellom 3-6 år, og i seks klasser på 1.-4. trinn for barn mellom 6-10 år. Her vil vi observere samarbeid, læring og inkludering, samt gjennomføre intervjuer med lærere for å evaluere og videreutvikle aktivitetene. – Prosjektet vil også tilby rådgivning til selskaper som utvikler kodeleker, med fokus på å forbedre brukervennlighet basert på forskningsfunn. Alle utviklede ressurser vil være fritt tilgjengelige via en dedikert nettside, hvor vi vil samarbeide med relevante organisasjoner for å spre informasjonen og få tilbakemeldinger. – Gjennom inkluderende forskning, hvor personer med utviklingshemming deltar som medforskere, vil vi sikre at barrierene og løsningene som identifiseres, er forankret i reelle erfaringer fra dem som møter brukervennlighetsutfordringer.
Antall deltakere
270
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Styrke stemmene til personer med utviklingshemming: Gjennom samarbeid med medforskere vil prosjektet gi dem en sterkere stemme i beslutningsprosesser som påvirker deres liv. Utvikle ressurser og et kartleggingsverktøy for brukervennlighet som øker tilgjengeligheten av kodeleker for barn med utviklingshemming: Prosjektet vil evaluere kodeleker basert på brukervennlighet, effektivitet og læringsopplevelse, og skape et mer inkluderende læringsmiljø. Kortvarig virkning: Prosjektet vil utvikle ressurser for å gjøre kodeleker mer brukervennlige og inkludere dem i pedagogiske aktiviteter for barn med ulike utviklingsnivåer. Dette vil øke selvstendighet, mestring og samarbeid, samt bedre inkludering. Lærere vil få bedre verktøy for å støtte barn i utvikling av teknologiske ferdigheter og problemløsningskompetanse. Langsiktig virkning: Prosjektet vil styrke barnas selvstendighet, ferdigheter i bruk av kodeleker, fremme samarbeid mellom barn og styrke selvfølelsen, noe som gir bedre inkludering i samfunnet og gir barn en sterkere stemme. Lærere og lærerutdanning: Prosjektet vil utvikle spesialisert pedagogisk kompetanse i bruk av kodeleker, med fokus på inkluderende praksis. Forskning: Prosjektet vil videreutvikle inkluderende forskningsmodeller med medforskere med utviklingshemming. Samfunn: Prosjektet vil øke forståelsen for evnene til barn og voksne med utviklingshemming, og endre holdninger til deres bidrag, i tråd med FN-konvensjonen (CRPD).
Plan for gjennomføring
Fire faser: 1: Etablering av prosjektgruppen Prosjektgruppen etableres (Granone, Pollarolo, Cecchetti, Johansen, Glenn Knudsen, en lærer, Eskeland, Hege Knudsen, og en medforsker fra VID). 2: Evaluering av kodeleker og utvikling av ressurser Medforskere vil bruke kodeleker og identifisere utfordringer barn med utviklingshemming møter når de samhandler med dem (Johansen, Knudsen, medforskeren fra VID, Granone). Prosjektgruppen vil analysere utfordringene og vurdere dem opp mot litteratur om brukervennlighet i utdanningsteknologi (Granone, Pollarolo, medforskere). Tre kodeleker, som anses mest inkluderende, vil velges for videre forbedring. Medforskere og praktikere vil utvikle pedagogiske aktiviteter og støtteelementer tilpasset disse kodelekene (Cecchetti, Knudsen, Eskeland, medforskere). Cecchetti leder evalueringen av brukervennlighet og prosjektet vil utvikle tilleggsmateriell som gjør kodelekene tilgjengelige for alle barn, inkludert de med kognitive og motoriske utfordringer, blindhet eller døvhet. 3: Utprøving av aktiviteter Aktivitetene vil testes i seks barnehager for barn 3-6 år og seks klasser på 1.-4. trinn, inkludert barn med utviklingshemming. Observasjoner vil vurdere om og hvordan forbedringene i kodeleker og aktiviteter styrker samarbeid og inkludering. Lærere vil intervjues for å få deres tilbakemeldinger om aktivitetene, kodelekene og prosjektet. 4: Opprettelse av nettside og revisjon En nettside vil formidle all prosjektinformasjon og gjøre ressursene tilgjengelige for barnehagelærere, lærere, foreldre og andre. Pedagogiske aktiviteter vil bli evaluert gjennom observasjoner og intervjuer. Basert på tilbakemeldinger vil prosjektgruppen revidere materialene for å sikre maksimal brukervennlighet (Granone, Pollarolo, Cecchetti, medforskere).